Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 4180 ggr
Peppe
0

Ny valp och 'gammal' hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur har ni gjort när ni fått hem en valp, men redan har hund/ar hemma?

Vi har ju Aquila här som är jättesnäll, men hon leker väääääldigt mycket och vet inte när hon ska sluta riktigt. Hon är inte dominant eller tjurig på nåt sätt, men hon kan leka i flera dagar i sträck. (lekte slut på en border collie en gång….)

Så vi tänkte låta valpen få komma hem och vara själv ett tag först, men hur länge? Ska vi låta honom hälsa på Aquila samma dag eller bör vi vänta längre? Givetvis beror det ju på hur han beter sig

Han har för övrigt träffat uppfödarens andra hundar.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
1

Hoho, nån måste ju ha fått hem valp som redan har hund i huset? Hur har ni gjort?

Jennieabramsson
0

Om den vuxna hunden är lugn och snäll så tycker jag att de kan få träffas på en gång. När min syster skaffade valp så fick den träffa min hund redan första dagen. Efter det så har den varit här nästan varje dag och dte går jättebra.

Berkaingela
0

Jag har valp och min son med familj har en vuxen hund, Den vuxna hunden gör klart för valpen att nu är det färdig busat genom att gå o lägga sig och ignorera valpen helt, då stillar även valpen sig,, Vi har även passat en annan valp och då var det verkligen bus för hela slanten, Där var jag tvungen avsluta lekandet efter ett tag eftersom de började stressa upp varandra, det är aldrig bra, Ingen av dem var kapabel till att avgöra att busandet var över, Jag satte fast dem i ett varsit rep på uteplatsen och gav dem varsittt tuggben och vatten sen satt jag emellan och kelade med dem, och fick dem att varva ner, Jag tror att det löser sig automatiskt om du har en vuxen hund och tar hem en valp, Du måste lära din hund koppla av annars kanske du får två stressade hundar,

Jennieabramsson
0

Annars om någon av hundarna blir trött och den andra fortsätter att leka så kan man ju sätta dem i varsitt rum så att de får vila och sova.

Berkaingela
0

* Ja jag tror också man måste sära på dem för att inte de ska stressa livet ur varandra

kalleankasmormor
0

Av olyckliga omständigheter har jag haft 3 valpar inom loppet av två år(de två första hundarna dog och den tredje har jag hämtat idag). Jag har en 12-årig blandras(50%labb + schaffer/collie/border).Jag har låtit dem träffas nästan direkt och det har gått hur bra som helst. Det har inte funnits någon tendens till för mycket lekande, utan vår gamling har lugnt och stabilt talat om när den lille gör något fel eller går för långt. Däremot har det tagit ett par veckor innan de har lekt med varndra. Jag tror att ju mindre affär man gör av det desto bättre blir det!

Jodrena
0

Ja, om det är lillhunden som busar för mycket brukar det ju inte vara några problem för den vuxna hunden är oftast duktig på att säga ifrån och visa tydligt när det är nog, men i det här fallet är det ju tvärtom. Den lilla valpen kan inte säga ifrån på samma sätt som en vuxen hund. Jag har själv inte erfarenhet av det här alls, men det är smart att hålla isär dem. Men självklart tycker jag att det är bra att de får träffas. Gärna varje dag så de lär känna varandra. Hur länge ni ska ha dem separerade märker ni nog bäst själva, prova med att låta dem träffas och utöka tiden successivt, så ser ni när det börjar gå bra.

Manda29
0

Har alltid haft min "gamla" hund med i bilen när jag hämtat valp. Har haft valpen i knät och nån annan som kört. Har aldrig haft problem de tre gånger det blivit så att jag haft två hundar. Inga direkta problem med lekande heller. Har väl förmodligen gett akt på dom och brytit om jag tycker att det får va nog.

Man kommer inte alltid ihåg alla detaljer och tänker inte på hur man gör s.a.s Skrattande

Peppe
0

Aquila är bara 1,5 år

OM de nu får träffa varande första kvällen så kommer de hur eller hur sova i skilda rum då Aquila sover hos mina föräldrar och valpis ska sova hos mig. så de kommer inte leka ihjäl sig hela natten =)