Osäker valp
Vår valp är snart 5mån och är ruskigt osäker och VEK.
Han skäller så fort han hör röster utanför dörren eller fönstret och så fort det kommer hem någon till oss. Då studsar han fram och tillbaka, backar undan, skäller och morrar tills han vågar hälsa. Utomhus skäller hanoch morrar så fort det är något som rör sig.
Jag får inte höja rösten då kissar han på sig. Och när jag ropar in honom när han springer lös eller är en bit ifrån mig kryper eller krälar han fram till mig som om jag slagit honom.
HAR ALDRIG slagit honom, aldrig gjort honom illa. Han har liksom varit såhär från första början. Det blir bara värre och värre. Ibörjan kunde jag sitta ner och träna lite med honom i köket där det är lugnt och tyst, men jag kan inte sätta mig ner med en godis i handen och be honom ligga/sitta utan att han lägger sig på rygg med svansen mellan benen eller så försöker att gömma sig bakom eller under mig.
VAD SKA JAG GÖRA? Jag är alltid trevlig har ett enormt tålamod, har börjat ignorera honom, går därifrån då han larvar sig/krälar fram. Självklart berömmer jag för att han kommer till mig men annars d¨å jag försöker träna lite med han så…jag går bara därifrån. Jag mår dåligt av detta. Vad gör jag för fel? Hur ska jag få honom "normal"?
Såg vissa likheter i han syster från en tidigare kull, hon kissade på sig i mitt knä, krälade på marken var som en ål. Var lite osäker och skällig..men trodde liksom att det bara var något hon höll på med just då, lite upphetsad/stressad…Mamman var ju absolut inte så.
Vad gör jag åt detta? Tips? Har aldrig mött en sådan hund som denna valp…

vad är det för ras?
En pudelblandning

Ta ut han på stan och miljöträna honom så han blir säkrare i sig själv och säkrare i olika situationer samt vid olika ljud.
När din hund blir rädd för något som inte är farligt så ignorera eller avled valpen. Det är som små barn. Blir dom skrämda för något (eller slår sig och blir rädda) och du avleder dom eller ignorerar dom så är det oftast bra. Går du fram och tröstar dom blir dom jätteledsna. Samma sak med hundar. Går du fram till din hund och börjar trösta den, när den egentligen är fånig och rädd för något som inte är farligt, så bekräftar du att det ÄR farlig och att det är okej att vara rädd och det blir superläskigt.
Blir han rädd och börjar morra mot ett träd eller något när ni är ute kan du lugnt gå fram till trädet och undersöka det. Vill du säga något till hunden så prata precis som vanligt. Upptäck att trädet inte alls är konstigt och gå vidare.
Och angående konstiga ljud.. Jag skulle ta mig till en park med folk i och bara sitta och slappna av. Passivitetsträning i olika miljöer. Sedan söka mig till ställen med mer och mer konstiga ljud och bara sitta, inte göra något. Bara vänja hunden vid att vara där och att ingenting händer. Fånar den sig och piper så ignorerar valpen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vad leker du för lekar med honom?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]