VAD VEM HUR VARFÖR NÄR? HJÄLP!
Vad händer? Vad ska jag göra? Jag har gått till en hundtränare/problemhundsutredare som har ställt en diagnos för Himla. Tränaren kom fram till att Himla har ett mindre genetiskt fel. Och att hon är kontaktstörd, och lever i sin egen bubbla pga detta, Tränaren sa att man kunde jämnföra det med mänsklig autism. Himla har dolda fel försäkring och jag ringde dom för att fråga om man kunde få ersättning för utredningen och kurserna som kostat några tusen. Men de sa att den försäkringen bara täkte sjukdomar som kunde botas. Men vafan här står jag med min första hund som är AUTISTISK vad ska jag göra, det kostar massor att gå specialkurserna med henne och hon kommer änå aldrig bli en normal hund. Hon kommmer alltid tycka att det är roligare att vara med sig själv och jaga grässtrån och inte lyssna eller ge mig uppmärksamhet. Detta var inte vad jag förväntade mig av att skaffa min första hund.
Är uppfödaren skyldig till att ersätta mig eller något för att jag fick en "defekt" hund?
Jag vet faktiskt inte vad som gäller, men kontakta SKK och rådfråga dem.

Vad tyckte dom att man skulle göra med hunden? Avliva? Vet en annan som hade en hund som fick samma diagnos. Den lekte bara med sin egna svans osv. Dom avlivade den samma dag som dom fick svar.
Detta borde väl vara ett dolt fel eller har jag fel? Är det en stor kennel? Ras? Ålder?

Huh?!?! Det var något nytt, dvs att en hund kunde vara autistisk.
Men om jag får säga det själv så tycker jag det luktar mygel, just för att man har aldrig hört talas om det. Eller ja, JAG har aldrig hört talas om det.

Säger som #3 Hade nog kontaktat mer än en Hundkunnig person innan jag lät nöja mig med diagnosen "Autistisk". Stämmer inte för mig i alla fall. Varför inte prova med en Djurkommunikatör….
Katarina

Vi hade en labbe som var autistisk då jag var liten, man får ju anpassa träningen och kraven efter hunden, precis som man får anpassa skolan efter barn med autism
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
En sak till: Jag förstår att det känns tungt nu, men du får inte låta din besvikelse över detta gå ut över hunden. Hunden känner garanterat av att du är ledsen (och arg kanske ?) och du måste försöka låta bli att ta ut denna frustration över hundstackarn.
Hur yttrar sig detta och hur stora vardagsproblem har ni? Om det vore jag skulle jag överväga att ta bort hunden.
# 3 & 4 Tränaren sa inte ordagrant att just hunden har autism utan att man kan JÄMNFÖRA hennes bettende som mänsklig autism..
#2 enligt doldafel försäkringen var detta inget "dolt fel" utan dolda fel var sjukdomar sa dom. Himla är en blandras mellan shihtxu & jackrussel hon är precis ett år gammal. Alltså kennel och kennel, det är en kvinna som tar några kullar då och då på sina hundar, hon äger 13 hundar (olika raser). Tror hon tar kullar för att bara tjäna pengar. För när jag har försökt komma ikontakt med henne och berätta om himla är hon kort i svaren och vill lägga på typ..
Ska bara tillägga att tränaren är väldigt duktig inom sitt område, och hon vet vad hon håller på med och vad hon gör.
#9 Tråkigt att det ska behöva bli så, men förhoppningsvis har du lärt dig din läxa nu och köper renrasigt i framtiden. Ta väl hand om din lilla söta vovve!
#6 Vi började specialträna henne för ett tag sedan, och vi har redan förbättrat oss med 35% ungefär.. Man måste gå special kurser för att lära sig hur man ska hantera hunden. För det går inte att hantera Himla på samma sätt som man hanterar andra "normala" hundar. Precis som föräldrar som har ett barn med speciella behov så kan man inte bara sätta den i en skola och tänka att den ska lära sig samma saker som de andra barnen utan speciella behov. Min besvikelse har aldrig gått ut över Himla, det känns bara tråkigt att man inte fick en "normal hund med normala behov" som första hund. Men jag skulle inte ens fundera på att ta bort henne när vi kämpar för att det ska bli bättre. Och jag är ingen som ger upp. Men det jag ville veta var om uppfödaren är skyldig att ge mig ersättning för den defekta hunden. (det kostar ju massor att låta henne ha ett värdigt hundliv och försöka få henne att vara så normal som möjligt) ?

Skönt att höra att du tänker kämpa på med den lilla sötnosen. Jag antar att det är svårt att "bevisa" att ett beteende är ett dolt fel, misstänker att det blir ord mot ord.
12. Men jag har ju ett diagnos papper där det står att hon har genetiskt fel. Borde man inte kunna visa det för uppfödaren?
#o Kolla upp var hon är dolda fel försäkrad och vad som egentligen ingår i försäkringen. Jag själv är dåligt insatt i just den . Men jag måste säga att dolda fel är väl precis vad du råkat ut för. Ett dolt fel som man inte vet om när den levereras.
Autism är väl en sjukdom likväl som ADHD som hundar också kan drabbas av.
Hoppas du får någon rätsida på allt. Och framför allt. Har du försäkringen gällande, så stå på dej.
Jag tycker det är ett dolt fel…. uppfödaren är skyldig att ta tillbaka valpen och betala tillbaka pengarna alternativt betala tillbaka en del av köpesumman… doldafel-försäkring är bara en försäkring för uppfödarens skull.. h*n får (om det gäller i försäkringen) ut beloppet från sin försäkring men är alltid skyldig gentemot köparen att reglera en defekt valp…
detta enligt en handläggare på djurförsäkringar på IF (jag kollade upp det när jag hade kattungar på min skogis och tog doldafel-försäkring)
det borde väl fortfarande vara så.. jag fick infon november-06
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#15 Jag skulle ju helst inte vilja lämna tillbaka himla utan jag vill ju kämpa med henne, men jag visste ju inte när jag köpte henne att hon skulle kosta så här mycket. För det går ju åt massa tusen för specialträning som man egentligen inte ska behöva ha eftersom man inte ska få en defekt hund som uppfödaren säljer..
Hon är dolda fel försäkrad hos folksam men jag får väl ringa och höra efter mera. :)
Som nån sa tidigare i en annan tråd så klassas hundar o katter som varor, och vad jag vet så om det finns dolda fel så har man rätt att lämna tillbaka eller få kompensering. Strunta i försäkringskassan o kolla med konsumentverket först.
Sen skulle jag nog skaffa ett ytterligare omdöme från någon annan angående diagnosen.