Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1642 ggr
SundblomMaria
0

LC Bullmastiff

Min Bullmastiff på Lure coursing, var svårt att filma så jag fick bara med början.

http://s70.photobucket.com/albums/i93/Alicedallis/?action=view¤t=lcbald.flv

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Varghund
0

alltid kul att se andra hundraser än vintisar som provar på LC….har kompisar som har pincher som ockå är en hejar på LC

SundblomMaria
0

Tack Biobio!!!

Testat LC med både Bouvieren och Bullmastiffen, bägge funkar utomordentligt, speciellt kul att se allas blickar när dom ser att en Bullmastiff ska äntra banan.

AnneN
0

Haha jag kan tänka mej det =)

_**/Mvh Anne

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Tittade på filmen och insåg (nästan redan innan den börjat ;)) att det här skulle vara något för vår Udda, massa fart :D Kan någon berätta lite mer vad det är och går ut på?

Är det tävlingar eller bara nån sorts träning? Får blandraser också vara med?

AnneN
0

Här kan man läsa mer om LC http://www.lure-coursing.se/

_**/Mvh Anne

[Saarah]
0

vad är lure coursing? elr asså vad går det ur på? (:

KickanLilja
0

#7 Samma fråga här…

Mischa
0

#7 det simulerar en riktig hetsjakt på hare runt en bana som skall vara oförutsägbar för hunden.

≧◔◡◔≦

KickanLilja
0

#9 Låter inte som du gillar det?

Mischa
0

#10 varför inte?

≧◔◡◔≦

KerstinP
0

Jag som har haft Greyhound till kapplöpning och även tränat coursing tycker detta var en hemkt rolig film. Hundar som får jobba så här tycker det är så roligt och de blir så lugna hemma sedan. Skulle vilja testa på min blandis Semlan.

AlexH
0

# 5 De enda som kan tävla i LC är vinthundar grupp 10 samt faraohund grupp5 (de tillhör vinthundsraserna) samt basenji grupp 5 dock endast inofficiellt då basenji ej ännu har fått godkänt för att få officiella tävlingar ännu.

Vet inte om du kan prova med din hund på träningar.. ibland tillåter de andra raser att prova på om de inte har för många vinthundar som behöver köra träningslopp, det får du kolla upp via länkarna i denna tråd.. Om det är många vinthundar som behöver sina tränings och licenslopp kan det hända att de inte kommer låta andra raser starta den dagen då det tar lååång tid att hinna med alla hundar..

på de officiella tävlingarna så är man där vid 7 tiden på morgonen och kommer sälla därifrån efter prisutdelningen vid 18-19 tiden. Min äldsta tik är LC Champion och min yngre tik  har edan två cert och fortsätter hon som hon gör nu kommer hon vara LC champion nästa år då nästa termin startar.. man måste ha tre cert och det sista måste tas under nästkommande säsong.. man kan alltså inte bli champion på tre lopp irad om alla tre loppen ligger under samma säsong..

min atvå tjejer på kortet

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AlexH
0

LC är en simulerad jakt på öppen terräng mellan 600-1000 m långa banor som går i olika sträckningar längs trissor i marken . jakten består av en strimlad påse i ändan på en vajer som dras mellan trissorna.. och man bedömer följsamhet, snabbhet, jaktlust, smidighet m.m det är ett roligt sätt att låta din vinthund som i fgrunden är en jakthund - hetsjagare

Vinthunden var framavlad för hetsjakt oftast på småvilt och de skulle döda bytet själv utan att förstöra bytet, så att jaktledaren kunde använda kött och skinn. därav så skakar vinthundar ihjäl sina byten.. ni har säkert sett hur de skakr sina mjukdjur fram och tillbaka som valpar.. det är deras effektiva sätt att jaga på.

Eftersom hetsjakt är förbjuden i lag i större delen av europa ( utomi södra medelländerna som spanien kanarieöarna malta italien m.m) Så är LC ett ypperligt och bra sätt att låta vinthundsraserna få utlopp för sin energi, jaktlust och kunnande utan att de har skadat ett djur i vår fauna.

Jag tycker LC är otroligt roligt och det är fantastiskt att se hur hundarna instinktivt arbetar med det som de egentligen är framavlade för..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

sokka
0

Vad festligt! Har själv en bullmastiff som säkerligen hade älskat o springa, hon brukar vara med och lulla i stallet efter min häst, än dock bara korta korta rundor i skritt då hon bara är 7 månader. När kan man låta dom börja lite smått med olika aktiviteter egentligen? Hur gammal är din?

Elna
0

Ser kul ut! :) Vore skojj att prova. ;)