Avbetalning
Hej. jag har en fråga till alla upföddare, fast även andra får säga sin åsikt. Hur ställer ni er till avbetalning? Tycker ni att man är oseriös om man inte har alla pengarna framme direkt…? Även om man kan ge djuret ett bra och kärleksfullt hem.
En undran bara.

Har man inte råd direkt med inköpet av hund, har man då råd direkt med veterinärvårdavgifter om hunden blir sjuk? Det kan bli riktigt dyrt även om den är försäkrad. Jag skulle inte sälja en hund på avbetalning.
med avbetalning så blir det ju enklare att gå och köpa på sig en hund bara sådär.
Jag hade gärna tagit en hund på avbetalning även om jag hade haft alla pengarna att betala hela. Man måste nästan ha det dubbla i köp av hund. Så mycket runt omkring som behövs. Sedan med hundvalp är det ofta mycket som måste ersättas som går sönder.
Min hund kom ju från en kompis tjuvparning. Var inte så dyr att köpa men allt han hade sönder för mig, mina kompis och min familj när jag hälsa på dom var inte små utgifter.
Jag behöver inte tänka på akuta veterinär kostnader fram tills jag fått en bra inkomst. Gjort avtal med mina föräldrar att jag behöver bara lyfta på telefonen så sätter de direkt över.
Sedan får jag betala av till dom när jag kan.
Jag har även öppnat mitt kort för kredit med 20000 ifall det skulle vara så akut att jag skulle behöva hoppa i första taxin till vetten.
Djuren kommer i förstahand. Alla mina djur är försäkrade och får tandvård. Jag är varken försäkrad eller varit hos en tandläkare på 5år.
Jag tycker inte om avbetalning själv men känner jag att jag kan lita på personen så är jag inte så girig att jag alltid nekar till det.
Man ska ha råd med bra mat, saker och veterinär trots att man har avbetalning eller full betalning.
Så enkelt att lägga undan en summa per mån så har man ju allt klart sedan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Du kan väl ta ett lån på banken om du inte har pengar nu. Att köpa en hund på avbetalning tror jag nog inte många kennlar säger ja till. Du får väl fråga annars. Nu för tiden är det ju rätt så svårt att sälja alla sina valpar så vem vet.

Att köpa hund är väl nåt man planerat länge och hunnit spara till?
Jag har sparat till min hund i över ett år för att kunna betala honom helt själv
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
finns inget oseriöst med en avbetalning på en hund, det är många uppfödare som gör så eftersom det är mycket pengar på ett bräde som ska ut, och de flesta uppfödare tänker att det är viktigast att dom får ett bra hem;-), men det är ju naturligtvis skönast för en själv att få betala hela hunden på en gång:-).
Tack för alla svar. Jag håller på att spara ihop till en hund. Jag ville bara se hur ni såg till det där med avbetalinig. Men det är en väldigt stor skillnad mellan priser på hundar. Och även om man har sparat ihop till en hund. Är det ju inte alltid säkert att man har pengar till veterinar när olyckan är framme. Det beror ju på omfattningen på olyckan.
#6 se till att ha en bra försäkring och spara även ihop till självrisken så vet du att du klarar dig;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Nu har ju jag inte kennel, men min mor har. Hon tar inte emot avbetalningar just för den stora risken att hon kan bli blåst, dvs inga pengar kommer och hunden är putsväck.
Jag tar INTE avbetalning. Av den enkla anledning att jag vill att köpet ska klaras av direkt. Då är det överstökat och det blir inga problem. Sen står jag givetvis för livslång uppbackning om det skulle tillkomma några problem. Men betalningen ska ske direkt.

Jag ser inget fel i en avbetalning så länge både uppfödaren & köparen är överrens och att det skrivs in i avtalet att det ska betalas av inom en viss tid. Så har jag gjort då när jag hade min kattuppfödning och det var aldrig några problem.
#7 Jo det är ju självklart att man gör det :) Och alla ni andra. Tack för att ni svarade. Ha en trevlig midsommar :)