Sista kullen
Sista kullen av mina bladrasvovvar är nu födda. Hoppas hoppas på att min njuffe går igenom röntgen i feb så jag äntligen kan starta min kennel

vilken söt valp =)

Ohh, vad spännande. Att starta sin egen kennel är spännande, roligt och jobbigt. Men trots allt det bästa jobb som finns.
Söt valpis du hade där. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Åh så fin valp :), så fina när dom har blåa ögon! :)

Blandar du medvetet raser och varför?
Varför avlar man på en hund INNAN man kollat så den är frisk och utan armbågs och höftledsfel? har mamman det så får valparna det med, okej kanske inte alla men de bär på genen och för den vidare. Seriöst? nope.
Ska man pyssla med blandras avel så ska föräldra djuren vara testade. Är det brukshundar så ska de även vara karaktär o mentaltestade anser jag.
Jag har inget emot blandras avel men tänk på vad ni blandar, man ser ju förskräkliga blandningar emellanåt. Dobermann/Borzoi, Leonberger/Pekinese, Schäfer/Tax. Jakt hundar med sällskaps eller vakthundar. Blandraser med en jäkla massa raser i.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Men hallå, vad ger er rätt att hoppa på mig ? Jag avlar medvetet och båda föräldrarna är röntgade utan anmärkningar !!! trodde inte detta enbart va en sida för renrashundar. Gud så besviken jag blev. Detta är 4 kullen på samma föräldrar och jag skulle aldrig avla in massa konstiga raser bara för avlandets skull. Pappan är till största delen Newfoundland och resten st bernads, mamman har iof newfounland st bernads och berner sennen i sig. Så det är 3 raser i valparna. Det va artikel om en av valparna i en tidning förra året, har INTE fått ett enda klagomål ang mina valpar och allt är enligt skks regler.
Men jag vill också kunna vara seriös och skryta om mitt namn offentligt därför ska jag och min sambo satsa på newfounland, köpte en valp förra åert och det är HON jag ska röntga innan jag ser om hon passar i aveln. Hon är utställd med fin fina betyg.
Varför är det alltid så här att folk med renrasigt tycks veta allting så j-vla bra ???

#6 Nu tycker faktiskt inte ALLA renrasiga hundägare att blandraser är fel, så döm inte ut alla nu… Jag har inget emot blandraser och kan verkligen inte säga att jag vet allt så j*vla bra. Men visst kan jag hålla med om att blandraser blir orättvist behandlade på vissa ställen. Min kompis hade en blandras på foder och på brukshundklubben i staden där hundens ägare bodde fick inte blandraser träna/tävla lydnad eller gå andra kurser än valpkursen… Som tur är är det inte så på brukshundklubben här, tycker det är så härlig stämning på våran hundklubb, ALLA är välkomna även blandraser och (som min hund) galna jackrusslar…
Ang. det här med röntgade trodde nog Mymlan att Njuffe var en av föräldrarna till valparna och det står ju att hon ska röntgas i feb…

Nu vill jag börja som sajtens Medarbetare och säga att detta är en sida för ALLA oavsett renrasiga, oregistrerade, blandraser.
Alla är välkomna här inne. Ingen ska behöva bli påhoppad här inne. Så snälla, försök att tänka på att behandla andra som ni själv vill bli behandlade.
Sedan anser jag inte att man ska dra alla över en kam på grund av två komentarer på en sida.
Vi är många som är här inne, det innebär många olika åsikter och värderingar. Alla behöver inte tycka lika eller ha samma värderingar, men alla måste faktiskt respektera andras åsikter och värderingar också. Även om man inte håller med. Alla har rätt till en åsikt, även om den inte delas av just mig eller dig. Detta gäller alltså alla användare här inne.
Hoppas vi nu kan hålla detta trevligt.
Mvh ÅsaF medarbetare
Audiatur et altera pars

Jag har själv blandras.Men denna är inte planderad utan tjuvparning då tiken löpte och en av hennes hanar på omplaceringhemmet hon hade kom lös en natt.
**MEN!!
**Det är samma blandning i mormor/morfar, gammel mormor /morfar och deras föräldar i sin tur.
På pappans sida är det samma blandning i samma led som på mormor sida.
Med raserna Vorsteh/pointer show sibirien husky.
Men jag är HELT EMOT blandrasavel där det är planerat!
Sedan kan valparna bli hur bra som helst.
För oftast när man håller på med blandis avel så är det en kostnadsfråga.
För det kostar och hålla på med kennel.
En blandis hund får enligt Svenska brukshundsklubben Tävla i Agility, Lydnad, samt bli tjänste hund Men dem får inte några titlar pga av att dem inte är registrerade.
Vara med på kurser får dem visst vara, men så finns det Brukshundsklubbar som mer eller mindre riktar in sig på brukshundar och tävlingar.
Jag har kommit till en toppen klubb där alla är välkomna, till och med vi, som vi inte var i våran första klubb!
En reggad hund är en hund som är mer kollad.
OK jag säger inte att alla kennlar syslar med seriös uppfödning, för det finns rötägg där med.
Men en reggad hund som har sin stam tavla kan man gå till baka i leden i stamtavlan och titta på varför tex min hund har fel på sina höfter, hademormor eller farfar det också, samt andra sjukommar och krämpor.
Och hur kan man säga att en hund är enligt SKK när den den inte är reggad??
Att man vaccinerar ID-ärker och är veterinärbesiktad, är förgivet att man gör med sin valp innan den säljs, oavsett om den inte är ren eller blandad!

Gud så söt valp*vill ha;D*..

#10 Nä det vill du inte, det är en planerad blandras
Ja men ärligt talat varför tracka ner på mig nu då ? Varför över huvudtaget ge komentarer, när du stör dig på att jag har PLANERAD bladras avel, det måste väl vara bättre än att den inte är planerad. Den enda skillnaden mellan renrasigt och mina valpar är just papperna, so what, jag är inte oseriös för det, jag har koll på mina hundars föräldrar också. Jag tog andra kullen efter att ALLA i fösta kullen blivit röngade…….är det också oseriöst ???????
#8 Synd på en annars trevlig sida som man säkert kunde ha mycket nytta av, men nu känner jag mig absolut inte välkommen så härefter läser jag endas inläggen, kommer ALDRIG att skriva kommentarer till folk, det kan ju bli så fel.
Du får mer än gärna ta bort mina inlägg så berörda parter här inne slipper så mina bilder påPLANERADE blandraser.
Tack för mig

#11..jag bryr mej inte fall det är blandras,jag föredrar hellre blandras,nu kanske jag upprör folk,men blandras lever oftast längre,och är också oftast friskare än vad renrasiga är.

#12Jag har två renrasiga och tre blandraser, två av mina hundar en blandis och en renrasig har fruktansvärda bakgrunder, Tex. min st Bernads vägde under 30 kg när hon kom till oss ( 2 ¨år gammal ) hon väger nu 67…ja ja det jag skulle komma till av min 5 hundar så har jag ALDRIG varit hos vet förutom vaccination med blandraserna men ett flertal gånger med dom renrasiga, min st Bernads har kostat mig över 40,000 i vetvård.
Nu säger jag inte att det är så med alla renrasiga hundar heller, men min förhoppning när jag nu ska inrikta mig på renrasigt är att få fram en frisk och sund Newfoundland

Suck vad jag blir trött på folk o fä ibland….
men tydligen så tog hon åt sig av det andra och jag skrev,
och det med all rätt….

#12 Var har Du fått dessa "fakta" ifrån?? Finns ingen som helst statistik som säger att blandraser är friskare än renraser. Det är snarare så att det till skillnad från blandraser så förs det hälsostatistik över renraserna. Alla sjuka blandisar registreras inte någonstans.

15#Jag menade inte att det är så med alla.
Men en vetrinär jag var hos med min (Renrasiga hund)sa att blandras hundar är oftast friskare,inte alla det beror också mycket på föräldrarna.
Hade en blandis innan som levde tills hon var 15,jag har aldrig hört en renrasig hund som levt så länge,men det finns säkert det med.
Hundar av olika raser kompletterar varandra bättre än hundar av samma ras,alltså finns risken för ärftliga sjukdommar,men den är betydligt mindre.
13#..Ja de vet inte lite pengar du har fått lägga,min faster har fått göra liknande med sin Dalmatiner,han höll nästan på att dö,var sjuk i flera månader,men visst det händer blandraser med.Jag hoppas det kommer gå fint med din kennel,och jag önskar dej all lycka till:)
Jag är inte här för att göra nån arg,uppröd,jag vill bara göra med hörd å berätta vad jag "vet"mm..=)

Japp så åter till detta jag sa i tidigare inlägg.
Nu ska vi vara, nu ska vi vara SNÄLLA.
På den här sidan är alla hundar lika mycket värda. Sedan om de kostar 10:- eller 50.000:- spelar ingen roll. Om hunden är renrasig eller inte spelar heller ingen roll.
ALLA ska kunna skriva här. Detta var från början ett inlägg där det skrevs om en söt valp och en medlems dröm om att hon skulle starta en avel på njuffar.
Låt tråden stanna vid det. Nu är jag inte Sajtvärd här så jag överlåter åt värden att bestämma om de påhopp som gjorts mot trådskaparen skall få vara kvar eller inte.
Mvh ÅsaF Medarbetare.
Audiatur et altera pars

Jag tycker att det kan vara bra att planerat blanda raser, om man tror att man kan få fram en hund som passar sina önskemål! Schabradorer (schäfer och labrador) tycker jag verkar vara väldigt bra hundar, med de bästa egenskaperna från bägge raserna. Visst finns det massor med fina renrasiga hundar, men hur tror ni att dem uppkom då, de var ju inte renrasiga från början. ALLA renrasiga hundar har ju uppkommit för att folk blandat olika hundraser som de tyckt passat deras ändamäl för att få fram bättre hundar! Om vi inte provar att blanda olika hundraser kommer vi ju aldrig få fler "renrasiga" hundar än de vi har nu… Nu menar inte jag att det är helt okej att bara springa ut och blanda så många hundraser som möjligt, men om man vet vad man gör och har ett mål med blandrasaveln, då tycker jag det till och med kan vara bra att korsa olika raser! Sen tror inte jag att blandraser är friskare än renrasiga, eller tvärtom. Det enda som är bättre med renrasiga är att man ofta kan gå tillbaka i stammen och kolla varifrån man tror t ex. höftledsproblemen kommer…

Jag är själv motståndare till ALLA som oseriöst avlar hundar. Skk-registrerade eller inte. Själv kan jag inte tänka mig att köpa en oregistrerad hund/blandras, därmed inte sagt att inte blandraser kan vara helt underbara. Har själv en blandras hemma nu som jourhund, och hon är bland de trevligaste hundar jag träffat på.
Alla raser har tillkommit genom blandrasavel från början, därför tycker jag det är helt okej att blanda raser för att man vill uppnå något speciellt med dem. I USA (kanske sverige också?) är det vanligt att man blandar labrador och storpudel för att få en mer allergivänlig servicehund. Håller man får och hittar två raser/hundar som hade varit perfekta att blanda för att få just de egenskaper man vill ha från båda raserna tycker jag det är okej, det också. Men att bara blanda för att man råkar ha en trevlig tik och hittar en trevlig hane oavsett ras, då anser jag att man har andra intressen. Antingen att man vill ha gulliga valpar eller att man vill tjäna pengar.
Jag hade jättegärna velat ha en valp efter min hane, men han håller inte måtten för rasren avel, och därmed inte för blandrasavel heller. Jag hade kunnat leta upp en trevlig tik som söker parning, men det alternativet finns inte för mig. Frågan jag ofta ställer mig är varför folk blandrasavlar utan något som helst intresse att behålla en valp själv. Är det för att hundarna inte håller måtten för rasren avel?
Min fd. sambos familj hade en blandras mellan engelsk springerspaniel och berner sennen innan. Visst, han var snäll och frisk och levde i 15 år, men alla(!!) hans syskon hade munkorg innan de var 2 år gamla, för att de var totalt opålitliga, även om föräldrarna var hur goa som helst. Hundarnas mentalitet är ändå det viktigaste, och man måste förstå att vissa typer av hundar/raser helt enkelt inte passar ihop mentalt. Jag hade inte velat träffa en blandras mellan dobermann och pitbull t.ex, som tänder till lika snabbt som en dobermann men har kämparglöden från en pitbull…

#19 pitbull och dobermann, nej en sån skulle jag INTE vilja ha, huha.. Vi blev erbjudna att köpa en ganska rolig blandras förrut, mamman var beagle och pappan Chihuahua. De såg ut som beiga limpor med ben
Nu var dessa valpar ett misstag, men visst finns det väldigt ogenomtänkta korsningar…

Tycker detta är väldigt tråkigt, jag startade inte denna tråden hurvida ni gillar blandraser el ej. Jag ville bara visa mina valpar.
Ber tusen gånger om ursäkt för det……. Tydligen har jag gjort många ”seriösa” hundmänniskor väldigt upprörda.
Ni som är värdar här inne kan väl ta bort denna tråd tycker den har spårat ut total.

#21 Jag ber väldigt mycket om ursäkt om jag sagt något dumt… Håller med om att den här tråden spårat ut.. Jag kanske borde starta en ny tråd om blandrasavel… verkar ju vara ett hett diskussionsämne…
Smyger in och säger att det var en oerhört söt valpis på bilden :) Lycka till med röntgen & hoppas att du kan starta din uppfödning som du önskar!

Jag ber också om ursäkt,var inte meningen!