Hm… antar att tonfallet man säger 'Nej' med gör sitt till! Menar inte att man skriker eller så, men det blir ju mera bestämt än tex, braaa!! Jaa! osv. Man visar nog ganksa tydligt med kroppsspråk och allt när man säger 'Nej' som göra att honden förknippar det med fel och förstår.
Ja de är lite svårt att förklara tycker jag:)
Men som sagt så använder man sig ju av röst/tonfall och mimik. Jag sa bara "Nej" med mörk röst som antyder till att de verkligen är fel. Och höjde pekfingret^^ hehe.. Och efter ett tag förstår hunden det bara helt enkelt. Dem är ju trots allt smarta djur.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Bara undrar hur ni gör, för min lilla tjej är lättlärd när det gäller vissa saker, men sen kommer det till sådant man inte får göra… då kommer dövörat ;) Hon är ju inte så gammal, men det är bara det att de gör så jäkla ont när hon hänger i hälsenan!
De andra hundarna har det gått fort att lära att nej är nej.. Men denna lilla tjej är lite knivigare och jäkligt envis… kanske tur jag har samma egenskaper ;)
Nej är inget magiskt ord, det måste läras in med övningar, precis som allt annat.
Man kan t ex ha hunden i koppel, gå förbi en tallrik med halvgott godis, säga nej när hunden försöker ta godiset och berömma direkt när hunden tar kontakt och ge mycket godare godis än det som ligger på tallriken.
#3 När Ecko bet oss i händerna så funka det inte med "nej" heller. Utan då vara de antingen gnälla högt för att anmärka att det faktist gjorde ont eller noncha helt, då blir de inte lika roligt. När du säger nej om att bita i hälarna kanske hon tar det som en lek ist?

#4 Kan bara hålla med i det Du skriver. Nej, är något man får lära hunden precis som man får lära hunden vad sitt betyder, genom övningar.

Jag hade en valp som hoppade upp och bet mig i höften när vi gick ut. Jag sa nej och tog loss henne från mitt lår….ca. 100 ggr. Sedan sa jag nej och slog henne lite lätt på nosen, efter det satt nej där det skulle.
Vissa fattar nej med "milda" övningar (som man tex. kan läsa om i Din hund av Järverud) och andra har lite mera egen vilja och behöver andra metoder.
Fast man börjar såklart med den milda varianten, funkar det så är det great!
#6 Ja det var så jag menade.. Bara att jag inte är lika bra på att utrycka mig som er;)
#7 Tja, vi är alla olika, men jag vill inte att nej ska vara förknippat med obehag eller rädsla. Mitt nej betyder "sluta med det du gör och kom hit istället".

Ville bara flika in med en liten sak.
#2 sa att hon höjde pekfingret när hon sa nej, det går inte längre att göra det här hemma för då börjar Diesel bara att morra, låta konstigt ( på lek) och busa. han tar fingret som en lek nu även om man säger nej. Men han lyder jätte bra på bara nej. Ville bara komma in med en liten anekdot ifrån vardagen ;)

#9 Ett lätt slag över noser behöver inte innebära obehag.
Däremot tolkas det lätt som "Sluta med det du gör"…av hunden.
lägg en godis på knät och sätt hunden bredvid låt den inte ta den förrän du säger varsegod,ett himla bra knep att lära in nej
#10 Ja då har antagligen din hund förknippat fingret med något roligt ist? Att de betyder lek eller liknande:) När jag höjer fingret så vet Ecko att jag menar allvar. Dock räcker det med ett "nej":)

Sen kan en hund fatta nej i vissa situationer, men inte i andra. testa att söäga nej när hunden bara går lugnt ute på prommis. De allra flesta tittar efter hunden man möter. Den hund som verkligen vet vad nej betyder tittar frågande på dig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du kan ju testa att lägga godis på golvet och säga "nej" till valpen.
Försöker den ta godisen, dvs inte förstått ditt nej, lägg din hand över godisen och säg "nej". När valpen backar, ta bort handen. Försöker den ta, lägg handen över och säg "nej".
När valpen sitter snällt och väntar och /eller ser dig i ögonen säger du "varsågod" och låter valpen ta godiset.
Jag har också tränat så med min valp på 12 veckor att jag ställt ut 2 skålar med godis i, sagt "nej", gått förbi skålarna och kallat in honom. Springer han förbi skålarna får han godiset i den ena, men den andra är "nej". Har ALDRIG haft koppel på honom när vi gjort detta. Vill lita på hunden, inte kopplet.
Sen brukar jag cirkulera runt den sista skålen några varv, gå fram och tillbaka lite och sedan får han sitt "varsågod".
Kör samma sätt när jag sitter och äter i soffan. Han får sitta i soffan, så om jag äter där så är det givetvis "nej". Flyttar aldrig undan min tallrik utan har den direkt i knät. Han får gärna gå över mitt knä och sådär, men maten är "nej".
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag vet inte hur vi gjorde.. men det som är viktigt tror jag är att hunden ska förstå vad som är bra.. om min hund gräver ett hål i min rabatt (näääääädå, har väl aldrig hänt…) Så går jag ut och ryter NEJ! med mörk röst. då slutar hunden och går ur rabatten varvid jag byter tonläge och säger BRA! istället. för att hunden ska begripa att det var rätt.
Ingen ovan har påstått det, men att bara förbjuda är nog inte bra tror jag.. man måste visa på alternativa vägar.
jag tränade in nej med hjälp av godis så som #15 säjer… nu lyssnar han direkt;) varje gång han ska få något gott nu väntar han oxå tills vi sagt varsågod innan han tar.
man får dock tänka på att inte tjata sönder ordet för då kan det nog få motsatt verkan:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag körde en övning som gick ut på att det var en gidisskål på marken.. Så gick vi fot lr inkallning lr ngt så att hunden gick/sprang förbi, Sen var det nej att hon inte fick ta godiset.. Ungefär det är väldigt kompiserat att förklara..