Tång-ID
Vad tusan är det?
Vi registrering ska man fylla i chipnummer och tång-ID?!
chipnumret kan jag ju räkna ut vad det är men vad är det andra?
Blir inte riktigt klok på jordbruksverkets hemsida heller, om jag förstår det rätt ska hon ha en tatuering också? Konstigt tycker jag.
Hjälp?
Tatueringen kanske???

Nej det är inte både ock. Du har ju ändera Id-märkning med tatuering i örat eller så är den chipmärkt. Men har du själv fött upp hunden då? För annars är det ju uppfödaren som fixar sånt.
Men är tång ID tatueringen då??

#3# Ja, det måste det ju vara.
Men det står ju obligatorisk i båda fälten??
Tyvärr, eller tyvärr och tyvärr, jag älskar min bebis men jag blev med oreggad valp :/

Nej det kan inte vara obligatoriskt att fylla i både tång och chip. Antigen har man hunden chipad eller tatuerad.
Renrasiga brukar oftast ha tatuerad medans blandisar har chip.
#6 tufft, varför är det så?? min renrasiga har chip… men det hör inte hit, varför är det så?? nu blev jag nyfiken.
#0 Är din chippad?
När du ägarregistrerar så fyller du i chipnr om den är chippad. Är den tatuerad så är det det numret du fyller i.

#7 Jag säger inte att renrasiga bara har tatuering :) Men oftast har dom renrasiga tatuering för att (vad jag hört) så är det lättare att identifiera vid tävling och sådant. Men det är ingenting som är 110% säkert.
Dem flesta blandisuppfödarna vill inte heller lägga ut så mycket pengar på att tångmärka hundarna.
#9 Jaså? Jag tycker att det verkar som att dom flesta hundar har chip nuförtiden - både renras och blandras. Jag har hört många uppfödare som tycker att det är skonsammare för hundarna med chip..
#8 Ja, hon är chipmärkt.
det kanske helt enkelt är obligatoriskt antingen eller, bara dåligt förklarat?
#11 Ja, det är lag på att alla hundar i Sverige är märkta, antingen med chip eller tångmärkt i örat. Så fyll bara i chipnumret i ditt fall.
Sen tror jag faktiskt att det numera är vanligast att uppfödare chippar sina valpar. Ska du ha pass för att resa utomlands med din hund så krävs att hunden är chipmärkt. När det gäller att identifiera hunden så går det snabbt och smidigt med chipläsare, tatuering i örat kan ibland vara lite svårt att tyda.
Tur att man blev klok på det tillslut :) Så nu kan jag skicka in pappren idag och få lilla Bella reggad, det känns skönt :)
tack för hjälpen hörrni :)

Min uppfödare gillade inte chip så han id-märkte min vovve. Men det var för att han sa att det där skiten vandrar ju i kroppen. Kan inte vara bra. Mina två blandraser är däremot chipmärkta. Det gjorde vi själva för dom är ju födda hos oss.
Vi frågade om det där med vandrande chip när vi var hos vetten och de sa att "ja, det händer ju, men det är inte vanligt"
vad ska man göra? nått måste de ju ha :)

Jo, jag vet. Det är ju rätt så nytt med chipmärkning så man vet ju inte om det är bra eller inte. Har ju chipmärkt mina hästar med.
får väl avvakta och se helt enkelt
Min kompis renrasiga Tyska jaktterrier har båder Chipp och siffror i örat…
Ursäkta ot…
#14 Min uppfödare sa precis samma sak om att chipmärka. Själv så spelar det mig ingen roll vilken typ av märkning min hund har.
En fördel med tatuering är att vem som helst kan kolla upp numret på SKKs hunddata, och om du då har tillåtit att ha din kontaktinfo där så kan de kontakta dig direkt om din hund har sprungit bort. Dock krävs det ju att personen är lite hundkunnig och vet att man kan göra så. Har man chip på hunden måste man ju ha en chipläsare, och det har nog inte vem som helst hemma.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

#19# Precis! Och dom flesta vet väl att man kan ringa djurskyddet och polisen med om man söker efter ägaren när den är id-märkt.