Vad är rimligt att kräva?
Vår Nadja är väldigt nafsig när hon pussas, så det håller vi på att bryta. och även det att hon är extremt glad för byxben och släpper inte i första taget… Båda sakerna har blivit betydligt bättre!
Hon gör allt med glatt humör men vi vill ju inte pressa henne för mycket! Hon går bra i koppel, men försöker ha henne lös där det finns möjlighet till det och det fungerar också bra. Hon går inte så långt från mig och skulle jag komma för långt bort så är hon snabbt i kapp.
Sitt var hon snabb att lära sig, för lithells skinnfria korvar var super goda ;)
Ligg är nästa moment och sen stanna.
Detta är ju vad jag vill kalla allmänlydnad och något som jag vill hon ska kunna ganska fort… Pressar vi henne för fort?
Hon är 9 veckor i morgon och vi har haft henne 5 dagar.
så länge allt lärs in med lek godis och beröm och ni ser att hunden tycker det är kul, så skulle jag ta det för en rolig gemensam stund med hunden, men momentet ligg skulle jag nog vänta med,det är nämligen det svåraste för hunden att utföra…..vill också påminna om att man inte ska kräva av en valp att kunna dessa saker utan glädjas åt att den vill lära,och håll absolut inte på länge eller med tjat och så,hon har ju trots allt bara varit hos er i 5 dagar och behöver komma in i omgivningen ordentligt först:-).
Vad jag skulle vilja rekommendera att ni lär in innan ni tänker på ligg är "stanna" för det har man mycket behov av under valpens uppväxt när den vill fara ut på nya upptäckter,men förstås lek in även det;-)
Tycker inte ni pressar henne.
Man ska alltid leka in moment med en valp, men när den kan saker ordentligt så får man göra som man vill med hur mycket man kräver. Antingen kräver man att hunden lyssnar varje gång, att hunden lyssnar när du sagt till den 3, 4, 5 gåner eller att den lyssnar när det passar hunden själv.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]