Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 977 ggr
Jodrena
0

Aktivera oss

Hej alla hundvänner!

Jag blev medlem i hundar.ifokus igår, och tänkte kort presentera oss. För två år sedan blev jag mycket plötsligt hundägare, hade gått i tankarna om att skaffa hund i flera år men så fick jag plötsligt ett oväntat samtal om en ettårig labrador-blandtik som sökte hem, och jag öppnade mitt hem för lilla Dina.

Under första halvåret gick vi allmännlydnad, sedan följde ett ganska aktivt år med ganska mycket träning i vanligt hyfs, då hon inte verkade ha så mycket kunskap i hur man uppför sig. Men nu har vi kommit till ett stadie av inaktivitet/lathet. Hunden är latare än matte till och med, men självklart är det mitt fel som inte aktiverar henne.

Problemet är att jag varken har bil eller körkort, så vi kan inte ta oss till några roliga ställen på egen hand. Jag efterlyser litet tips på olika aktiviteter som vi båda kan må litet bättre av.

Mvh Soffpotatisarna ;)

lena1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har du en skog i närheten, så är det jätte kul att slänga sig upp för stora stenar, klättra på omkullfallna STORA träd så man vet att dom ligger still, gömma godis i mossen,sätta godis i barken på tallar är kul att söka efter också, tja det var lite från mig och snodden;-)

Jodrena
0

#1 Åh tack för tipset! :) Vi brukar gå litet i skogen men har ingen riktigt bra stor skog i närheten. Men tipsen om att lägga godis på litet olika ställen sådär låter roligt!

SaraC
0

Sedan kan man ju träna mycket lydnad och små trix hemma med. Om du gått kurs har du säkert redan moment du kan träna mer på/finslipa/avancera, eller så tar man helt nya.

Förutom det Lena skrev kan man ju också slänga ut godis på marken. Gömma godis gör jag inne också. Ibland runt omkring i ett rum och ibland i en toarulle/flaska/olika buttar. Ute i skogen brukar vi även gömma oss och så får hunden söka reda på oss.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jodrena
0

Ja, jag har en hel del moment på lager som jag skulle vilja träna på med henne, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. T.ex. inkallning skulle vi verkligen behöva träna på, men jag vet inte hur det ska gå till då jag ju inte kan ha henne lös eftersom hon skulle kunna smita.

Hon kan en hel del tricks, men det finns fler att lära sig, där är det samma problem, jag vet inte hur jag ska lära henne resten. Som t.ex. att rulla runt.

SaraC
0

#4 Träna inkallning med långlina, toppenbra! :)

Här finns en del trix med beskrivning på inlärning, om du inte sett den förr http://www.hattifnatt.com/aktivering/

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Elna
0

Kan din vovve klicker?

Jodrena
0

#5 tack så mycket :D

#6 nej.. vad är det? Generad

Elna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Är riktigt dålig på att förklara, men det är ett litet föremål som man klickar med varje gång hunden gör rätt inom träningen, det är lättare att få in önskade beteenden i konster och sånt eftersom en inklickad hund vet att klick=godis.

En slags träninshjälp! ;) Tkr själv det är lättare att lära in saker med en klicker, hoppas det finns ngn annan som kan förklara bättre! ^^

Slänger in en bild iaf! (A)

Jodrena
0

#8 jaha, jag tror jag förstår, nej någon sån har vi inte.

lena1
0

9, anders hallgren har skrivit en mycket lättläst bok om det, kanske finns på bibblan

Jodrena
0

tackar för tips :)