Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundträffar
Läst 3949 ggr
ElinKee
0

Tibetansk spaniel

Finns det någon mer här som har en och vill byta tips och erfarenheter? Känns inte som en hund är en hund, och de med t ex fågelhundar eller brukshundar har säkert andra erfarenheter.

Toyan
0

Hej Elin Kee!

Vet inte vad du menar med "inte som en hund"??

Har haft tibbar sen 1977 och tycker dom är alldeles

underbara. Så är det ju olika på hanhundar och tikar

min tibbekille som blev 15 år var lite tuffare och gläfsigare.
   Ger gärna tips om jag kan.  Glad

ElinKee
0

Alla raser är olika, och en hund är inte bara en hund helt enkelt. Min hane har blivit väldigt skällig på stora hundar, och jag kan verkligen inte få bort hans fokus på något annat då. Sitta hjälper inte, säga till argt, prata lugnt, visa godis, ta med favoritleksaken eller låta honom hälsa hjälper inte heller. Är inte alla tibbar väldigt obeservanta? Inget verkar undgå honom och han ska spana och ha koll på allt. Har du haft problem med tibbe som är dålig på att äta? Han äter ca 2 dl om dagen och det kanske räcker, för han är inte underviktig. Skiljer sig tempramentet på dom om dom är av olika färg (har för mig att det gör det på cocker)? Det är verkligen en hundras jag känner har blivit rätt för mig. En piggkrabat som gillar att springa i skogen, gå långa promenader, men samtidigt älskar att ta det lugnt och mysa inne!

Toyan
0

Hej! Ja hundar är som vi, olika personligheter. Min hanhund var som din, skällde på andra hundar och det gick inte att distrahera honom med någonting. Vet inte hur gammal din hund är men har du tänkt på att gå nån kurs så han får umgås med många andra hundar regelbundet? eller det har du kanska gjort? Spana och ha koll…hi hi  jadå det känns igen och en egen vilja har dom minsann. Vi är tre fam här med sammanl 6 tibbar och alla ser gården runt här som sitt revir och hjälps åt att vakta och spana.

Den hund jag har kvar nu är en mycket behaglig gammal dam,14.5 år och den sista mån har hon ätit mindre än vanligt men det beror nog på att det varit löpperiod. Har inte varit ngt problem med att få dom att äta annars,tvärtom. Har inte tänkt på om färgen har nån betydelse, mina 3 har alla haft/ har olika färg.

Millan1971
0

Systerns hane var odräglig mot andra hundar tills hon kastrerade honom…han är chihuahua/dvärgpudel. Skulle en cocker ha olika temperament efter färgen? har aldrig hört men skulle vara intressant då jag har en svart amris o hon är världens goaste med människor,älskar barn men ack så dominant mot andra hundar! hon skäller som en bandhund oavsett vad!!!!Har däremot märkt att det är värre innan hon börjar löpa….lik mamma då,pms som man har 1 vecka före löpningHemlishaha

Misimurf
0

#4 lite ot men i boken Du och din cocker spaniel av bruce fogle (ica bokförlag) står det om hur cockrars temperament mm beror på färgen.

ElinKee
0

vad roligt med 6 st tibbar så nära inpå! jag försöker ha stenkoll på alla som bor i närheten av mig =) jag tycker att det är en väldigt bra ras, eftersom vi tibbeägare alltid stannar och pratar även om man aldrig setts förut! typiska personlighetsdrag enligt mig och de jag har träffat är t ex envisa, keliga, livsnjutare och har sina ritualer dom följer stenhårt. På utställningar och när det är många hundar uppför han sig jätte bra. Det är om han ser en ensam hund komma på ca 50 meters avstånd han börjar spana och hålla koll, för att skälla. Vad har du haft för färger på dina? Min är sobel. Vad skulle du säga är största skillnaden mellan tikar och hanar?

#4 jag ska inte kastrera min hane eftersom vi vill avla på honom. vad innebör det att en hund är spaniel? Tibbar heter ju det, utan att vara en spaniel. Viss är det nästan läskigt vad lik man är sin hund =)

#5 tack för det tipset och att du skrev både titel och författare!!!

SussiF
0

Jag har två tibbar, tikar båda två, och inte tycker jag dom är särskilt skälliga….den ena, Tilda, är sobel och den andra är svart och vit (particolor). Jag brukar säga att enda likheten dem emellan är ras och kön!!! Det är två HELT olika hundar till både utseende och sätt. Båda älskar i och för sig folk men den ena är försiktigare och tycker om att "prata". Ett mellanting mellan yl och skall. Den andra säger mest saker med ögonen vilket är typiskt tibbar har jag hört. Ibland ryker dom ihop, ibland pyslar dom om varandra. Det är nästan som "syskonkärlek" dem emellan. Utöver dessa två har jag även en Russkiy toy terrier…… Där kan man snacka om egen vilja !!! Hua ! Det gäller att vara väldigt bestämd och inte vika en millimeter! Hon är inte stor (2,2kg) men otroligt envis. Hon ääääälskar alla men liiite försiktig med främlingar ( i ca 2 sek.)

Båda raserna tycker jag är mycket hund i litet/lagom format. Dessutom krävs inte en massa pälsvård vilket  tur eftersom jag lider av en massa värk.

Det var lite om mina vovvar. Ni kan se dem på:

http://hundarna.funestig.net  Jag föder dessutom upp katter, perser & Exotic. http://www.funestig.net

Hälsningar Sussi

ElinKee
0

Kul att du nämner det om ögonen, han söker ofta ögonkontakt och har väldigt talande ögon. Minns nåt jag hörde när jag var liten, att man fick absolut inte titta en hund i ögonen för då trodde den att man var arg, men skulle jag göra så mot min hund skulle han bli olycklig för han behöver ögonkontakt för att visa vad han vill och menar. Jag tycker att pälsen är alldeles underbar, lätt att borsta igenom, varken snö eller gräs kardar in sig och det han fäller är inte stickigt. Brukar du klippa din hund lite i baken och på magen? Negus (min hane, betyder konung) har jätte söt päls på öronen, flera personer har kommit fram och frågat om det är så naturligt eller om jag har använt en våffeltång! Min önskan är att han ska få bli pappa till en kull valpar, och sen ska sambon och jag behålla en kille. Vet du hur gammal en hane bör vara max för att låta honom para sig? Ska kolla in dina sidor nu =)

ElinKee
0

Jag har kollat in din hemsida och blev helförälskad i bilderna på dina hundar =)