Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3804 ggr
kerstinjo
0

Torrfoder.

Amos har hela tiden fått sitt torrfoder uppblött, men jag vill gärna ge honom det utan vatten.

Hur gör jag då för att han inte ska få förstoppning direkt? Minska succesivt på vattnet?

Kerstin 

gejsa
0

Ja, troligtvis kerstin lilla. *fniss*

Jag tänkte precis fråga en fråga när man kunde sluta med uppblött till sina valpar.

kerstinjo
0

Mmm…jag tycker det är så bökigt. Amos hinner svälta ihjäl innan maten är tillräckligt uppblött.Glad

Kerstin 

gejsa
0

Va! Jag gör i ordning en ny när Bessie fått sin mat direkt. Så när hon ska äta den senare har den legat i blöt sedan hon fick maten förra gången. Så på kvällen gör jag iordning morgonmaten. Förstod du mig? hihi inte lätt för dig kerstin.

Stackars vovve få sitta och vänta på maten så där. Hur många ggr har han dött då? *fniss*

Berkaingela
0

Jag ger min valp kulorna som de är, Har aldrig blött dem, Hon har aldrig varit förstoppad,

kerstinjo
0

# 3

Haha, du, så gör jag när jag ska iväg tidigt. Men ska jag komma ihåg det nu med. Att göra så jämt. Hm….om vi inte är hemma då?

Amos fick av misstag ouppblött mat en gång, han fick förstoppning direkt. Så då var det parafinolja som gällde.

Kerstin 

gejsa
0

#5# Rutiner vet du, rutiner. *fniss*

gejsa
0

#5# Rutiner vet du, rutiner. *fniss*

fettmedkevlar
0

Jag har aldrig gett mina valpar maten blöt, eller ja Hicka fick det typ två gånger. men nu kör vi på torrt!

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

gejsa
0

Vafalls kan man sluta med det snart då? Inte välling heller?

gejsa
0

Vafalls kan man sluta med det snart då? Har ni inte gett välling heller?

Karmatarerskanise
0

Jag har aldrig gett Hades uppblött men än ett par gånger i början. Han spyde av det så vi tog bort det rätt och slätt :) Inga problem alls.

Berkaingela
0

Amira åt kulorna torra när hon kom från uppfödaren, Hon gillar inte blött, samt så är det ju bra med kulorna torra när de håller på byta tänder, , Välling har hon aldrig fått

gejsa
0

Hmm lustigt trodde alla gav välling. hihi

kerstinjo
0

# 12

Det är bara Gejsa, som har fått det om bakfoten, för välling ger man till beisar o inte valpar.

Kerstin 

gejsa
0

Haha det har jag inte fått om bakfoten. Jag hörde det klart och tydligt. Jag har det t o m uppskrivet på en lapp hur hon ska få mat och med vad.

Kleverin
0

aldrig gett välling.. vi gav Nova fodert uppblött i ett par månader, men det drog ju inte i timmar, kansek 5-10 min bara. numera ger vi det torrt i vatten, behöver det inte dra och vi vet att hon får i sig vätska. Perfekt.. *ler*

Karmatarerskanise
0

Ingen välling här heller.

[Vargnatt-]
0

Vi gav välling till Aramis i början, minns inte hur länge vi gjorde det men vi fick papper med instruktioner om hur länge vi skulle ge det.

fettmedkevlar
0

#15 jag fick också med ett papper hem om hur mycket och vad hunden ska ha. men jag gav mat efter att ha studerat hunden, dvs hon åt inte 4 gg per dag som det stog att hon skulle ha. jag skulle också gärna ge henne fil eller äggvita/gula(?) men det var jag inte riktigt med på. jag menar, hon mår hur bra som helst trots att jag inte gett henne ägg eller fil. sen äter hon 2 gg per dag och får 6dl morgon och kväll.

ingann
0

Åskar har fått sina kulor torra hela tiden. första 2-3 dagarna provade jag att blöta upp men då vägrade han äta. Välling fick han till frukost varje morgon tills han var 5 månader. Eftersom han älskar godmorgon-vällingen får han det lite då och då fortfarande vid 8 månaders ålder;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

kerstinjo
0

# 19

Det där med 4 ggr/dag kan vara svårt att hinna med. Man ska ju inte behöva ställa klockan för att ge valpen mat.

Kerstin 

fettmedkevlar
0

nej just därför gav jag upp det där med 4 gånger per dag. två gånger per dag går hur bra som helst nu hon är varken underviktig eller överviktig.

fettmedkevlar
0

haha kerstin, glömde ju berätta det jag skulle berätta från början.

min mammas schäferhane är lite över året och har ätit fodax i ett par månader, nu när vi var på kennelläger så fick han torrfoder. kan ju säga att han höll på kväva sig själv, för med fodax så fastnar det ju som inte i halsen som det gör med torrkulor. det tog honom nästan 45 minuter att äta upp 6 dl mat eftersom jag och min mor fick göra hemlichmanöver på honom ett flertal gånger.

men börja ge honom torrkulor i små mängder och öka sedan succesivt som du skrev i första inlägget.

kerstinjo
0

# 23

Ja, jag får nog ta det lite lugnt. Labbe, som han är, så är han totalt "utsvulten" stup i kvarten. Glad

PS Hur långt har du hunnit??

Kerstin 

Tezza
0

Mina hundar får alltid torrfodret uppblött, något de flesta veterinärer rekommenderar oxå då kulorna annars tar upp de fukt som finns i magen och tarmarna, vilket kan ledat till förstoppning eller att magen pajjar….. Vad är anledningen till att man inte VILL ge vatten i fodret? Då har du ju koll på att din hund får i sig tillräckligt med vätska, väldigt viktigt. Visst har du en hund som dricker direkt efter utfodring så behöv kanske inget tillsatt vatten, men varför chansa?

OBS Jag låter ej kulorna svälla utan häller på vattnet och serverar direkt. Kan hända att ni menar svällda kulor endast?

SparklingTindra
0

#25 Ofta vill folk ge torrt foder för att det ska vara "bättre" för tänderna. Sen så har jag fått höra på en föreläsning att torrfoder tillverkas på ett annat sätt nuförtiden än det gjorde förut. Nu tar kulorna inte lika mycket vatten från hundarna som dom gjorde tidigare och därför behöver dom inte dricka lika mycket vatten till maten. Sen får inte magen jobba om maten är "halvsmält" redan innan den är svald.

fettmedkevlar
0

#24 Haha det är nog du som frestar han med för mycket godsaker.

Jo jag är nere i Gävle nu, men hittar inte ut ifrån den här "byhålan".

Tezza
0

#26 Men ett torrfoder man häller vatten på och serverar direkt efteråt blir inte sämre för tänderna…., inte är den halvsmält heller….Och fortfarande så anser iaf veterinärer att man ska tillsätta vatten och för mig känns det säkrast:) Har en kompis vars golden mage pajjade totalt pga av att hon gav han enbart torrfoder utan vatten och det vill jag inte utsätta mina hundar för och något som är säkert är ju att det inte är skadligt att tillsätta vatten iaf. Och är det en bättre tandhälsa jag vill åt så ger jag ben.

Och helst vill jag inte ge torrfoder alls men pga för litet frysutrymme så får mina juveler det minsta målet mat i form av torrfoder, annars kör vi med färskmat:)

fettmedkevlar
0

#25 Vem var inlägget riktat till?

Tezza
0

#29 Både till #0 och allmänt min syn på uppblött torrfoder

kerstinjo
0

# 27

Gävle? Hm, inte undra på att det tar så'n tid då, för du sitter väl i Lottas förråd och dricker öl antar jag.

Kerstin 

gejsa
0

Haha latoxar! Att ge en vovve 4 ggr är väl inget. Om du ger mat på morgonen, lunchen, eftermiddagen och kvällen så blir det ju 4 ggr. Min får ju 5 ggr än så länge.

Mina dricker fil eller mjölk efter maten så vätska får dom i sig oavsett.

Min är jättehungrig också jämt. Stackaren. Så fort vi kissat springer hon in till köket och sätter sig vid diskbänken och ser så där gullig ut med snett huvud. Hi hi hon har lärt sig redan.

kerstinjo
0

Amos är totalt utsvulten jämt. Rusar som en dåre till köket och tror att han ska få mat hela tiden. Dessa labbar!

Ordet "mat" går inte ens att nämna!

Kerstin 

Emaljoh4
0

#33, HAHAHA! ;D Vi kan byta hund? Riico kommer inte ens på ordet " mat " ;D

Men jag läste nåt roligt i en tidnign en gång! :

Dom som bodde i huset labrador och visste vad ordet " mat" betydde och kom alltid när han hörde ordet mat, en gång sa en i familjen " jag sticker till bankoMATen nu"…Hunden kom rusandes och trodde att det var mat på gång! xD

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

fettmedkevlar
0

Kerstin, ja jag sitter i något förråd. Men inte en jävel har jag träffat på.

kerstinjo
0

# 35 Kolla på hyllorna, Lotta gömmer allt där. Där ska det finnas både öl o kineser.

Kerstin 

kerstinjo
0

Eftersom jag är SÅÅÅ upptagen har jag nu testat med ej uppblött torrfoder o mycket vatten. Fungerade hur bra som helst.

Underligt att jag inte kom att tänka på det själv.Flört

Kerstin 

fettmedkevlar
0

#36 Ja jag ska göra det, om inte så ställer jag mig någonstans och skriker på henne.

Men det är ju hur bra som helst, mår svartingen bra då?

gejsa
0

#37# Jag har lagt i lite torrt i min vovves skål med. Börjar succesivt att öka torrfodret. Men JAG har iaf tid med min vovve. :)

fettmedkevlar
0

#39 Men åååh, det är ju så att Kerstin hinner ju inte med i labbens tempo. Hon skulle nog inte hinna med att ha en schäfer.

gejsa
0

#40# Nej, där sa du ett sant ord. hihi det är hon för gammal för att orka med tror jag. Skillnad på mig. Jag är ju rena rama barnet i jämförelse med henne ju.

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jösses, då är ni inte med när jag invaderas av minisnorisar, snorisar och shaffrar på landet. Prata om kaos!

Skulle jag då ha tid att sitta o vänta på att torrfodret bli uppblött?

Nix, då gäller det att skydda sitt revir.

Kerstin 

kerstinjo
0

Å rätt som det är dyker det upp farliga mördarhundar också.

Kerstin 

kerstinjo
0

Jag är en hårt arbetande kvinna i mina bästa år, sm inte har tid o stå o röra i hundmat. *fnys*

Jag o Amos ha även fullt upp med att hålla kossorna på rätt sida om stängslet.

Kerstin 

kerstinjo
0

Inte tusan har man tid att vänta på att maten ska bli våt då!

Kerstin 

kerstinjo
0

För att inte tala om andra odjur. shaffrar och sån't. Tur att lilla Råttan har flyttat i alla fall.

Men *funderar* det är elstängsel runt tre delar av tomten, undrar om jag ska sätta upp ett till?

Kerstin 

V-lang
0

#38 Vad gapar du om….nu har jag satt en orange vimpel på förrådstaket så du hittar, rappa på hit nu så tar vi rullisen till Kerstin resten av vägen =)

Men Kerstin är du säker på att du köpt en labbe så det inte är en kamoflerad gris du har där hemma….det låter ju onekligen konstigt Fundersam Häll i kulorna och vattnet och ge honom det efter några minuter då har vattnet tagit åt sig lite smak av maten så det går i av bara farten, då är man säker på att han får i sig vätskan…..och det är nu du ska säga "VAD SKULLE JAG GÖRA UTAN DIG MIN ANDRA HÄLFT" Flört

kerstinjo
0

OJOJOJOJOJO:
ÄNTLIGEN!!!!!!!

Kerstin 

kerstinjo
0

# 47 vet i tusan vad det är men jag kallar honom grisen. Men jag är inte så nogräknad av mig.

Nu försvinner du inte, gejsa behöver få på moppo!

Kerstin 

V-lang
0

Ahaaaa är lantisen på krigsstigen eller är det bara löständerna som skaver?

kerstinjo
0

# 50

Hon har både löständerna o glasögonen o jag vet inte riktigt var hennes brevlåda bor.

Kerstin 

fettmedkevlar
0

Kerstin, faaaaaaaaaaasiken vad STOOOR skiten har blivit :O
Och varför är du inte inne på msn?

fettmedkevlar
0

LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄS min alldeles FÄRSKA tråd där schäfrarna överglänser labbarna :D

kerstinjo
0

Jg smyger på msn, vet du väl. tjoa bara!

Kerstin 

V-lang
0

#51 Hon har säkert tappat brillorna i kohagen och nu sitter hon väl i en dynghög och svär Fundersam

#53 Nu ska jag genast kasta mig dit och dreggla Kyss

fettmedkevlar
0

Mihhi Lotta, jag är nog alldels för full för att hitta in till dig just nu. Men jag kommer ut ur förrådet imorgon när jag är nykter*hick*

kerstinjo
0

# 56 Vet inte Lotta om att du är i hennes förråd?

Kan du inte kolla om gris-Stian fortfarande lever?

Kerstin 

fettmedkevlar
0

#57 nej jag tror inte det. *hick* om hon inte märkt hur jag sjunger med tjingtjongarna och spelar trumma på hennes krukor hon har här.

Millan1971
0

jag har i vatten i torrfodret och ger maten så utan att det drar i sig vattnet…började med uppblött men hon orkar heller inte vänta på maten…Tiara blev inte förstoppad!

gejsa
0

Haha jag är inte på krigstigen har aldrig varit det heller. Jag är alltid snäll.

V-lang
0

#58 Och här sitter gubben och frågar om vi fått stora råttor ute i förrådet, sluta genast upp med att spela på krukorna annars är vi avslöjade!!!!! Skrikandes

#60 Ahaaa jag trodde du var på krigsstigen, Kerstin behövde ha hjälp att ge dig på moppo eller var det att du skulle ha en moppe hon menade tro Fundersam

gejsa
0

Ja, vad hon menar vet nog ingen. Hon bara svamlar jämt tycker jag. Hihi

fettmedkevlar
0

#61 Men neeej, det får vi ju inte bli. Ska försöka spela tystare, hörde ni smällen när jag råkade välta ner porslinet?

V-lang
0

Gaaaa vad gjorde du sa du!!!!! Herre min je där rök svärmors finporslin…sluta pimpla öl unge! Gå och lägg dig under presseningen och var tyst….sug på stortån eller nått Skrikandes

fettmedkevlar
0

Men det är nog ingen fara, ger du mig bara superlim så har jag limmat ihop alla bitarna. Kan inte lova att tallrikarna är helt perfekta, men nästan som nya.

Jamen kom du ut i förrådet och drick lite öl med mig så kan du få känna bongo(krukorna)trummornas rytm. Nästan lite som reagge här ute.. *raaaaaaasta maaaaaaaaaaan*

sug min lilltå!

V-lang
0

Som det lät så lär jag nog köpa in en 10 kg lim isf attans ligistsnoris Fot i munnnen 

Sluta genast upp med trummandet nu för jag ligger snart på kudden och jag gillar inte när dom hoppar och far, nynna en liten vaggvisa och sug på lilltån själv :)

fettmedkevlar
0

Nej du, är du en sån torrboll att du ska nanna redan så tänker jag leva rövare och använda dina förråds saker till experiment.

Peppe
0

Aquila åt välling när hon var liten. nu äter hon torrfoder blandat med köttbullar/leverpastej/köttfärs osv. suck

Lillen äter torrfoder och fil. han är aldeles för kräsen för sitt eget bästa

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~