Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 2944 ggr
Elina
0

BOLOGNESE

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Egentligen tycker jag väl bättre om större hundar, men jag undrar om någon här har erfarenhet eller information om hundrasen bolognese?

Jag fick umgås med en liten bolognesetik på 10 månader under min prao i Göteborg i våras. Jag tyckte hon var helt underbar, helt enkelt underbar.. man kan nog säga att jag blev förälskad ;)

Hon var en ganska busig och nyfiken tjej, och riktigt gossig också för den delen. Hon ställde sig upp på bakbenen när man stod och jobbade, och krafsade med framtassarna allt vad hon hade på ens smalben - det var hennes sätt att be en ta upp henne i famnen och gosa en stund.

Eftersom hon fortfarande var väldigt ung, är jag inte säker på om bolognesens temperament förändras ju äldre den blir? Det finns, enligt vad jag förstått, mycket lite information om rasen i Sverige i dagsläget. Har bara hittat en (!) kennel som har hemsida här på internet.

Så, det jag undrar är alltså om någon har information om bolognesen att dela med mig. Hur det är att ha en bolognese, hur dess temperament och karaktär är. Allt ni vet! Det skulle vara supersnällt om ni kunde hjälpa mig :)

PS: Bolognesen bör ej förväxlas med raserna Bichon Frisé och Bichon Havanais, de är ganska lika. DS.

Tack på förhand! /Elina

Lise-Lotte
0
Elina
0

Tack så mycket! Här fanns information jag inte läst förut :)

Du har så rätt ang. utseendet. Jag är dock väldigt kluven… jag tycker om större hundar också. Har en tibetansk terrier och vill ha en schäfer. Det slutar väl med en hundgård här hemma så småningom :)

TinaH
0

Hej!
Påminner inte dessa småttingar lite som Bichon Fisén? Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Elina
0

TinaH:

Du har alldeles rätt, jag gissade att lilla Svea som valpen hette var en Bichon Frisé. Då blev jag minsann tillrättavisad! En bichon frisé är har tydligen längre kropp än vad den är hög. Bolognesen är som en liten kvadrat, lika lång som den är hög :)

Lise-Lotte
0

#1 man kan väl ha tre hundar Flört

Elina
1

haha ja det förstås ;)