Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1025 ggr
HannaM
0

Rasval

Jag har som en del vet både skaffat och omplacerat en irländsk setter. Detta pågrund av att min illrar for illa av min tidsbrist för dom. Min mentala hälsa är inte den bästa vilket ledde till ännu mindre tid för dom, all energi las på hunden. Vid den tidpunkten gick inte heller mina illrar ihop med varandra utan jag hade dom uppdelade på olika läger och det gjorde att jag hade ännu olyckligare illrar på liten yta. Jag vill NÄR min psykiska status är bättre och jag känner mig tryggare i mig själv och livet gärna ha hund igen (vi pratar inte om imorgon direkt men bra att vara ute i god tid). Jag har kommit ett steg närmare nu då mina illrar fungerar jättebra tillsammans och uppskattar varandras sällskap och jag har fått en neuropsykiatrisk utredning som gett mig diagnosen ADHD. Diagnosen gör att jag kan få medicinering som förhoppningsvis hjälper mig och kan få mig närmare ett normalt liv igen och en gladare piggare Hanna.

Så nu till själva frågan, vad kan man rekomendera för ras till mig? Jag har några krav:

Ska ha en chans att fungera med illrarna, terriers och utpräglade jakthundar är inte ett kanonalternativ alltså.

Pälsvård är inte mitt största nöje, därför ingen ras med enormt borstbehov.

Inte en extrem ras som klättrar på väggarna om träning missas en dag utan den ska klara av att ha lite lugnare dagar någon gång emellanåt.

Bor i lägenhet med väldidt taskigt isolerad ytterdörr så helst ingen fanatisk vakthund.

Då jag bara haft hund drygt tre månader sen tidigare så vill jag inte ha en ras som är känd för att vara väldigt trixig att uppfostra.

Aktiveringen jag kan tänka mig att sysselsätta hunden med är, cykling, löpning, agility, spår, vandring, lydnad men inte i tävlingsform direkt utan mera vardagslydnad plus=) Är lite småsugen på att prova freestyle men med mitt kassa taktsinne får vi se hur det slutar…. Finns säker nått jag missat men på ett ungefär.

Tror jag fått med det mesta nu, kan väll tilläga att jag är intresserad av en hyffsat frisk ras, inget människor förstört så dom inte kan födas naturligt, har svårt att andas pågrund av extremt korta nosar och liknande. Sen är jag inte intresserad av varken collie eller sheltie (vet att det brukar föreslås varje gång=))

Tänkte för säkerhets sjull poängtera igen att jag inte tänker göra om det misstag jag gjort och skaffa mig en hund förrän jag känner att jag mår mycket bättre och har orken att ta hand om både hund och illrar, det handlar alltså inte om NU utan sen, ingen stress här alltså.

LillMalin
0

Kanske golden eller Labrador ? :)

HannaM
0

#1 funderar på bägge två faktiskt=) Men hur är det egentligen med deras hälsa? Tänkte på ryggar och höfteer och liknande.

AnneN
0

Både golden och labbe har ju HD/AD problem innom raserna, men om man ser till att föräldrar, syskon, föräldrars syskon och längre bak i stammen är friska så minskar risken för problem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LillMalin
0

#2, vi har ju en labrador, han har ett riktigt starkt psyke, ändå om han har gått genom mycket i sitt liv (vi har inte haft honom hela tiden, vi fick honom när han var 9, nu är han 11)…Barn som har varit dumma med honom,  även barn som har kastat sand i näsa och ögon på honom, nåt som har gett sina spår = dålig självförtroende, väldigt dåligt självförtroende, han tror att jag har tänkt döda honom bara jag kollar på han…Men så underbar och ett så bra psyke ='D Men jag ska inte ha den rasen igen, eftersom att den inte passar mig som person egentligen… Men fantastiska hundar! :D

HannaM
0

#3 hurpass stora problem? Om du har koll alltså? Att kolla upp är ju en självklarhet, tänkte om oddsen att hitta någon som är bra är stora eller om det är ett heltidsjobb

AnneN
0

#5 det är bra odds att kunna hitta friska hundar, kan rekomendera att isf prata med rasklubbens valphänvisning och sedan själv kolla upp linjerna på skk´s hundregister eller på rasdata

_**/Mvh Anne

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan göra lite reklam för min ras ;) Japansk spets. Passar in på allt, förutom att de har vakt i sig. Min hund får ge några skall när det ringer på dörren eller så, men när jag sen säger åt honom att vara tyst, så är han det. Uppfostringsfråga.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Sofi3N
0

Om du har iller är juh inte direkt labrador och golden bra alternativ?? Labrador är juh en aporterande fågelhund! jag har själv skaffat en labradror och han är  tillför jakt och spår eftersom det här alla labradorer i generna.. dvs JAKT! Min labbe började tidigt att hämta möss som katten tagit och har alltid gillat att jaga katter, kaniner, fåglar mm… väldigt jobbigt.. men det går juh tillsig.. men eftersom labbarna har jakt i generna så är det juh inge bra alternativ.

LillMalin
0

#8, dom är visst ett bra alternativ…dom går bra ihop med dom flesta, sen beror det ju på om man skaffar jakt typen eller utställnings typen..

AnneN
0

#8 mamma har labbe uppfödning och vi har haft, höns, kaniner, marsvin, råttor, hamstrar, katter, undulater, mm och det har aldrig varit några problem, hundarna har vetat vad de får apportera och vad som är familjemedlemmar.

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

säger som #10  … dom vet skillnad, Vi har en katt hemma, Rico har ALDRIG jagat henne, men ser han en katt ute, kan det hända att han springer efter, så han vet vem som hör till familjen och inte!

Liss
0

Ja ecko har även han jakt i sig. Och katten här hemma är hans bästa lekkamrat medans katter ute verkar väldigt roliga att jaga efter. Och även harar ute för den delen:P Det handlar om uppfostran det med.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

HannaM
0

Om dom käkar illrarna påverkas ju också av hur uppfostran är och om hunden ifråga får träffa illrarna från början, min setter som jag hade som förövrigt också är fågelhund hade inte alls det beteendet mot illrarna. Sen är ju alla hundar rovdjur men jag vill gärna utesluta dom "värsta" och där hamnar inte labrador eller golden framförallt inte om man letar efter sällskaps/utsällningsavlade

HannaM
0

Min kompis har en Coton de Tulear som är jättego och jättetrevlig mot illrarna dock faller det ju lite på det här med pälsvård, en vit hund med mycket fluff… någon som sett en nerklippt sån? Visserligen är dom lite små men som sagt, så go är han.

Liss
0

#14 En Chihuahua kanske?;)

HannaM
0

#15… njae… känns som jag har nog med djur i den storleken som man är rädd att trampa ner=) Sen är jag lite sådär mot dom, det tas hysteriska överpriser och många är avlade så läskigt att det ser ut som om ögonen ska ploppa ur. (JA självfallet finns det friska djur till rimliga priser men i stort)

Liss
0

#16 Hehe mm.. och som jag tycker- så gillar jag lite och ta i :)

Millan1971
0

en cocker?

Ellenfyrkant
0

Hihi vad jag blev paff när jag läste ingen collie eller sheltie precis innan jag han läsa varför :) Men tänkte faktiskt inte tipsa dig om dessa underbara raser eftersom du skrev att du inte har tid för pälsen :P// Stolt sheltieägare C:

Mvh Ellenfyrkant

kalleankasmormor
0

Om du är hemma en del kan ju leonberger vara ett alternativ. De är lugna mot ndra djur och kräver inte mycket mer än rastning och sällskap. Fast det klart lite pälsvård är det ju. De behöver borstas åtminsone en dag i veckan och så beror det ju lite på hur stor plats du har för de kan ju bli ganska stora. Men det är härliga hundar!

HannaM
0

#20… så länge dom inte råkar trampappå illrarna så=) Just nu är jag hemma 100% och är sjukskriven men vet inte vad som händer senare. Pälsvård en gång i veckan klarar nog till och med jag av… men jag bor inte större än 65 kvm men som sagt, jag ska ju inte ha hunden imorgon så vem vet hur stort jag bor om ett år=)

Nikkis
0

Jag kan bara Inte låta bli att rekomendera en korthårig Collie-första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg.Flört Passar utmärkt till dina önskemål! Jätte härliga hundar med en av och på knapp. Vackra som få och väldigt kloka/lättlärda hundar.

Klämmer med en bild också.

HannaM
0

#22 haha har inte träffat någon och umgåtts med så jag kan inte säga så mycket men vackra kan jag inte hålla med om.. i mina ögon är dom nästan tvärtom… behöver nog träffa många för att övertyga mig.. aldrig gillat collies

Nikkis
0

Hahah, ja smaken är som baken. Men man ska inte enbart gå efter utseénde utan efter egenskaperna i första hand. Så jag tycker att du gott kan ta dig den lilla tid och läsa mer om rasen. Din uppfattning kanske ändras och du inser att det kanske är något för dig.
Dessutom blir ens egna hund alltid den vackraste i världenFlört, även om jag vill våga påstå att kh Collies har en väldig charm över sig-i sitt utseénde alltså. Men det kanske bara är jag som tycker det.

Jag hade en bild på en riktigt fin kh Collie. Ska se om jag hittar den på min dator, bland alla tusentals med bilderOskyldig

HannaM
0

Nej nej självfallet ska man inte gå enbart efter utseende=) Dom långhåriga collies jag träffat har jag aldrig varit speciellt förtjusta i men vem vet…. sen har jag också sett en iller dödad av en colie så dom har att bevisa för mig

Nikkis
0
Nikkis
0

En till bild på samma hund.

Läste ditt inlägg #25 nu. Jag menar Inte långhåriga Collies. Utan dom korthåriga. Dom skiljer sig lite i mentalitet än den långhåriga varianten.

Men jag rek. dig verkligen att läsa lite mer om rasen och utgå efter det. Faller den inte dig i smaken så får man försöka hitta ngn annan ras som kan passa dig, även om jag tycker att en kh collie skulle vara Perfekt för dig.

Nikkis
0

Kan även tillägga. Alla hundar kan döda, om dom vill. Det är INTE rasrelaterat. Vissa hundar har det mer i sig än andra, tex utpräglade jakthundar(dom ska i för sig inte gå in och döda, utan hitta och hämta bytet, likaså med björn/älg hundar osv). Och nu är inte Collien ngn jakthund heller.

Men genom god lydnad kan man även få den största jakthunden att låta bli.

kalleankasmormor
0

Ja det skulle vara det där med tassarna då…:) Jag tror inte att 65 kvm är för litet för en Lejonburgare, så länge du är där, för det är ju det som betyder något för den rasen. Illrarna får väl trampa tillbaks!:D

HannaM
0

Självfallet kan alla hundar döda, alla kan även låta bli och jar tror inte direkt att collien är värst=) Däremot är det svårt att få bort kopplingen när man sett det. Även om det var individen som dödade och inte rasen.. får läsa och se vad jag säger=)

Nikkis
0

Tycker du gör helt rätt med att läsa lite mer om rasen, som sagt-du kanske får tycke för rasen fastän du sett ett måndagsexemplar av en collie. För jag tycker nämligen att en kh collie passar utmärkt till dig.

Förstår att sånt kan vara svårt att 'radera', men det är bara att tänka precis som du skrev-det var individen som dödade och inte rasen. 

Glad

Elna
0

Två av mina kompisar har varsn kh collies, jättemysiga hundar! :) Slänger in en bild på dem, kusiner! ;)

Kristina-
0

Golden kanske skulle passa dig ? Fäller mycket, men har lättskött päls !  Har själv haft en underbar Goldenkille som funkade jättebra med vår stallkatt och även våra kaniner vi hade på den tiden. Viktigt att köpa valp från seriös uppfödare som bara avlar på sunda hd  fria individer , men det gäller  ju alla raser förståss !

HannaM
0

#33 jepp golden är med på listan över tänkbara…

Tezza
0

Köper du en golden från utställningslinjer så är det en del pälsvård, köper du från jaktliner är det mindre pälsvård med då bör du ha stort intresse för jakt……En golden bör få arbeta oavsett linjer men det är du nog införstådd med:)

HannaM
0

#35 jakten hoppar jag gärna, är inte så mycket för att skjuta men kan däremot tänka mig att hålla igån med spår och sök och apportering