Tollare?
Jag är intresserad av att få mig en hund och funderar på Tollare är det någon som har erfarenhet av den och vill dela med sig.Jag är ntresserad av agility.// Marina

Till agility tror jag absolut att tollaren är ett bra val. Jag har två kompisar som har tollare, tyvärr är båda dem skotträdda och det är synd då det är en jakthund men i agility är det ju inga skott. Men det går att få tag på ej skottberörda tolare oxå så klart…. Själv valde jag bort den rasen pga skotträdsla men då är jag intresserad av både jakt och bruks…. Annars pigga och trevliga hundar!
1, alla raser kan bli skotträdda mer eller mindre, det beror helt på hur man handskas med det.
tollare känner jag till mång suveräna agilityhundar, och dom jag känner är inte skotträdda:-)

Är inte tollare väldigt självständiga? Om man jämför med tex bordercollie?
3, det är rätt lika mellan dom, menjag upplever bc mera självständig,fast det är bara min egen erfarenhet.

#4 aha okej :O
BC:n ska ju kunna arbeta utan sin förare, dock har den stor arbetsvilja och vill arbeta mycket. därför blir den både självständig och kontaktsökande.
ang. tollaren så känner jag flera trevliga hundar! tycker det är en sådan fin ras. :)

#2 Jo jag vet att alla hundar kan bli skotträdda, men tollare har stora problem med just skotträdslan, det var det jag menade med mitt inlägg.
Jag skulle vara noga med vilka linjer jag valde tollare från, och då från jaktmeriterade hundar, då minskas risken för skotträdsla.

putt

Jag ser det som ett allvarligt fel att en tollare är skotträdd. Tollaren är en jakthund, en apporterande fågelhund som arbetar på ett mycket speciellt sätt. Jag har varit påväg att skaffa en tollare i 1 ½ år nu och ska äntligen få hem en liten pojke snart.
Tollaren är en ras med mycket hög inavelsgrad och synd synd så håller tollaren på att gå och bli sällskaps hund och det är förfärligt. Om du ska skaffa dig en tllare så tycker då JAG att mans ska ha lite intrsse för apportering iaf. Ring till uppfödare och hör om denna ras och hur dom förder upp sina hundar.
Lycka till!