En fråga om kroppspårk
Ecko är som många vet en väldigt osäker kille mot mycke och många. Han reagerar så att han får ragg när han ser andra hundar (för att göra sig större) och så skäller han. Visserligen blir det här otroligt mycket bättre med tiden. Han skäller inte mer alls i princip och tar kontakt med mig ist.
Till frågan. Han har en liten terrier kompis, snodden. Dem har träffats och lekt osv. Men nu undrar jag lite över Eckos språk?
Först lägger han sig ner- vilket jag anser är bra? Och vägrar röra sig till snodden är framme. När dem möts så står dem och luktar på varandra och pussas lite. Men sen kommer vi till problemet. Efter de ska Ecko alltid ställa sig över Snodden och idag helt plötsligt börja han jucka igen! Vilket han sluta med när han kastrerades. Men de anses väl vara dominans? Hur ska jag få honom att sluta förutom att säga åt honom och ta bort honom?
Tycker de är så lustigt att han är så osäker och rädd men med hundar han känner ska han vara dominant?
Är de så ni ser det också?
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Om han gjorde det innan kastreringen kan beteendet fortfarande stanna kavr även om det inte har riktigt samma innebörd längre.
Nu kan jag inte säga för mycket då jag inte träffat Ecko men osäkerhet tar en tid att jobba med, lite beroende på hur osäker han är och lite på vilket sätt han är osäker.
Men jag skulle nog ge honom uppgifter för honom att lösa och träna en massa olika trix. Ju mer saker han känner att han kan lösa desto starkare självbild får han -plus att man stimulerar hans hjärna lite
.
Sen måste du sammtidigt visa på ett tydligt men försiktigt sätt när han gör fel. Oftast måste du dock vara snabb på att reagera. Tex. med juckandet så är det nästan försent att säga till när han redan håller på, det gäller att ta honom när han precis fått tanken att nu jäklar…
Du kan oftast se det genom att han sträcker på halsen men fortfarande med nosen mot den andra hunden, svansen går gärna upp lite, då har han kommit in i dominanstankar och där ska du stoppa honom. Du kan välja hur du gör, beroende på hur han reagerar. Ett sätt är att be honom att direkt komma till dig o säta sig, dvs avbryta hans tankegångar. Ett annat är att ta tag i skinnet på sidorna av nacken stirra på honom och strängt men lugnt säga nej. Det finns hundar som skiter fullständigt i allt det där och då kanske krävs ett ryck i kopplet eller liknande. Men i o med att han redan är osäker ska du inte prova det.
Vad du än gör så lock inte på honom på ett positivt vis, dvs med godis eller liknande för då belönar du bara hans tankegångar.
Jag ska se om jag hittar en bild på hur en hund kan se ut precis innan den ska dominera.
Så skulle jag ha gjort i alla fall. :)

Hans juckande behöver inte alls handla om dominans. Det juckande beteendet kan ha fler orsaker. Både rent sexuellt, som lekinvit och som en överslagshandling.
För att veta hur man ska hantera hans juckande måste man först veta varför han gör det. Är terriern kastrerad?
Det kan även vara en lekinvit från honom. Nu är detta mindre vanligt, men det förekommer och det oftast hos valpar/unghundar.
Om han är osäker i mötet med terriern, så kan det även handla om en ren överslagshandling. Han vet helt enkelt inte hur han ska bete sig i situationen och han löser det med juckande.
Att han lägger sig ned innan mötet kan vara både bra och dåligt. Även här måste man se till varför han lägger sig. För att visa sig vänlig eller för att helt enkelt dölja sitt eget kroppsspråk för att själv kunna ligga kvar och spana in den mötande hundens kroppsspråk.
Helt sant det du säger att det även kan vara sexuellt men då han är kastrerad (och mer än två månader tillbaka då det tar ett tag för könshormonerna att lämna kroppen) så är det mer en reflex eller som du också sa; en överslagsreaktion. Men vad jag förstod av texten så hade han innan lagt tassarna på honom flera ggr och på sistone utökat det till juckande tolkar jag som en dominant handling DOCK skulle jag vilja se hur hunden ser när han gör det innan jag jag säger att det verkligen är så!
Oavsett om det är en lekinvit eller dominans så är det nått som jag anser att han inte bör göra vid hälsningen, sen när de leker är en annan sak. För om han möter en hund som tolkar det som dominans kan det bli problem. Så det är inget beteende han bör vänja sig vid.
Att tilläggas: valpar som fortfarande är i ett utvecklingsstadie kan jucka som en 'utforskning' av sin sexuallitet. De vet alltså inte vad de sysslar med egentligen bara att de kan 
Citat från en hundtränare:
"Ridningen kan ha många olika orsaker:
*Det kan vara en dominanshandling om den utförs av en ofta osäker hund som försöker trycka ner en annan hund.
*Den kan vara sexuell, ofta är det då en tik som löper eller en 'översexuell' hanhund. Objektet kan vara en annan hund, en kudde, ett människoben, eller så kan ridningen ske 'i luften'
*Hundar kan också rida som en ren stressreaktion, inte heller då är objektet av så stor betydelse.
*Inlärt. Det finns hundar som lär sig att de får uppmärksammhet (eller någon annan förstärkning) om de rider på människor eller föremål. Även om den uppmärksamhet de får är negativ, kan den för hunden uppväga att ägaren är arg."
Hela artikeln 'Sanningen om dominans' av Irene Westerholm finns här http://pibull.se/?p=74
#4 , Det där sista du skrev, att det var inlärt. Rico's förra ägars son, lärde ju Rico det där, nåt som inte var så särskillt roligt. När vi fick han var han ju seriöst helt galen, man kunde t.ex inte springa, man kunde inte ens busa med honom. Men jag visade tydligt att han inte fick göra sådär. Ibörjan så gjorde han det inte på mig men typ på alla andra, sen när jag vart sur när han gjorde sådär, så slutade han helt och hållet. Och nu kan man springa och busa med honom utan att han gör något..
För att förklara närmare så de kanske blir en tydligare bild.
Terriern är en liten okastrerad plutt som precis blivit 1 år gammal. Ecko är 2 år i september och kastrerades när han var 7 månader ungefär. Efter Ecko kastrerades slutade han jucka, vilket han gjorde konstant på mammas hund innan dess.
Men nu har han börjat lite smått igen…
När vi träffades nu så la han sig ner när han insåg vem det var. Vad jag tyckte av hans sätt så var han glad och la sig ner för att vara vänlig och helt enkelt inte vill gå någonstans, för han vill leka med Snodden. Han vifta på svansen hela tiden.
När Snodden kom närmare reste sig Ecko upp och gick fram och dem nosade på varandra och pussas. Ecko går runt och ska nosa i snoddens rumpa och ställer sig sen över snodden (han är så pass liten så han får plats under ecko) Redan då tar jag bort Ecko för att visa att de inte är okej. För jag såg hur han "fixade" sina framtassar för att jucka. Men han la aldrig tassarna på ryggen, de hann han inte för mig.
Ett annat tillfälle var när jag hade en massa nytt folk här hemma. Eftersom han är så osäker så gruffar han lite på den enda killen som var med. Och sedan när en av tjejerna satte sig på golvet, försökte Ecko även jucka mot henne då. Jag vet inte, jag ser inte de som dominans iaf. Utan de såg mer ut som- SE mig, LEK med mig.
#1 Du får jätte gärna ge förslag om självförtroende övningar?:) Har hört de flera gånger nu. Att jag skulle behöva göra övningar för att styrka honom. Men jag vet dock inte vad.
#6 Egentligen allting som är nytt för hunden och som han klarar av. Lite gran som med människor; man ställs inför ett problem, man löser det och man mår bra.
När det gäller vanliga små trix så handlar problemet oftast om att fatta va fan matte/husse pratar om
men det är faktiskt riktigt bra övningar då ni även jobbar på att stärka kommunikationen er emellan. Hunden lär sig att förstå dig. Sånna övningar kan vara rulla runt, gäspa, skälla på komando, stå på bakbenen osv. Finns en bra lista på övningar under posten Aktivering och i en av svaren hittar du länken till listan.
Utomhus kan du göra balansövningar (balansera på en stock, sten…), Få honom att stanna på komando, sitta still medans du går i väg med en pinne/leksak mm
Det handlar alltså inte om avancerade grejer här är det mer kvantitet istället för kvallitet :P Det viktiga bara är att inte göra övningarna för svåra för hunden, han måste klara av dem. Sitt heller inte för länge med samma övning, så fort du märkar att han tappar fokus, avsluta vänta en halvtimme/timme innan du provar igen. Det kan handla om allt från 5-20 minuter per gång.
#7 Ja men dåså. De sysslar jag ju redan med:) Han har varit toppen i flera dagar nu. Och han verkar bli förstärkt iom att jag tränar fot nu också. Jag berömmer honom så fort han gör de minsta rätt med godis. Så känns som om de går frammåt helt enkelt.
Mötte en man i rullstol imorse som jag bara såg att han skulle reagera på. Jag behövde inte ens göra nått, han skällde en gång sen var det bra:)
Han la sig även ner för en okänd rottis, vilket jag var överlycklig över. Eftersom hans vanliga attityd är att skälla.
#8, roligt att höra! :D

Jag skulle ge förslaget som dom innan skrev, ta tag i honom direkt när han börjar jucka. Även om hundar leker på sina villkor och ägaren är i närheten är det ändå ägaren sak att se till hur leken går till.
Att säga att en hund ska "sätta en annan hund på plats" är absurt. Det är ofta en osäker hund som överför en osäker handling på en annan hund, i detta fallet tyvärr din av de jag kunde utläsa som du skrev.
Som sagt finns det veka hundar som gör det av stress, och starka hundar som gör de av dominans, oavsett anledning så är det ingen trevlig egenska och har nu ej heller något syfte då han är kastrerad. Det kommer således med största sannolikhet inte försvinna av sig själv.
Det är din uppgift som ägare att se till att det inte fortlöper, Gör han så på "fel" hund, eller någon ny hund kan det anses som dominans och kan då utlösa en fight. Förr eller senare kan även den andra hunden försöka sig på samma sak som kan resultera i att dom börjar slåss om ingen ingriper.
#10 Ja tack. Som jag sa så tar jag bort honom så fort han ställer sig över den andra hunden:) Så jag visar direkt att de är fel. Men de verkar vara ett beteende som sitter djupt. För han vill inte riktigt förstå att han inte ska göra så. Men de kommer nog förhoppningsvis sätta sig i huvudet det också:)