Benji & flugor
Jag har ett problem, eller det är min whippet Benji som har problem, ett problem som kan tyckas löjligt men som han tycker är skitjobbigt.
Det är nämligen flugor, mygg & annat som flyger, har tycker inte om dessa kryp och det har blivit värre med åren fast jag aldrg har brytt mig om det.
Jag har fönstrena öppna nu när det är så varmt men det är som att Benji förbreder sig på det värsta för det kan ju komma en äcklig liten fluga, han är helt enkelt rädd för dom, han tycker dom är vidriga & äckliga.
Just nu ligger han i min säng & skakar samtidigt som han emellanåt tittar mot fönstrena. Så här larvig har han blivit nu på gamla dar, jag förstår inte hur det har blivit så för har har ju som sagt aldrig brytt mig om när det är ngn fluga inne.
Är det ngn annan här på forumet som har varit med om ngt liknande eller är det bara min hund som är så här fånig.
näe mina har jagat alla flyfän jämt, men du nämner att han är gammal, och då undrar jag hur gammal?, för du vet gamla hundar kan bli helmysko med åren också, har du kollat syn och hörsel på honom, för är det försämrat kan det vara en bidragande orsak till att han gör så.

Raksha gillar inte flydjur, men hon jagar dem och äter upp dem. Mindre kul när det gäller getingar… Fick skäll av en gubbe en gång. han tyckte jhag var tramsig som skulle hindra henne från att kaga getingar. De sväljer ju dem inte, sa han. Men det gör min knäppis!
Svägerskan skällde på sin hund när den jagade flygdjur, för att få henne att låta bli getingar. Detta resulterade i en hund som är rädd och får panik för flugor od oxå.
Du får sätta i myggfönster i de rum du vädrar, så blir det mindre flygisar inne.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Benji är 10 år, men annars fungerar han ju som han ska, ja förutom bilåkning då men förutom det så är det aldrig några problem. Han både ser & hör som han ska, om inte annat märks det när man är ute med honom, eller när man är inne i köket och donar då hör han utan några problem.
Han har aldrig varit direkt sjuk mer än att han har lite stressmage speciellt om det är löptikar i farten men annars är han frisk.
Just nu är det inte några flygisar här inne rummet men han skakar ändå, han är nästan som ett asplöv den gamla mannen.
Kanske skulle ha gjort en hälsokoll på honom för att se så att allt är okey med den gamla mannen.
3, jag rekkomenderar det, det gjorde jag på min gamling och fick då veta varför han höll på att nypa en securitas vakt mellan benen, och han såg sämre;-), han om någon hade aldrig visat aggression mot någon eller något, och detta var ju bara en osäkerhet hos honom eftersom han upplevde vakten mera hotande för att han inte såg helt klart.
Jag håller med Benji, många flygfän är superäckliga. Jag har nästan alltid balkongdörren öppen, men har nät. Har inte fått in något annat än någon pytteliten fluga nån gång. Varför inte sätta nät i fönstren?
Men tycker som du säger att det kan vara en bra idé att göra en hälsokoll. Fast det är väl normalt att sinnena försämras med åldern och kan göra dem förvirrade.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
5, precis men det är också mycket lättare sen när man vet vad som felar, jag möblerade tex aldrig om när jag visste att Kevin hade fått försämrad syn;-)
#6 Javisst, det var ju liksom det jag menade ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ecko bryr sig inte för fem öre.. flugor mumsar han gärna på och annat konstigt också. Var rätt kul när han skulle äta upp en (så kommer jag inte på vad dem heter) svart, liten sak med klor typ. Den bet honom nog i tungan iaf, för han for ut med tungan och såg ut som om den var skit äcklig.
Dock så vart jag skit rädd när de kom in en bålgeting här hemma för att Mori hoppade på den och höll på. om han blivit stucken hade han ju dött! Så efter den gången vart ecko reserverad mot getingar vilket jag tycker är skit bra! Han går och ställer sig bakom soffan:P Men Mori är lika dum fortfarande och ska äta upp getingar!
Men som sagt, kolla upp honom och se så det inte är nått. Annars är de väl bara att han är i äldre dagar och inte vill ha sånna äckliga saker i närheten mer:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Har han blivit stucken/bränd av geting/humla så det är nån rädsla grundad på nån sån händelse?

#10, Nej inte vad jag kan minnas i alla fall, jag tror han har klarat sig rätt så bra från sådant, men det kan ju ha hänt ngn gång när man inte har varit uppmärksam.
#11 En humla fastnade i pälsen på Tjatte en gång, han fick typ panik efter det är han lite avvaktande mot humlor, getingar å större flugor även om han ibland får för sej att dom där ska jagas å ätas upp :D

När vi är ute bryr sig inte Benji om flygfän, det är mest inomhus, Nu är han lugn, ja föruto att han vill ut och sliska med tik-kissfläckar, jag tror det är ngn som löper igen här i grannskapet..