Lite frågor från oroad...
Hejsan! Min tik blev lämnad på pensionat när hon var på ca 14 dagen i löpet. HJag berätytade att hon börjat löpa två veckor tidigare och att hon kanske skulle hållas från grabbarna. Jag trodde att löptikar var som "mottagliga" på den 9:onde dagen men har nu läst att det är på den fjortonde. Jag som trodde att det hela var över då!
Till saken hör att jag blev upplyst om att en "grabb" varit "påig" mot min tik precis innan vi skulle åka från pensionatet med henne… Jag började genast fundera över denna upplysning…
Det värsta är att min tik är närmare 9 år och börjar liksom sjunga på sista versen. Sedan en vecka nästan matstrejkar hon helt och är Allmänt hängig samt har haft diarré.
Hon var på pensionatet för ca 3 veckor sedan.
Vad tror ni?
skulle absolut kolla upp det, med tanke på åldern hennes

Det kan lika gärna vara skendräktighet. Men är Ni osäkra så kolla absolut upp det hos vetten. Det är ingen bra ålder att få valpar i. Och är det så att hon är dräktig kan vetten ge henne en abortspruta
En tik löper 21 dygn och man ska se upp hela den tiden.
Herregud! Jag fattar inte att jag missat denna lilla detalj! Jag har aldrig tänkt skaffa valpar på henne så jag har inte satt mig in i dessa fakta bättre…
Jag är så orolig för min sessa hon har inte varit sig lik senaste tiden och jag har fått e känsla av att det är slutet som närmar sig nu… Jag vet inte vad jag ska ta mig till om hon dör, hon är mitt första "barn" ju.
Är dte någon som vet vad de vanligaste symptomen på att slutet börjar närma sig hos en hund?

Driver du med oss eller? Om du är orolig att din hund håller på och dör ska du väl inte sitta här och fråga. Åk till veterinären i stället. Det är din skyldighet när du har ett djur.
Jag tänker åka till veterinär imorgon. Jag är ensamstående med flera barn och kan inte bara dra iväg. Hon ligger inte och skakar eller något, utan har bara visat tecken på att bli allmänt sämre senaste veckan. Idag har jag blivit lite mer orolig eftersom hon inte vill äta av sitt foder (plockar bara ut köttbullarna typ).
Jag började med att skriva här eftersom jag behövde litre råd opch stöd.
Eftersom du gejsa inte käner mig och ite har en aning om hur ofta jag besökt veterinären med min hund (många, många gånger) så ska du väl inte förhaste dig och attackera mig som oansvarig eller att jag "driver" med dig. Elakt tycker jag.
Min hund har passerat snittåldern för vad som är normal levnadstid för rasen. För bara ett halvår la jag ut en mycket stor summa för att ta bort bl.a. knölar från juvren. Detta trots att hon är såpass gammal… Så döm mig inte, tack.
*6 Undrar precis det samma, Om man tror hunden håller på att dö, varför sitter man då vid datorn, Vetrinären nästa, och ännu mer bråttom är det om hon blivid tjuvparad vid 9 års ålder,,

#7# Jag läser vad du har skrivit. Och jag tolkade det som du var mycket orolig för din hund som du tror håller på att dö. Då skulle inte jag sitta och fråga på internet utan åka akut till en veterinär. Om du varit och tagit bort canserknölar för 6 månader osv det hör väl inte riktigt hit om det inte är det som spökar nu. Du får ursäkta mig om jag frågade om du driver med oss. För det finns folk som loggar in här och är anonyma och bara skriver konstiga saker. Det kallas för troll.
Det var först idag på kvällen som jag fick reda på att en hund kan bli dräktig efter två veckors löp, kalla mig gärna dum eller vad ni vill men så är det. De på pensionatet har aldrig sagt att hon blivit "parad" så det är inget mer än en oro från min sida. Något som jag först idag på allvar funderat över. Hon visar tecken på att vara gammal, ja "döende" som ni säger.
Men inte akut sjuk. Jag ska ta henne till vet imorgon eftersom hon för närvarande ligger och sover i min säng och inte alls skulle uppskatta att jag drog iväg med henne, dessutom har jag ingen barnvakt. Om hon låg och skakade el visade tecken på att ha ont så skulle hon självklart åka in till akutvet bums och jag hade tagit ungarna med mig. För att klargöra saker lite mer för er som vill vara så snabba med att döma mig.
Sen är frågan om hon nu är döende pga sin ålder (alla hundar dör ju tillslut) vad ska jag göra göra för att förhindra det?
Har haft en jättejobbig eftermiddag och kväll då jag först nu börjat oroa mig för henne på riktigt och börjat förbereda mig mentalt på dagen man måste åka in och kanske ge henne den där sprutan. Jag är själv och känner att jag inte orkar med att min älskling ska gå och dö ifrån mig. Hon har gått igenom såå mycket olika behandlingar och flertalet operationer då hon tillhör en ras som tyvärr blivit väldigt sönderavlad. Jag har lagt ut mer tid, engagemang och pengar på henne än vad många skulle orka med. Jag märker att det finns vissa människor som bara väntar att få spy galla på första bästa för visst vore livet mycket enklare om man bara såg allt i svart-vitt?
Men gejsa jag är inget troll! Iaf inte ett sådant "troll" du syftar på! Att jag är mycket oroad stämmer för jag har först idag börjat förstå att min hund är mycket gammal och inte kommer leva för alltid. Tycker det känns taskigt att du i ett sånt här läge försöker skuldbelägga mig när jag känner mig så här uppgiven och hade behövt stöd istället….

#10# Nu får väl du ge dig. Jag skrev ursäkta i mitt förra inlägg. För ibland vet man inte om det är troll som är här och driver med oss. Och som du skrev i ditt inlägg #5# så tyckte jag det lät som hunden höll på att dö.
Du skrev:
(Är dte någon som vet vad de vanligaste symptomen på att slutet börjar närma sig hos en hund?)
Och visst dör alla hundar till sist det har jag inte skrivit något om. Men man är skyldig att se till att en hund inte lider den ska inte behöva självdö om sånt tar tid tex.
Jag skuldbelägger inte dig. Berättade bara att man ska åka till veterinären om det är illa med hunden. Det finns alla kategorier av folk på ett forum. Och dom flesta här vet inte vem man skriver till.
Vad har du för sorts hund då? Du skriver att den är sönderavlad och inte lever så länge.
Lycka till med din hund i morgon hos veterinären.
Jag har aldrig skrivit att hon visar tecken på att ha ont. Hade hon visat tecken på det så hade jag åkt in med henne samma sekund. Men du utgick från att jag vanvårdar henne för att du antagligen ville det. En hund kan matvägra då de ätit något olämpligt eller pga värme mm. Min hund gör det ibland iaf.
Man kanske inte springer till vet första dagen en hund har diarre el liknande utan blir orolig om det inte går över efter en viss tid.
Och min oro började idag. Sen har hon lekt med en annan hund i några timmar och ätit köttbullar och hundben så döende i den bemärkelse är hon nog inte. Hennes ras kan du få fundera på. (Inte Pudel el pitbull iaf) Ha det så bra…

Nu är det du som förvränger det mesta. Tror inte att jag ska bry mig om dina inlägg längre.
Läs och lär er
Löptiden för en hund delas in i 4 olika faser:
- Proöstrus* (förbrunst), könsorganet fylls med blod, slidväggarna tjocknar och vulvan svullnar.Under den här perioden syns första tecknen på blod som gradvis ökar och blir klarare i färgen.De rikligaste flytningarna syns strax före ägglossningen.Under den här perioden vill tiken leka med andra hundar.Proöstrus varar ca. 7-10 dagar. Normala avvikelser från detta 3-27 dagar.Under den här perioden avmaskas tiken.*
- Östrus* (egentlig brunst), tiken accepterar hanen, flytningarna bleknar(kan också ha slutat helt eller vara riklig), vulvan mjuknar och tiken förändras markant.Östrus varar ca. 4-12 dagar. Normala avvikelser från detta är 3-27 dagar.Vanligtvis är tiken i östrus (höglöp) dag 11-14. Ägglossning sker endast mellan*12-72 timmen inom denna tidsrymd.
- Metöstrus* (efterbrunst), oavsett om befruktning skett eller inte varar dennaperiod i 2 månader p.g.a. hormonet progesteron.*Vulvan återfår normal storlek och form.
- Anöstrus* (viloperiod), varar ca. *3 månader
Är hon så gammal kan det vara väldigt skadligt för henne att ens blivit parad (p.g.a. hormoner) henns kropp aknske inte klarar av detta och kommer förmodligen att satsa stenhårt på att försöka stöta bort fostren. Om hon nu äter så dåligt och du anar oråd så åk du in till vet. så fort du kan och rådgör med dom. Jag hoppas att det går bra för din lilla dam och att du får svar på dina frågor där.
Lycka till =)