Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6382 ggr
Peppe
1

Benen rakt bak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hört att om hunden ligger med benen rakt bakåt (bilden) så har hunden bra höfter.
är det en myt? om inte, hur pass "säkert" är det att höfterna inte är kassa?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Craz-y
0

har också hört de. Min hund ligger alltid så Skrattande

kalleankasmormor
0

Det har jag ockås hört! Min schaffertik, som tyvärr hade höftledsfel, gjorde inte det, men mina Leonberger har legat så och nu gör min sankt bernhardsbebis det. Vi hoppas att myten är sanning!

Peppe
0

#2 ja det gör jag också då våran valp ligger så =)

skogsdimmans
0

Då hoppas jag med! Så ligger alltid Nadja!

MLphoto
0

Jag har fått höra raka motsatsen, hundar som ligger så har/får höftproblem :S   Min mors väninna importerade en hund från Polen för ett antal år sedan, och han ligger på det viset och har höftproblem..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Maddepadde
0

Det är INTE sant.
Min kompis njuffe ligger så, och han har C-höfter.
Däremot ligger inte min tik så, och hon har A-höfter.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

LillMalin
0

Jag tror heller inte att det är sant, Det är väl olika hur hundar gillar att ligga =)

Freke
0

En hund som har höft problem vill helst inte ligga med benen rakt bakåt. Men det är ingen garanti för att hunden inte kommer att få problem?

Allt är beroende på att antal olika saker..

Men generellt så är det bara friska hundar utan Höft problem som ligger med benen rakt bakåt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

MLphoto
0

Jag sa inte att det var sant, utan det är vad jag har fått höra. Själv tycker jag inte att verkar speciellt friskt för en hund att ligga så..

Maddepadde
1

Dessutom behöver inte ett höftfel betyda smärta.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

LillMalin
0

#9, inte friskt? det var det konstigaste jag har hört iallafall, alla hudnar tycker om att ligga på olika sätt…det är inget konstigt att en hund ligger sådär..

MLphoto
0

#11, Jag tycker inte det verkar friskt, nej. Därmed inte sagt att det inte är friskt, eller hur.
Jag har aldrig sett en helt frisk hund IRL ligga på det viset.

LillMalin
0

#12, då borde det finnas MÅNGA sjuka hundar , eftersom att det är ganska många hundar som ligger sådär..

MLphoto
0

Läser du inte ordentligt? JAG TYCKER inte att det VERKAR vara friskt, men jag säger fortfarande inte att det inte är friskt. Det är min uppfattning, är det tillåtet att ha en sådan eller?

LillMalin
0

Peppe
0

LillMalin det är lugnt, jag bryr mig inte om hennes åsikt =) Aquila har inget fel på sina höfter och hon ligger så flera gånger om dagen.

Peppe
0

LillMalin det är lugnt, jag bryr mig inte om hennes åsikt =) Aquila har inget fel på sina höfter och hon ligger så flera gånger om dagen.

LillMalin
0

#17, okej! , hon är iallafall gullig! =D

fettmedkevlar
0

Mina hundar ligger bakåt med benen sådär, men har då aldrig hört att det beror på bra/dåliga höfter.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Zahara
0

Min lilla gösse ligger med ofta så :) har sett många som ligger så…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Bleenda
0

Mina vovvar ligger ofta så och jag brukar skoja och säga " att där finns det inga höft leds problem inte" Om det stämmer vet man inte förrän man gjort en hd röntgen. Dom ligger även så när dom är varma och vill svalka magen. Man kan väl säga så här. Hade jag en hund med ont i höfterna skulle den nog inte klara av att ligga som på bilden du visar. Fin hund.

gejsa
0

Hade en cavalier som låg så där och vår Lisa som vi har nu ligger också så där. Brukar också säga att det är det inga problem med höfterna inte. så jag tror nog att om dom ligger så där är dom friska.

Liss
0

Ecko ligger jätte ofta sådär med:) Som en lite padda! Han lägger sig gärna så när han sträcker ut sig också.. så de verkar ju åtminstone som han tycker de är skönt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Tezza
0

Av våra fyra golden (alla med friska höfter) så ligger 3 på det där paddsättet:) Tror att vissa hundar gillar den liggställningen - andra inte, men en hund med grövre hd fel och stela höfter kan nog inte ligga så…….

anaprincess
0

Min jackrussel har legat så sen han var bebis och nu är han 8, är och har aldrig varit nå fel på hans höfter (peppar peppar) samma med min papillon :)

MLphoto
0

#16, Jag sa ju inte att det var fel på din hund, jag sa bara vad jag har fått lära mig, och även från egna erfarenheter. :)

Craz-y
0

De hundar som ligger så kanske är mer smidigare och mindre stela :)

kalleankasmormor
0

Ja, varför inte? Ungefär som vi människor är olika viga! Min farmor kunde lägga arbågarna i golvet när hon hade raka ben och hon tränade INTE!

Craz-y
0

haha! Skrattande

Millan1971
0

syrrans hund ligger med benen rakt bakåt och likaså alla hans valpar;) Ingen av dom har höftproblem och har aldrig hört talas om det heller….(vet fler hundar som ligger så….)