Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 826 ggr
Elna
0

Mat till BC

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag passar just nu en Border collie och han mår inte så bra i magen verkar det som. Han är alltid lös i magen när han är här, kanske för att han får olika foder väldigt ofta. Men jag skulle gärna vilja att han blev bättre. Man kan ju svälta honom, men han är nästan bara skinn och ben, 10-åring på 20 kg.

Det är väll ris som man också kan ge? Isf hur mkt tror ni är bra? Är igentligen matdags för hundarna nu, så snabba svar vore super! ;)

lena1
0

inte ris…morotspure och filmjölk är det som gäller här hemma om olyckan är framme, och absolut inget annat, det tar en natt sedan är han bra igen

Elna
0

Okej, min kompis sa att ris var bra, men själv är jag inte så inne i sånt eftersom Nagli är nästan aldrig dålig i magen! ^^

Hur mkt brukar du ge av morotspuren och filmjölken?

lena1
0

ris är det väldigt få som blir bra av, enligt min vet så är det ett gammalt förlegat recept, jag ger snodden en hel burk findus morotspure(barnmats burk), sedan brukar jag ge 3-4 dl fil med en timmes mellanrum innan jag ens tänker tanken att ge honom fast föda, gör jag detta på kvällen är han helt ok dagen efter redan, men börja försiktigt med den fasta födan sedan, dela helst upp det i småportioner första dygnet,men det kanske du redan visste lycka till;-)

Elna
0

Okej, du skrev att du ger det med en timmes mellanrum innan du ens tänker tanken att ge honom fast föda, vad menar du då? *Trött*

Ska nog gå till affären imorrn och köpte lite pure och filmjölk! ;)

Jodrena
0

Min hund blir också dålig i magen när man byter foder, antingen om jag själv gör det (vilket jag sällan gör) eller när hon är hos mina föräldrar då hon får annan mat där. Du har alltså en egen hund och ger dem samma foder, om jag förstått dig rätt? Annars kunde du ju få med litet mat som ska räcka till hunden under tiden som den är hos dig, om det händer ofta, så att den inte behöver byta matsort? Om det nu är där problemet ligger.

lena1
0

4,jag menar att jag ger honom puren på morgonen och sedan fil resten av dagen,och inte förrän nästa dag börjar jag med fast föda

Elna
0

#5 Jo, min egna hund får ju samma foder, har blivit lite knaggligt med han jag passar. Första gången jag passade honom fick jag med mig foder och det visade sig attd köpt "första bästa fodersäck", så jag hade ngt. Sen de senaste gångerna har han varit på ett hundpensionat innan jag hämtat honom och där fick han ngn annan sorts mat. Tkr så synd att han ska få nytt foder hela tiden, vet att det är därför hans mage är som den är, men medan han är här vill jag iaf att han ska bli lite bättre. Ska prata med ägarna när de kommer hit så de ser till att de hittar ett bra foder för honom som passar honom och vem som än passar honom får med sig av det! ;)

#6 Okej, tack! ;) Så med en timmes mellanrum blir det 3-4 dl filmjölk? :)

lena1
0

7 jeppGlad