Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 728 ggr
[Vargnatt-]
0

OT Fågelhjälp?

Jättemycket OT det här men ajg behöver lite hjälp nu.

När vi var på promenad tidigare skuttade en liten fågelunge framför oss på vägen, den hade bara 1½ ben och ena vingen verkar vara lite trasig.
Nu tog jag hem den här lilla pippin och vill gärna ha råd om vad som är bäst för honom, klarar han sig själv ute om jag släpper honom igen? Vad ska jag annars göra för att hjälpa honom?

För tillfället är han i ett pysselrum där det inte finns så mycket saker och där varken katt eller hund får tag på honom.

MariannE11
0

rekommenderar att du skickar ut frågan på Svensk Natur….såg själv en liten skatunge i morse som förmodligen inte lärt sej flyga än….

bolla iväg frågan dit…. försökte kika på Fåglar men där verkade det inte som den sidan finns än….

hur går det?… är tyvärr ingen fågelexpert….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Vargnatt-]
0

Jag har satt in vatten och en sån där..talgboll heter det väl? Bara för att det var det jag hade hemma som jag trodde den kanske kan äta..

Ska testa på svensk natur

AnneN
0

Har för mig att man som privatperson inte får ta hand om vilda djur på eget bevåg utan måste kontakta veterinär, viltvårdare eller någon annan med rätta utbildningen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MariannE11
0

viltvårdare kan nog vara en bra väg att gå… var bor du Vargnatt?

hoppas att expertisen på den svenska naturen sköter sej!

[Vargnatt-]
0

Jag bor i Munkfors.

Men tidigare ikväll somnade den lilla fågeln in, har fått en plats under en stor och fin björk där han får vila nu.
Både jag och sambon var i tårar, så liten och hade honom inte länge men så berörd man blir ändå…Det var jobbigt när han somnade.

MariannE11
0

vad tråkigt….. men det lät som han var i rätt dåligt skick när ni hittade honom….. men ni gjorde erat bästa….. begravde själv en kattunge förra veckan som dog efter bara några dagar…. så sorgligt att deras liv inte hann börja….Gråter

gejsa
0

Jag har just nu en blåmesunge i en bur som jag matar. Hade nyss två fåglar men den ena dog. Vilket även var väntat. för den var så liten i jämförelse med den andra. Dom hade bott i holken framför vår altan. Och i går började alla ungar att flyga ut därifrån mitt i värsta stormen.

Men dom här två kunde inte flyga och föräldrar och ungar försvann bort. Så jag tog in dom och började mata dom. Om den här sista växer bra ska jag snart släppa ut den. Men den måste ju kunna ta mat själv först.

Jag har fött upp många småfåglar och släppt dom i naturen. En talgoxe kom min gubbe hem med som inte knappt hade fjädrar. Var rätt så ung. Den släppte jag sedan och den kom när jag visslade och satte sig hos mig. Den levde i ca 2 månader fritt ute och kom varje dag till mig. Men en dag kom den inte när jag ropade från balkongen. Det började bli höst så jag stängde balkongdörren. En timma senare gick jag ut, då  hade den lilla flugit in i dörren och dött. Mycket tråkigt.

kerstinjo
0

#7 Jag tror minsann att du är en riktig djurvän!

OBS alla! Såg ni att jag sa något snällt till Gejsa?Oskyldig

Kerstin 

gejsa
0

Haha du är så snäll så kerstin. :)

[Vargnatt-]
0

#6 Jo det var verkligen trist :( Hade hoppats på att kunna hjälpa den mer, men den hade nog väldigt ont av sina skador. Vi upptäckte att han hade en hel del sår på sig, så vi tror att något djur har lekt med den innan vi hittade honom. Men nu slipper han ha ont mer ..

#7 Verkligen djurvän :) Hoppas det går bra med din lilla blåmes :). Om jag nu skulle råka ut för något sånt här igen, vad exakt ska man ge som mat till fågelungar? Vad matar du med?

gejsa
0

#10# Jag hade sådan tur i dag vid lunchtid att jag gick ut med mina vovvar bakom huset. Där finns en fågelholk till med blåmesungar. Och precis då höll dom på att flyga ur boet. Då matade jag min lilla unge full i magen sedan släppte jag den med dom andra.

Han flög iväg mot skogen med hela familjen. Hoppas verkligen att föräldrarna godtar den och matar den med. Min var ju inte skadad eller så. Kunde inte flyga så bra men nu hade den lärt sig det.

Jag matar småfåglar med lite äggula, vatten, vitt bröd och små, små ostbitar. Det är protein och lättsmält för dom.

Har du tex kråka eller något är det samma sak fast med kattmat och matrester förstås.