Valp träning?
1. När får man börja träna sin lilla valp? te.x Sitt / Tass / Ligg / Kom / Stanna
2. vad är det som är så speciellt med klick lydnad, om man inte har med klicken hur vet då hunden att den gjort rätt?
// M v h prova

Får! Man kan väl börja försiktigt när som helst med sitt och ligg. Men på ett glatt sätt mer i lek. Min är ju nu 11 veckor snart och hon kan sitt och nu håller jag på med tass.

Utan klicker ingen klickträning. :) Klart den måste vara med jämt isf. Du måste ju ha den i handen jämt.

Som Gejsa skrev så kan du börja lek-lära in lite kommandon när som helst.
Viktigaste är väl i början med inkallningen och att valpen lär sig sitt namn. Jag började småträna min schäfer redan när han var 11 veckor. Då hade jag under dom första 3 veckorna jag hade honom 'tränat' på sitt, ligg, kom, nej, stanna och framförallt-belönat All spontan (ögon)kontakt han tog med mig.
Sedan så började jag lära in utgångsposition och ingångar, belönade varje gång han kom till min vänstra sida självmant osv. Men detta behöver du inte alls göra, du tränar på det du vill liksom. Bara det är på lek, utan krav och korta, korta stunder.
Ang. klickerträning så får du bära med dig en klicker hela tiden vart du än går med hunden om du tränar med klicker.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
okaay så när valpen kommer kan jag börja träna den samma vecka? jag vet att man ska vänta typ 2-4 dagar så valen får bekanta sig med familjen och känna sig hemma.. hehe
för inte börjar man då träna en valp så fort den kommer innan för dörren heheheeh aldrig att jag skulle göra det
som de övriga säjer så kan du börja träna valpen så fort den är hemmastadd under förutsättning att träningen är lek och utan tvång;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Man får börja träna sin valp när man vill, men tänk på att det ska vara kravlöst och en rolig och skojig lek där man aldrig kan göra fel!
Började med sitt när min valp var 8½ vecka. Nu är han 12 veckor och kan sitt, ligg, stå, tass, puss, komma på inkallning, sitt namn, nej, varsågod och gå fot - typ 5 steg, på min högra och vänstra sida. Dock är det ganska kravlöst än så länge men han förstår kommandona, även om ligg och stå behöver handtecken.
Det som är speciellt med klickerträning är väl att du kan få ganska exakta beteenden, och att hunden ofta lär sig väldigt snabbt. Hunden får reda på i vilken sekund den utför rätt beteende och hajar oftast grejen fortare.
Du kan också klicka in väldigt exakta beteenden så som en blick åt ett håll, vifta på öronen, vifta på svansen, slicka sig runt nosen osv.
Sitt, ligg, stå, tass och puss lärdes alla in under ett, två träningspass. Ett pass är ca 1 minut för mig, och då hinner jag ca 20 upprepningar. Så på 20-40 upprepningar satt det enskillda momentet i grunden i alla fall. Sen måste man ju träna på det efteråt för att hunden ska bli bättre och verkligen, verkligen förstå, men det kommer med tiden :) Man behöver inte stressa! Det är måååånga år man ska ha hunden och kan träna med den :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fast om man kör klickerträning, så bör man ändå lära hunden "bra" och använda det. man kan ju inte klicka för beröm alltid, i alla lägen. Då kan man få en hund som alltid går på helspänn och väntar på att få ett klick som belöning. Träningen yar aldrig slut då, lixåm.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Klick används ju enbart vid inlärningen av ett moment, och klicket ersätter inte ett bra. Klicket betyder bara att en belöning är på gång.
När hunden väl förstått momentet, ex sitt, och kan utföra det på kommando, behövs inte klickern längre och man slutar klicka.
Vill du sedan lära hunden något annat så klickar du in det, och när den kan det, ex ligg, behöver du aldrig mer klicka för att ligga. Om du nu inte vill ändra något i ligget, exempelt hur hunden fördelar sin vikt. Då kan man gå tillbaka och klicka in rätt viktfördelning och när hunden kan det klickar man inte mer.
Ett klick är inte ett beröm, ett klick betyder "nu gjorde du rätt, nu får du belöning". Man kan aldrig ersätta beröm med ett klick.
men då kan man väll knäppa med fingrarna för fingrarna har man ju alltid med sej eller klappa
hur får man hunden att gå fot? hur får man hunden att gå runt en och sitta brevid fötterna? sittfot!

Skynda långsamt bara.
#9 Skälet till att man använder klicker istället för att knäppa med fingrarna är att de´t blir en mer direkt reaktion.
okay
Man kan använda klickermetoden utan att ha en klicker. Dvs du säger bra istället för att klicka. Sedan är det så mycket mer med klickerträning än att bara klicka när hunden gör rätt som man kan använda sig av.
**MVH Cerrolyn
Om man inte har någon i sin närhet som är inläst på operant inlärning tycker jag nog att man antingen ska gå en kurs eller åtminstonde läsa en bok innan man sätter igång. En bra start kan vara att ta en titt på www.klickerklok.se
#9: Klicket låter exakt likadant varje gång.
Vill du klickerträna råder jag dig att läsa böckerna "skjut inte hunden", "klickerträning för din hund" och kanske "101 frågor och svar om klickerträning" - eller vad den hette. Typ så. Finns massvis med andra böcker också. 2 andra bra jag har heter "klicka för lydnad" och "klick & trick". Alla tar upp operant inlärning och positiv och negativ förstärknig och bestraffning och hur man använder dessa.
Och som sagt kan man använda sig av klickerträning utan klicker. Det är inte klickern som är själva grejen, det är metoden.
#10: Du kan shejpa in fot genom att klicka och belöna när hunden befinner sig i rätt position, när du bara vandrar omkring lite planlöst. Sedan kräva att den följer med 1 steg, sen 2, sen 3 osv.
Eller så kan du visa hunden med target stick hur du vill att den ska gå, eller så kan du locka hunden med godis att hålla rätt position.
Att komma in i fotposition kan du visa med target stick eller locka med godis exempelvis. Visa hunden hur den ska gå, om du vill att den ska gå runt dig eller vända på vänster sida och sätta sig, och belöna rätt beteende.