Låta dom träffas?
Min kompis har en hund, Rico och Busan (som hunden heter) har alltid varit bästa kompisar..Hon är en tiik och dom går jätte bra ihop, men nu har familjen skaffat ännu en hund, men den här gången en hanhund, den är ju bara 9 veckor, och Rico och valpen busar och så…men sen när hunden blir äldre? Alltså, när den blir 6-7 månader och könsmogen? kan inte dom börja slåss då? Kommer dom gå ihop i framtiden eller ska dom låta bli att träffas sen när valpn har blivit äldre?
Dom kommer antagligen "göra" upp när den andra hunden blir stor nog.
Men gå inte och oroa dig över det.
Det löser dom själva när det är dags för det.
det blir oftast så att rico kommer att lära valpen att veta hut när den blir äldre, och det betyder bara lite gruff och inget allvarligt, men det beror på hur ofta ni umgås också, snodden har en han uppfosttrar just nu, min väninna har en rottis chäfer blandis som är 10 månader, och han får veta när han går för långt med snodd;-)
Men tänk om det blir värsta fighten när dom är lösa? Ska vi inte göra nåt då eller? eller löser dom det själva?
Det kommer det bli "värsta fighten". Förutsatt att båda hundarna är friska då förståss.
Det låter ofta värre än vad det är.
Om inte tussarna ryker, och blodet sprutar så skall ni låta dom vara.
Om ni inte låter dem göra upp utan lägger er i det, så kommer hundarna inte komma överens.
Dom kommer fortsätta gruffa tills ni låter dom göra upp.
#4 okej! =)
3, det behöver inte bli värsta fighten eftersom dom är hanar så slåss dom aldrig på liv och död, men som sagt så låter det mycket mera än vad det ser ut att vara,snodden klipper med käftarna precis bredvid öronen på hans partner just nu, och det ser och låter inte kul, men det valpskrället ger sig alltid i alla fall;-)
Jag hade aldrig låtit dom slåss.. Man vet aldrig vad som kan hända så jag hade avbrutit.
Slåss?!
Vem har sagt någonting om att slåss?
Vi pratar om hundar som "gör upp"
Det är verkligen inte samma sak.
Har du själv hund?
För mig är "göra upp" samma som att slåss.
Har sett allt för mycket bråk hundar emellan för att chansa!
Hur hanterar du möten med en nya hund då?
Har du hane eller tik?
#10 Jag har en hane. Och jag avbryter mötet om det blir bråk. Undviker att släppa Hades med hanhundar som är yngre än honom.
Ok.
Du avbryter när hundarna försöker komma överens (göra upp) alltså?
Jag avbryter bråk. Ser ingen mening med att låta det fortgå så hundarna kan bli skadade.
Känner ingen annan som hade låiti det pågå heller.
Bryr mig för mycket om min hund för att gambla.

Hundar behöver inte alls slåss elle göra upp. Det är inte naturligt för hunbdar att träffa och hälsa på en massa främmande hundar. Välj ut en grupp de fåt ha som sekundärgrupp om du inte har flera hundar hemma (familjens hundar, grannar, nära vänner ed är bäst).
Om det gäller hundar som ska bo tillsammans, träffas ofta ed, är det nödvändigt att de kommer överens. Detta gör man inte genom att låta dem slåss. Att 2 hanar slagits en gång innebär inte att de är vänner. De kan ryka ihop av massor av anledningar, dock extremt sällan om rang. Resurser brukar vara anledningar att slåss. Resurser kan vara ben, leksaker, platsen närmast matte ed.
Den som är beredd att slåss om enr esurs gör det. Kan göra det flera gånger om dagen oxå.
Här hemma delar vi hundar som slåss. Oftast hinner vi dessutom styra upp långt innan. Grabbarna kan smågruffa och spänna sig om det blir för trångt, de är för spralliga ed. Då räcker det att vi säger till eller ber dem lugna ner sig.
Främmande hundar behöver de sällan träffa. Främmande hanar är sällan välkomna, då Piro anser att de kan konkurrera med honom om tjejerna (resurser igen). Således delar vi av om främmande hanar hälsar på. Vi testar oftast med en koppelpromenad först. Går det bra kan de får vara tillsamnas, annars blir det grindar mellan rummen.
Om Rico träffar hanvalpen ofta kommer han troligen att leka, uppfostra och fungera som lite extrapappa till den. Om Rico vill, dvs. Om så sker, kommer de troligen att kunna vara bästa vänner och trivas tillsamms hela livet. Fast en vacker dag kan båda vara lika sugna på en resurs, pinne, tik, godbit ed, och då kan de slåss. Börjar man se tendenser att de vaktar saker för varandra, kan man se till att inga resurser finns att bråka om när de träffas.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Gambla?
Så du kan inte se på din hund när det är alvar och när det bara handlar om att "göra upp"
Givetvis låter inte jag mina hanar "göra upp" med kleti och pleti.
Men TS frågade om en hund som dom kommer umgås med.
Hur skulle du göra om du skaffade en hund till? Eller om du fick besök av en annan hund?
Jag har tre hanhundar hemma.Dom "gjorde upp" när valparna blev könsmogna.
Men ingen fick en skråma, eftersom det inte handlar om att skada varandra, utan bara om att "göra upp" vem som står högst.
OM jag hade lagt mig i varje gång hade dom fortfarande bråkat.
#15 Jag kommer inte skaffa en hund till, inte heller få besök av en. Så det behöver jag inte oroa mig för.
Men även då hade jag avbrutit. Hundar ska inte slåss.
Det är nog tur det.
Du hade fått säga upp dig från jobbet och vara hemma hela dagarna och hoppa in och bryta om dom "gruffar" 
Jag pratar fortfarande inte om att slåss.
Vad menar du då när du skriver "göra upp". Om du inte menar slåss vet jag inte vad du menar. Kompisar som har två hundar har inga problem med något sånt.
"Resurser" kan både hanar och tikar bråka om.
Sånna saker styr man givetvis upp.
Men trådskaparen frågade om en hanvalp dom känner, och vad som kan hända när den växer upp.
"Det kommer det bli "värsta fighten"." Och det där tolkar jag definitivt som bråk.

#19 Men varför måste de slåss? Två hanar ska väl kunna umgås om de känner varandra, utan att slåss för att båda är könsmogna?
Våra grabbar kan ryka ihop, men då alltid över en resurs, aldrig pga rang. Vidar håller igen och biter inte hål, Piro tar i allt han kan och biter mer än gärna hål.
Finner ingen som helst anledning till att låta dem slåss. De skulle glatt fortsätta nästa gång de kände för att ta en dust med varandra om något. Inte "gör de upp" och är klara för all framtid. Då skule jag ju kunna låta Vidar vinna och sen skulle Piro alltid backa undan för honom, oavsett vad som gällde. nej, så fungerar det i alla fall inte i vår flock.
Vi styr upp, och sen behövetr inte grabbarna bo ihop när inte vi är med. dagtid har de delade hundgårdar, annars är de med oss.
MVH Elin
OK, mina hanar ryker inte ihop längre.
Inte över resurser heller.
Dom har sin plats i flocken och vet "reglerna"
Men min ranghöga hane har fått göra upp med slyngarna, och sen har det fungerat
Alla har sin plats här, och därför är det inget gruff.
När det kommer en ny hane på besök är det min ranghöga dom träffar först. Just för att det inte skall bli bråk.
Bara för att vara tydlig. Jag låter inte mina hundar slåss.
Men göra upp får dom såklart göra.
Göra upp är inte samma sak som ett slagsmål.
Tryckfelsnisse i mitt inlägg 4
"Det kommer INTE bli "värsta fighten". Förutsatt att båda hundarna är friska då förståss.
Det låter ofta värre än vad det är.
Om inte tussarna ryker, och blodet sprutar så skall ni låta dom vara.
Om ni inte låter dem göra upp utan lägger er i det, så kommer hundarna inte komma överens.
Dom kommer fortsätta gruffa tills ni låter dom göra upp."
Oj, tryckfelsnisse.
INTE bli värsta fighten menar jag givetvis.
Om du läser resten av inlägget borde du förstå det? Eller?
Men seriöst, ja frågade typ 2 frågor och det blir en disskution, onödigt tyccker jag faktiskt! Och för att vara ärlig, så tycker inte jag att hundar ska bråka.." Gör upp" och slåss är väl ändå samma sak…Dom gör upp genom att slåss? Slåss dom inte då?
Och en annan fråga…Den hanhunden bor ju med en tik, om alla 3 hundar träffas, så kommer väl hanhunden bli arg på Rico eftersom att han anser att det är hans tjej? För dom bor ju i samma hus, och Rico tycker väl att det är hans tjej, eftersom att dom alltid har kännt varandra och sånnt?
25, det behöver inte bli så malin,det beror på hur mycket ni träffas också,en granne till mig har 2 tikar och en hane, och den hanen bryr sig inte att snodden leker med tikarna och hanen samtidigt;-)
#26, man kan väl säga " hur mycket vi kommer träffas" , eftersom att vi flyttar ju närmare stan…Men vi kommer ju säkert träffas ibland..
27, den enda gången jag tror att den hanen reagerar då är om tiken löper, och då kan man ju undvika möte;-)
#28, hihih, ja, det är klart, dom träffas aldrig då ;)
Du får helt enkelt testa Malin. Om den andre bara är en valp ska du inte få så stora problem, inte i början i alla fall. sen får ni helt enkelt hålla koll längre fram, låta dem träffas i lugn och ro så ni ser hur de reagerar. vem vet, de kanske blir bästisar..
#30 :) Ja, Rico gillade valpen mer än hans " flickvän" hahaha xD Valpen ville busa med Rico HELA tiden, och Rico ville ju noosa som vanligt ^^ Valpen följde Rico vart han än gick, ibland tog valpen tag i hans svans och höll sig fast, precis som elefanter x''D Men Rico verkade inte bry sig så mycket, ibland ville han busa med valpen, men trampade alltid lillhunden på tassarna så att han skrek högt ;) Och ibland när valpen skulle springa efter Rico i det höga gräset rammlade han xD Stor vovvarna sprang jätte snabbt tyckte han…och han kom skuttande där efter. hihih! :)

Vidar har en springarhane han kan umgås med. De träffades första gånbgen när Ursus var en liten ullig boll, och lekte tillsammans då. Ursus fungerar nog inte med några andra hanar alls, inte främmande i alla fall. Han och Piro kommer tex aldrig att gå ihop.
Dock fungerar det fortfarande toppen med Vidar. Ursus skulle aldrig komma på tanken att slåss med Vidar. De kände varandra från början, innan hanhundsilskan dök upp.
MVH Elin
Rauija_fundersam
Okey, du låter hundar göra upp.
Jag gör det inte. Låter helt ofattbart att man kan göra på det viset. Men jag accepterar att alla har sina egna metoder.
#33, jag vet inte om jag skulle låtit dom gjort upp, det beror nog faktiskt på..om dom är på väg att döda varandra eller inte.. =P
34, klokt sagt malin:-))
#35, hehe :)
Problemet är bara att man måste kunna veta och hinna ingripa om det går över gränsen. Och det är inte det lättaste, därför tar JAG inga risker, och ser inte att det behövs heller. Dom behöver ju inte göra upp!
Om man inte har kunskapen att hantera sina hundar så ska man inte ha hund.
Det är naturligt för hundar att göra upp inom flocken.
Utanför flocken skall dom givetvis inte ta några konflikter.
Men nu verkar ju TS fått massa svar på sin fråga.
Lycka till TS, och jag ber om ursäkt för diskussionen. Det va inte meningen att kapa din tråd.

#38# Det var hårda ord mot folk som du inte känner här på forumet måste jag säga.
HA?
Hårda ord?
Menar du "Lycka till TS, och jag ber om ursäkt för diskussionen. Det va inte meningen att kapa din tråd. "
Det var det ända som var riktat till någon speciell nämligen.
#40: Du skrev ju specifikt till #37 (Hera!) Att "**Om man inte har kunskapen att hantera sina hundar så ska man inte ha hund."
**
Det tyckte jag nog var riktat till en speciell person.. =S
Det va inte riktad just till #37
Det var ett svar på hennes inlägg om att det är svårt att ta isär två hundar som "gör upp"
Om man inte kan hantera en sån situation så skall man inte hund.
Inte heller om man inte kan läsa av sin hund.
Men det va inte menat som att #37 inte skall ha hund=)
Här inne letar man efter konflikter märker jag=)
Rauija_fundersam Du verkar gå runder och tro att du kan allt, och ingen annan kan det.
Kom ner på jorden. Och sluta skriva till andra vad dom kan och inte kan. Det är bara pinsamt att du skämmer ut dig så.
Näe.. inte nödvändigtvis om inte "Hera" heter "man" men enkelt kan det tolkas så…. så #39 får kanske förtydliga sig…
vilket redan var gjort såg jag nu
Eller så får ni bara läsa en gång till innan ni hetsar upp er?
#45: finns många som verkar hetsa upp sig i den här tråden verkar det som…tycker jag …
Vi människor "slåss" med ord, hundar på sitt språk..
#42: Förlåt om jag missuppfattade det hela. Det var bara så jag tolkade det..
#42 Skriv på ett bättre sätt, så hittar man inga fel. Man behöver ju inte leta efter det som du skrev. Utryck dig på ett annat sätt, så man inte misstolkar dig. För jag börjar verkligen undra om så är fallet, eller det bara är som du skriver.
Sen är du inte en människa (det är ingen här inne) som kan berätta vilka som SKA ha hund och inte. Vilket du verkar tro. Skriv gärna åsikter, vad du TROR, men jag lovar dig, du har ingen aning.

#40# Inte just dom orden nej. Det var väl i stort sett dom ända orden som varit snälla i flera trådar som kom från dig. Tycker du kommer hit och skriver till alla som om det bara var du som kunde hundar på detta forum. Lite jobbigt att läsa faktist.
Inlägget som du skrev var ju riktat till Hera. Du skrev ju t o m dit numret på inlägget som hon hade innan när du svarade.
Jag har väl inte pekat ut någon som inte skall ha hund?"
Därimot skrev jag . . . "Om man inte har kunskapen att hantera sina hundar så ska man inte ha hund."
Håller du inte med om det menar du?
Jag skriver bara mina åsikter.
OM du vill tolka det på något annat sätt kan jag inte hindra dig.
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag svarde på hennes inlägg oxå.
Jag kan inte ta ansvar för hur ni uppfattar mig.
Om ni läser vad jag skriver rakt av utan att lägga in era egna tolkningar så skall du se att funkar bättre.
Ja, eller skicka mig ett PM nästa gång kanske?
Det blir en hel del OT när man tar privata samtal.
Eller hur?

#52# Du borde skriva lite mer att jag tycker isf och inte man borde inte ha hund osv.
Eftersom det bara är din åsikt. Det är nog inte heller så många som delar din åsikt där.
Och det är just vad du har skrivit rakt av i många inlägg som jag gjort mina tolkningar. Inget annat.
Och nog kan du göra ngt åt hur folk tolkar din text, du bara bryr dig inte ;)
Men ja, är det ngt mer kan vi ta de per PM. Nighty night
Men alla förstår väl att det jag säger inte är lag? Eller? 
Oc du Rauija!!! Jag tycker inte att du är särskillt trevlig,m har d tänkt på det nån gång? Bara för att du sitter bakom en dator skärm, så passar du på att slänga ur dig alla elaka komentarer du kommer på..Ganska töntigt, du förstör stämmningen och folk kanske blir ledsna!
_Om man inte har kunskapen att hantera sina hundar så ska man inte ha hund.
_ Vem påstår du nu då? som INTE kan hantera sina hundar? Hera eller vadå? Svaret var riktat till henne, så då är antaligen det också riktat till henne, eller kanske mig? vem vet?
Och nu är det faktiskt så att ALLA tränar sina hundar olika, ALLA hundar ÄR olika, och MÅSTE tränas OLIKA! Vad hände om ALLA körde med dina metoder? Några mördade hundar och några allvarligt skadade hundar kan jag tänka mig! ;) Så om jag t.ex hade en Chihuahua, plötsligt kommer det springandes en STOR schäfer mot mig och jag vet att den hunden är väldigt ilsken, ska jag släppa min hund och tänka " haha, det löser sig ändå liksom" Det skulle jag ALDRIG gjort, dom löser inte upp sånnt där kan jag säga dig, hunden är ilsken, den har inte " tid" med att reda upp vem som bestämmer, den tänker väl bara på att atackera!
Och enligt dig själv, så verkar du vara ett mirakel barn, du verkajr u född med alla hundkunskaper, dom fanns liksom där när du föddes…? - Omöjligt, alla är nybörjare nån gång, du har också varit det, och därför betyder det att alla tränar och uppfostrar sina hundr olika - det är inte snack om att misshandla sin hund, att slå den när den gör fel, MEN ALLA tränar Olika, och det funkar olika från hund till hund…Om vi säger att jag hade en väldigt ranglåg hund, som verkligen var väääääääldigt försiktig, bara man kollade på den, så dog den nästan av rädsla. Sen gjorde den nåt, som gjorde att man kanske var tvungen att ta tag i hunden och säga att den verkligen inte får göra så….Kan man göra så med ALLA hundar? Enligt mig kan man faktiskt inte det, den hunden skulle dött av panik och rädsla nästan, självförtroende skulle även sjuuuuunkit jätte mycket….
Så tänk lite innan du skriver något så att du inte står och hackar på folk, för hur dom tränar sina hundar. alla kanske nte vill göra som du - Acceptera!
// Malin
#57 Bra skrivet LillMalin!

Mycket bra skrivet av en 13 årig tjej. Du kommer att vara mycket duktig med hundar när du är 30. :)
# 58 & #59
Hehe ,. tack! :)
Sitter här och väntar på ett svar från Rauija_fundersam … Hon kanske inte törrs att svara, hon kanske inte har nåt bra att komma med - tänkte väl det! ;)
Rauija_fundersam>>
Vi sitter över internet och vårt språk är skriftspråket. Det är svårt att veta vad du tänker och hur man skulle tolka det du skriver om man stod framför dig, såg ditt kroppsspråk och hörde din ton. Ditt sätt att framföra saker här i flera fall har varit att ifrågasätta hundägare som gör annorlunda än du på ett alldeles för "kaxigt" (hittar inga bra ord) sätt, där man lätt kan tolka dig som att du kan och vet allt. Uttryck som "borde inte ha hund" hör inte hemma där man inte känner hundägaren själv o känner varandra kan vi inte göra över internet…
"Om man inte har kunskapen…" i det läget skulle ingen ha hund, för ingen som inte har haft en eller helst flera hundar (då de är olika) har egentligen kunskapen. Teoretisk kunskap är inte kunskap i praktiken.

Mina hundar får ofta träffa andra hundar och det har blivit bråk en gång och det var över en hundgodis vilket resulterade i ett blodöra……Vet jag att de andra hundarna funkar med andra hundar och är van hundspråket så får de vara lösa på promenaderna. Det är väldigt sällan hundar börjar slåss om de från början är van hundspråket. Sen finns det ju hundar som inte går i hop med andra hundar och det är en annan sak. Mina hundar älskar att träffa nya bekanta, likaså jag:) I dag har vi varit i väg på en trevlig promenade tillsammans med 4 golden och 1 gordonsätter, så vi blev ett gäng på 8 hundar och två människor så nu är vi rätt nöjd och lite småtröttt:)

R_F eller Pitbull eller vad du nu vill kalla dig.. eftersom du har flera nick.. Varför svarar du inte Lillmalin?? Det är tillskilland ifrån dig en ödmjuk och nyfiken tjej som vill lära och som jag tidigare på pekat i annan tråd.. Det är dumt att försöka som vuxen att läxa upp en ung för vilka föredömme ställer vi då till de unga.. Men du kanske inte är så gammal själv att du kommit till den insikten?? Tar ett par år att förstå att unga och hundar lyder lika bra med positiv uppmuntran medans gammla får man gå på lite hårdare för att uppnå samma resultat, tar lite längre tid att lära om ett felaktigt beteende..
Så hur ska vi göra med dig??
Ska du lära snällt eller ska vi bli rilktigt elaka för att du ska förstå??
När du ändå är på svars humör.. Kan du inte förklara varför du som Heffa blev avstängd ifrån annat ej namngivet forum??
Undrar bara??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#63, håller med dig - vissa mognas ALDRIG, varför?
(till R_F)
Fattar inte hur man orkar leva så? Man vill ju lära sig nya saker, och hur orkar man sitta och hacka på människor på ett forum, åk hem till dom persnerna på riktigt och säg samma sak, ska vi se vem som säger mest! ;) Kom gärna hem till mig, så kan vi ta en snack med lite fika ! :D Jag tror säkert att du också är en trevlig människa. Kan du inte bara visa det? Snälla! :) Alla har dåliga sidor, även jag, men även du! ;) MEN! Vi människor kan ju trösta oss med att vi också ha bra egenskaper! :) Det har du, det har jag, det har alla på detta forum, man kanske inte visar det så tydligt, men om Alla gjorde det, gisses vilket trevligt forum vi skulle fått! ;D
#64 Smart as ever :)
Och kan ju " bara " tillägga…
Alla egenskaper vi har fått har vi fått, för att använda dom! Alla egenskaper kan nog annvändas på ett bra och ett dåligt sätt! =)
Om vi t.ex säger…att jag hackar på allt och alla, det är en dålig egenskap eller hur? Men skulle man kunna gjort något bra utav den? Ja, det tror jag? =) Varför inte ge tips och idèer! Stödja och ge snäll kritik som kan hjälpa personen istället för att säga " Nej, men seriöst vilken sämst människa du är, kan du inte bara inse fakta, man gör såhär och såhär ..bla bla bla.." , Varför inte säga såhär istället " Vi tänker nog ganska olika, men jag tycker att det vore bäst om man gjorde såhär och såhär, men såklart kan du göra som du brukar, det kanske blir bäst då" …
Det var bara ett eksempel… Det finns massor med exempel =D
Oh nåt man kan tänka på " Jobba på dina dåliga sidor, men glöm inte bort dom bra" :D

LillMalin… Du tänker och är så kreativ.. Blir imponerad av att du bara är tretton… Hade man den inställningen själv som du har så hade man säkert kommit mycket längre än vad man gjort i dagsläget… LillMalin -Street Smart är ett uttryck representerar dig fullt ut…
Fortsätt i samma anda och du kommer att vara en av dom mest drivande ungdomar i sverige.. Det lovar jag för ju mer du visar desto mer kommer vi sk. vuxna att respektera dina åsikter och desto mer kommer vi att stötta och hjälpa dig med allehanda problem som du må stöta på i livet…
Kan bara säga Lycka till.. Med allt som du företar dig… Dina föräldrar ska vara stolta över att ha en så otroligt duktig och vis dotter.. Hälsa dom att dom har verkligen en kanon dotter..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Tack så mycket, Freke. Det var snällt sagt!
Och du R_F, Jag tycker verkligen du ska komma in och svara! ;) Har du inte dåligt samvete? Det finns iallafall människor som vill ha svar på nåt, som t.ex jag! , Du var ju JÄTTE framåt och skrev och skrev i den här tråden tills jag kom och skrev MIN åsikt, då vart du helt tyst…*funderar* Du får gärna fortsätta skriva. Men acceptera andras åsikter bara, sen löser sig nog det mesta ska du se - visst kan livet vara jobbigt, men skam för den som ger sig. =D
68, vad du är duktig malin!,vilka kloka inlägg;-) men det är klart det visste jag ju sedan tidigare att du är en helylle tjej:-)
#69, hehe, tack! =) Tänker nog inte lämna den här tråden innan jag har fått ett svar från henne! :)

#63# 
Bra sagt även detta till Malin.
Jag har haft skrivförbud, så jag har inte kunnat svara i trådarna.
Vadå flera nick? I det här forumet har jag bara "rauija_fundersam"
Sen hade jag "rauija" inne i jesusforumet.
Men vad har det att göra med att jag inte svarar?
Heffa? Från ett "ickenamngivet" forum?!
Vad menar du med det?
Oj.. va gulligt.
Trodde du att d skrämde iväg mig=) Hehehe
Jag har haft skrivförbud, så jag har inte kunnat svara dig.
Men jag har svarat på dina pm, fast det verkar som om du har svslutat ditt konto här?
Jo, jag har märkt att många "hettsar" upp sig över mina inlägg.
På sig själv känner man andra?
Om man letar efter nått att reta sig på är det lätt att hitta.
Mina inlägg uppfattas "kaxiga" av den som tolkar det så.
Jag är precis lika "rakt fram" i verkligheten.
Men då ser man att jag ler=)
Jag kanske ska rita en smily efter alla mina inlägg=)
*LER*

#74, Vad har du för hundar? ras? Kul att veta bara :D

#72,73,74# Har du haft skrivförbud? Hur får man det? Trodde det var för alltid i det namnet isf.
Men lägg ner detta nu. Du sitter ju bara och provocerar folk här.
#76 det kan ju vara mamma som förbjuder… en tanke bara. (orka gå in och kolla infon på ålder:)

Det var jag som såg till att R_F fick skrivförbud. Hon har gått ut med mycket grovt FÖRTAL om mig och min man utan att ha vare sig sett eller träffat mig.
Känner till denna *flicka* sen tidigare. Och hon är precis lika otrevlig här som på ett annat forum där hon blev avstängd 2 gånger.
*SUCK*

#77# och #78# Hur gammal är hon då? Hon skriver ju som om hon har eget boende med hundar ju.
Men hur kan man ha skrivförbud då och då? Endera blir man avstängd eller så blir man det inte ju.
Här inne kan jag skriva trots mit skrivförbud Gitz=)
Jag har absolut inte förtalat dig. Jag skrev precis som det var.
Sen förstår jag att du inte vill att det kommer ut,
Den dagen jag skapar en hemsida och snackar skit om dig där. Då kan vi börja snacka om förtal.
För det är ju just det som du har gjort. Eller hur.
Jag har skrivförbud på "blandras"ifokus.se
PÅ "hundar"ifokus har jag inte det upptäckte jag.
OM du undrar hur gammal jag är och hur många hundar jag har så kanske du skulle fråga mig?
Gitz känner inte mig, hon har köpt sin hund utav samma uppfödare som mig bara.
Nu har hon inte hunden kvar längre.
Hon fick avliva den i ung ålder för att hon hade misskött den så kraftigt att den inte gick att hantera längre.

#81# Har nog frågat dig om jag trodde du var kvar. Du skrev att du hade skrivförbud nyss igen så……….
#83 Du har aldrig funerat på varför? Du ser ingen röd tråd?
(samma " människa som Lillmalin)
Nu blir jag lite irriterad på dig R_B!! Du svarar på ALLAS frågor utom mina!? Jag har skivit 1 ganska långt inlägg och 2 lite mindre, du kanske inte såg dom? Konstigt isåfall. du kanske bara ser det du vill se!
Så du kan väl svara NU istället?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#80 och #81
Vem har jag *snackat skit* om på min hemsida??
Och om jag inte känner dig hur kan du då skriva som du gör om mig och min man?? Och precis som det var!!!….HALLÅ där….du känner inte mig. Att vi har köpt hund från samma uppfödare betyder inte att du vet någonting om mig.
Och visst har du gått ut med grovt förtal……allt är lögn. Jag har dessutom ALDRIG misskött min hund. Har du sett det eller???
Alla här kan läsa vad du har skrivit så tro inte att jag är rädd för att något ska komma fram. Men det kan skada mig o min man som är väldigt aktiv inom hunderiet när du skriver ut rena lögnerna om oss.
Och du ska veta att det är lika mycke förtal här som på en hemsida. Du borde bli avstängd.
Nu är det här slutdiskuterat för min del. Resten får polisanmälan sköta.
Jag har svarat dig i PM
Sen skrev jag i inlägg 73 till dig.
Vad är det för frågor du vill ha svar på mer?
Vad är det som inte stämmer menar du?
Ta det med mig i PM om du vill nått.
#87,
Varför sitter du i MIN tråd och snackar SKIT snack hela tiden? Skriv mer fakta så att det blir mer intressant att läsa! det du skriver nu , handlar inte ens om det som jag frågade från början. du har rätt till din åsikt, men respektera andras åsikter för en gångs skull!
Vadå snackar skit?
Jag svarade på ditt inlägg (85)
Lugna ner dig=)
#90 ….. Du börjar bråka med folk, för att folk uppfostrar sina hundar annorlunda än du! Alla kanske INTE vill uppfostra sina hundar som du gör, det tycker jag att du ska acceptera, din uppfostringsmetod funkar inte på alla hundar, tyvärr. Och bara för att du skulle låtit hundarna " göra upp", så finns det folk som inte låter dom göra upp, eftersom att man inte har kontroll på sna hundar, eftersom att dom (ofytast) går lösa då eller? och det kan gå riktigt illa tillslut, och vem vill betala " onödiga" pengar till vetrinären? När man skulle kunna undvikt att hamna hos vetrinären?

ALLT!!
Hehe=)
Du talar illa om uppfödaren ex på din hemsida.
Jag vet mer om dig än vad du tror.
Jag har ju faktiskt träffat dig.
Sen har jag hört inspelade samtal och läst mail från dig, så jag har en hel del info faktiskt.
Men som sagt.. PM.a mig om du vill nått.
Vi kan inte sitta och diskutera dig i en tråd.. eller hur.
Då har man "dålig" kontroll över sin hund.
Alla friska hundar kan "göra upp" utan att det händer något.
Om man har sånna problem med sin hund att man inte kan ha den lös bör man kanske arbeta med det.. innan man äns låter den leka med andra hundar?
Eller?
#94, det har fortfarande inte med saken att göra! Så du påstår att en Chihuahua och en schäfer skulle kunna " göra upp" med en fight? Och chihuahuan kommer tillbaks till ägaren i samma skick? Tror inte det faktiskt..
Låter man inte djur, oavsett art, göra upp på sitt egna vis så hindrar man deras natur. Bara en tankeställare :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Du verkar inte förstå skillnaden på att "göra upp" och ett slagsmål?
Självklart låter man inte hundarna slåss.
Och som ett litet p.s så har storleken inte någon betydelse för hundar.
#97, det verkar som att " göra upp" enligt dig, då slåss hundarna….
om du har fått för dig det så får du läsa mina inlägg igen.
Det är en väldigt stor skillnad på att "göra upp" och ett slagsmål.
Alla hundar "gör upp" varje gång dom träffas. Ibland går det smidigt, och ibland blir det lite gruff.
Gruff blir det oftast om det är två jämngamla hundar, eller om det är två väldigt "dominanta" hundar.
Men oftast gör hundarna upp utan att vi märker det.
#99, det tror jag inte på, när Rico träffar andra hundar, så gör dom aldrig upp..
Menar du att dom inte gruffar, eller tror du inte att dom "gör upp" alls?
Vad exakt menar du med att alla hundar gör upp. Förklara.
Om det inte ens alltid syns, hur vet du då att det förekommer?
Håller med exakt, jag tror inte alls hundar gör upp varje gång dom träffas..

Jag misstänker att hon menar att de visar med kroppspråk och signaler att den ena är stor och kaxig, och förhoppningsvis säger den andra då att den är ofarlig, och ger lugnande signaler.
Fast för mig är det inte att göra upp. Om 2 hundar träffar varandra på en äng, så ger den ena troligen lugnande signaler, som den andre accepterar. Detta innebär fortfarande inte att de kommer att fungera ihop. Det kan räcka med det allra minsta (tex uppdykandet av en resurs båda vill ha) för att situationen ska slå över till slagsmål ändå.
MVH Elin
"Göra upp" = komunicera, hälsa, avgöra rang
#1o4
Ja…
Hundar som möts behöver få lov att komunicera med varandra.
Alltså "göra upp" utan att människan läger sig i.
Tidigare i tråden diskuterade vi om man vågar låta två hanar träffas när båda är könsmogna.
När jag svarade att man bör släppa dom lösa och låta dom "göra upp" själva så var det ett par som inte fattade och tolkade det som att jag tycker att man ska låta hundar slåss.
Men för att vara välldigt tydlig så är göra upp samma sak som att komunicera. Alltså, hundarn "läser" av varandra och "talar om" för varandra vart dom står.
Och det gör hundar bäst själva.
OM vi står och håller i kopplet och korrigerar något som vi tycker liknar "gruff" så stör vi hundarna och ökar chanserna för ett slagsmål markant..
Sen kan dom givetvis ryka ihop och börja slåss om dom misstolkar varnadra ex.
Men mellan två frika hundar blir det sällan alvarligt.
Och skulle det bli det skall man givetvis gå in och bryta.

#105 Men menar du att det finns rang i alla situationer? Att om 2 hundar som aldrig träffats förr, stöter på varandra, så är det på en hälsningsritual avgjort hur rangen är mellan dem?
MVH Elin
För att svara på "om det inte alltid syns, hur vet man då att dom gör upp"
Förutsatt att man kan tolka och läsa hundens kroppsspråk så ser man det även om det inte gruffas.
Men som sagt.. det förutsätter att man kan läsa hunden.
Annars finns det flera bra böcker om hundspråk.
Eller så kanske du kan gå någon kurs. Sök på nätet
Ja, i princip

#106, tycker detta inlägg är ganska bra. Göra upp=Hälsa. tkr jag. Ungefär när vi skakar hand med någon känner man ganska snabbt vad de är för person och anpassar sej efter det =)

Men för mig är det inte så enkelt. Visst kan en hund som träffar en främmande hund första gången visa lugnande signaler. det behöver inte betyda att den säger att den är lägre i rang. Den säger troligen "jag är snäll, jag är inget hot, jag vill inte slåss".
Vidare så gäller detta nytt vid varje möte och varje situation. En hund som visar lugnande signaler ena gången, kanske nästa gång har en tuffare attuiyd om den är på hemmaplan, har en morsk husse med, nån mer ur flocken osv.
Jag har sagt det många gånger och jag hävdar fortfarande att vi inte har några klara rangordningar här hemma. Vår flock består av mig och maken samt 6 hundar. Vi är inte ett "alfapar" utan snarare fosterföräldrar/lärare till hundarna. Mina hundar känner sig klart tryggast med mig och föredrar mig framför maken. I mina ögon gör det inte mig "mer ranghög" utan att det är vi som har ett starkare band.
Om vi uppför oss på ett lugnt och tryggt vis, försöker vara kreativa och roliga, låter hundarna ta egna initiativ, uppmuntrar dem när de sköter sig, när vi måste visar vi missnöje så gillar de att bo med oss. I naturen skulle de ha lämnat familjen vid 2-3 års ålder. Nu har de inte den möjlighten, så i den onaturliga situationen försöker vi ge dem bra liv.
Oj, flummade kanske ur en aning nu…
MVH Elin
#111 Tycker inte alls du flummade ur, tycker det var ett mycket bra inlägg som MÅNGA borde läsa, ta till sig av och reflektera över.