Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 1468 ggr
evamojje
0

Detta är inte konst det är mord!!

2007 tog ‘konstnären' Guillermo Vargas Habacuc en hund från gatan i Managua, Costa Rica, band honom med ett rep i ett konstgalleri och svälte honom till döds. I flera dagar stod konstnären och besökare i galleriet lugnt och såg på hur hunden plågades tills han slutligen dog.

Tycker ni att bilderna visar ett konstverk?

Det prestigefyllda Visual ‘Arts Biennial of Central America' tycker det och konstnären har bjudits in för att upprepa sitt fruktansvärda djurplågeri på utställningen 2008.

Snälla säg ifrån och skriv på protestlistan Länken öppnas i nytt fönsterLänken öppnas i nytt fönster så vi kan hjälpas åt att stoppa honom

Länken öppnas i nytt fönsterLänken öppnas i nytt fönster

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jodrena
0

usch och fy! Var har du läst om detta? Vad var syftet med utställningen undrar jag? Och hur länge pågick det här djurplågeriet? Nu blev jag upprörd.

lena1
0

det är hemskt men sant, men den har cirkulerat länge nu och jag har skrivit på för länge sen

evamojje
0

Cirkulerat länge men är väldigt aktuell för det är snart dax för ett beslut om han ska få göra sitt konstverk igen. Så ju fler som skriver på bloggar,mailar ja sprider detta desto bättre.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

lena1
0

4, menade inte att det var något fel alls ;-)

gejsa
0

Hade missat tråden förut. Har inte sett detta förrens nu. Fy fan säger jag bara. Har skrivit på nu givetvis. Stackars lilla hund. Hur kan folk gå dit och antagligen betala och stå och se på när hunden sakta dör???? Utan att ens höja ett finger.

sirspikey
0

?!?! Helt otroligt, hade han inte kallat sig för konstnär så hade man spärrat in honom på psyket! Eller va fan han ska in där i vilket fall!!!

silverorm
0

Gode himmel..!! Jag mår uppriktigt illa!! Han är inte mänsklig!?? Jag skrev under iallafall… ska säga till mina vänner oxå… usch…

[Vargnatt-]
0

Fy, grät när jag såg det första gången. Hur sjutton tänker människan?! Har självklart skrivit på!

gejsa
0

Det jag inte läste förrens nu är jag att han ska göra om det i år. Undrar om han har gjort det eller tänker göra det. Vad är det för människor som vill se sånt????????

[Dezederia]
0

Usch! Vilken hemsk människa!!! Och han ska göra om det igen!?!?! Jag har så svårt att fatta det. Och så är det så många människor som går dit och gör ingeting!!! Idioter!  jag har iallafall skrivit under. Och ska be mina polare att oxå göra det.

Sandra-B
1

Detta är en översättning som en ledamot i Djurskyddet Sveriges styrelse mottagit från en veterinär (tillika vän) vid universitetet i Zamorano (Nicaragua). Texten är översatt från spanska till svenska (orginaltexten finns också att få tag på).

Detta är sanningen om hunden:

1. Ja det är sant att artisten Guillermo Vargas Habacuc hämtade en gatuhund och band fast den i galleriet. Hunden kom i det tillstånd som syns på bilderna och den fanns i galleriet bara några timmar. Hunden var sjuk och mycket mager som hundratals av gatuhundarna i Managua.

2. Det är inte sant att hunden led. Hunden fick mat i galleriet och sedan släpptes den på nytt ut på gatan där det lever många hundar som denna.

3. Habacuc blev verkligen inbjuden till biennalen i år men med ett annat konstverk som inte hade något med detta att göra. På biennalen tillåts inte djur och ännu mindre något som redan är gjort tidigare.

4. Presentationen av en mager och sjuk hund kommer inte att upprepas på biennalen, det är lögn.

5. Den internationella skandalen baseras på osanning, hunden led inte, den var bara i galleriet några timmar (där den åtminstone fick lite mat) och Centralamerikanska biennalen har inte inbjudit detta "verk" av en hund som dör av hunger.

Skandalen har varit bra för konstnären eftersom han har visat att en aktion kan skapa sådan polemik. Jag tycker inte en protest från dina veterinärkollegor är motiverad eftersom 98 % av det som påstås inte är sant."

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

lena1
0

12, jättebra info tack, men man vet ju inte vad som stämmer egentligen det måste man ju se med egna ögon i så fall;-)

gejsa
0

#12# Men det är ju en bild på hunden att den är död. Klart dom dementerar sånt där djurplågeri när det blir sånt ramaskri från olika länder. Dom vågar ju inget annat.

Sandra-B
0

**Jag har fått mailet (med fyra bilder) men inte sett nån bild på en död hund, var ser du den?

Jag bifogar ett citat från ledamoten i DS styrelse som var med i ett annat av mailen vi mottagit därifrån:

"Jag har kontaktat en veterinärkollega som jobbat många år i Costa Rica. Hon i sin tur har mailat till veterinärer i Centralamerika för att höra om de känner till detta fall, och hur de i så fall anser vi bäst kan gå vidare. För att kunna påverka beslutsfattarna i de aktuella länderna måste vi veta vart vi ska vända oss.

Min kollega är dock tveksam till sanningshalten i mailet. Det står nämligen att hunden kom från Managua, Costa Rica. Problemet är bara att Managua ligger i Nicaragua, inte i Costa Rica. Om denna grundläggande geografiska uppgift är fel, undrar man hur mycket i övrigt som stämmer. Bilder går som bekant att manipulera med lätthet idag."

Jag är, efter att ha läst detta mail, nästintill helt övertygad om att det inte alls var så illa som jag trodde från början.

**SMF 237 Sweet Dream's 

lena1
0

15, precis och det är det jag menar, man borde i så fall sett det med egna ögon för att vara HELT säker:-)

gejsa
0

#15# Fast å ena sidan så vet tydligen inte ens dom som skriver OM det är sant eller inte. Dom är tveksamma står det.

Det finns så mycket skit som man sett så jag är iaf inte förvånad OM det är sant.

Molla
0

barbar!!!

Sandra-B
0

**Detta var det första mailet som skickades ut (innan veterinärkollegan hae gjort efetrforskningar) och redan då var denna veterinär osäker på sanninghalten efersom det var geografiskt fel. Nu är han säker på att det inte stämmer (se kopian av mailet ovan).

Självklart får folk tro vad de vill om detta, men nu finns det iaf lite mer information att ta till sig innan man fattar sitt beslut:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

gejsa
0

#19# Ja, man kan ju undra vad det är för konst att visa en hund som är så smal att den nästan är döende eller visa en hund som dör pga svält. Det är ju nästan samma sorts djurplågeri tycker jag. Så även om det nu är sant att den inte dog så är det ju för jäkligt ändå.

Nilam
0

Jag tror jag ska gå ut, fånga in en hemlös människa, binda denne i ett hörn och kalla mig konstnär!

evamojje
0

Som jag har förstått av olika källor så är det först efter att det vart ett vrål från allmänheten som det lades fram att hunden fick mat och att han fortfarande lever. Men ingen har kunnat dokumentera fakta som stöder den infon. Så jag tror att det är en efterkonstruktion pga av allmänhetens ilska över detta.

gejsa
0

#22# Samma tror jag faktist.