Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 715 ggr
[daniel85]
0

människor som påpekar...

Måste berätta om en händelse som skedde nu i helgen när jag reste hem till gotland igen… vi åkte me gotlands färjan och satt på djuravdelningen… när mor och tror hennes son kom in med deras 2 hundar, en stor och en liten ras. en av dessa hade så kallat stypkoppel för den var en stor och rätt strak ras som drog en hel del och sonen hade lite besvär att hålla den i shakt…

när helt plötsligt en man i bakgrunden vräker ur sig, fan ni borrde bli anmälda… det där är djuplågeri… mannen i talla hade inte själv något djur med sig… vilket gör att jag inte förstår varför han satt på djuravdelningen verkade bara som han satt där för att påpeka andra djurägaras hundar. ägaranen till hundarna blev ju självklart super förband och upprörd över att bli kallad djurplågare och tjafsade imott… men han gav sig inte alls, forstätta att vräka ur sig oförskämdheter… till slut efter 5 min diskution blev han tyst…

i min mening var hunden super snäll, hälsa på den fler gånger och den bara satt och ville gosa massor… bedrövades inte alls av kopplet på sig, det var mer för at han skulle lära sig inte att dra allt för mycket så sonen i sig inte skulle flygga all värdelsn väg.

va tycker ni har man rätt att lägga sig i hur andra sköter sina hundar? eller har ni vart med om något likande?

lena1
0

nej det ska man inte om man inte ser att hunden inte far illa, vilket den tydligen inte gjorde här, dum gubbe tycker jag;-)

ingann
0

håller helt med #1 här. far inte djuret illa finns ingen anledning att vara oförskämd och lägga sig i något som inte existerar:)

det var gubben som var dum där;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
0

Håller med #1!

Jag har varit med om flera gånger att icke hundfolk har kallat mig för djurplågare, senast var då jag var ute och tränade lydnad och inte ville låta Velvet hälsa på en annan hund under träningen!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

Håller helt och hållet med #1 och #0, och andra som skrivit i tråden. Om hunden inte far illa varför bry sig? Helt upp till ägaren vad och varför vissa hundar bär vissa saker och korrigeras på ett visst sätt och vid visst tillfälle…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Soffe
0

Ja jag håller med.. Jag tycker att andra människor inte ska lägga sig i det dem inte har med att göra eller inte vet om hur situationen är.. Vare sig dem har kunskap eller inte, så behöver man inte kläcka ur sig, utan då kan man ju fråga först hur läget är eller bara va tyst..

Karmatarerskanise
0

Håller med. Somliga borde hitta annat att göra här i livet än att hitta på saker att bråka om.

Tyvärr finns det många som bara måste ha ngt att klaga på.

anaprincess
0

Har lärt mig för länge sen att det aldrig är npn idé att påpeka för hundägare hur dom skulle kunna göra eller säga om nån gör fel. Är ingen idé hundägare är världens tjurigaste besserwissar. Spelar ingen roll om det är mild kritik eller bara ett förslag dom tar det som om man påstått att dom slagit sin hund eller nått liknande.

Skiter nu fullt i hur folk sköter sina hundar, är tyst ist. Lika bra.

Karmatarerskanise
0

"hundägare är världens tjurigaste besserwissar"
*fniss* Snacka om förutfattade meningar ;) Och du, du är väl medveten om vilket forum du skriver på? ett forum fyllt av tjuriga besserwissar om man ska tro dig ;)

lena1
0

7, jag förstår precis hur du menar ;-), många är känsliga för vad man säger om deras hund,en del tål absolut inte att man trampar dom på tårna, tar man det lugnt så kan det gå åt helsike i alla fall, ofta handlar det ju om att personen tar illa vid sig bara för att det är dess bästa vän, att lära sig ta emot kritik är en konst ibland, och den kan svida, men kommer man över det så kan man få en himla massa bra tips och råd i stället:-)

kerstinjo
0

Lev och låt leva!

Kerstin 

lena1
0

10, inte för att jag fattar vad det har med detta att göra?, men det är himla bra ord;-)

kerstinjo
0

# 11

Jo, hunden har inget med saken att göra. Men "Lev och låt leva" är några bra ord som vi kanske ska tänka på ibland.Glad

Kerstin 

lena1
0

12, då tog jag upp det rätt då:-))

Freke
0

Tror det är generellt för alla djurägare…

Man kan inte kommentera eller bemöta vissa vare sig med snälla råd eller bister kritik.. Tas fel i alla lägen, för öppna ögonen på folk går inte om dom själva inte vill..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

kerstinjo
0

# 14

Sedan beror det väldigt mycket på HUR man säger en sak.

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

Sedan har man heller inte alltid rätt. Och då förstår jag att folk blir sura om man lägger sig i.

kerstinjo
0

Och egentligen är det min sak hur jag sköter min hund och hur jag uppfostrar den. Såvida det inte är uppenbart att jag använder grymma metoder och missköter den.

Fråga 10 hundägare om deras bästa uppfostringsmetoder så får du säkert 10 olika svar.

Det är också väldigt lätt att misstolka de skrivna orden.

Kerstin