Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 768 ggr
MLphoto
0

(OT) Hur gör ni?

Har suttit och lusläst lite här, bla om skällande och bitiga valpar osv osv. Och oftast står det att ni ignorerar om hunden skäller eller biter.

Då har jag bara en sådan här allmän undran, Hur uppfostrar ni era barn, om ni har några? :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

gejsa
0

Barn uppfostrar jag på ett helt annat sätt. Lite svårt att tala om hur man gör.

MLphoto
0

Jag förstår om det blir svårt att förklara exakt hur man gör men lite på ett ungefär kanske :)  Vore kul o se om det är några likheter i uppfostrandet av djur resp. barn.

gejsa
0

Ja som jag skrev inte alls som med hundar.

ingann
0

mina barn har varken skällt eller bitit när de var små;p

de är uppfostrade att kunna skilja på rätt och fel, veta vad nej betyder osv (utan fyskisk bestraffning) …. mina barn är inga mönsterbarn men jag skulle bli väldigt förvånad om de skulle snatta, mobbas, misshandla någon etc för än så länge vid 12 o 15 års ålder har de skött sig… genom skolan har jag fått veta att mina söner tagit hand om mobboffren istället för att mobba när något sådant hänt;) så jag är väldigt nöjd faktiskt med min datanörd och min fotbollsnisse=)

men visst är man som mamma ändå orolig för att de ska möta någon som är psykiskt starkare än dem och övertala dem till dumheter… den oron tror jag ingen förälder nånsin kommer ifrån hur nära man än är inom familjen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marylojs
0

Nu har jag ju inga barn, men däremot brorsbarn, och det är ungefär samma sak där. Vrål, gap och skrik bemöts med noll reaktion, så fort de uppför sig så positiv feedback. Funkar mycket bra.

Tina-A
0

Det beror väl på hur man uppfostrar sin hund. Antingen tänker man som en hund och uppfostrar sin hund, eller så tänker man som en människa, eller så.. ja. Tänker man väl inte så mycket alls ^^,

Jag tänker mycket som en människa och tycker att hunduppfostran liknar barnuppfostran. Om barnet får ett utbrott och vill ha uppmärksamhet och sliter och drar i en (som när en hund skäller för uppmärksamhet) ignorerar man det oönskade beteendet för att visa att det faktiskt inte lönar sig.

När barnen och hundarna är duktiga så belönar man, och då brukar man se det beteendet upprepas :)

När barnen eller hundarna gör något som jag tycker är förbjudet, tex stjäl i en affär eller stjäl mat från en tallrik så kan man inte ignorera beteendet utan man måste säga till att det inte är acceptabelt och se till att hunden och barnet slutar upp med sådant beteende.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

gejsa
0

Jag tycker att hund- och hästuppfostran är snarlikt. :)

MLphoto
0

putt :)

Peppe
0

#7 jag också

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Berkaingela
0

Jag har tre vuxna barn, Har aldrig uppmuntrat dumheter, Är väl ungefär det samma som med hund, beröm o kärlek stärker självkänslan, Både barn och hundar måste få veta att de gör bra o rätt saker och vid mindre bra saker tillrättavisning, Har aldrig någonsin burit hand på mina barn och skulle inte komma på iden att göra det mot hund heller. Måste ju tillstå att man är inte mer än människa så nog har humöret runnit över både på barn och hund, Men det innebär inte att jag slagit dem utan det är väl volymen på rösten som höjts