Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7986 ggr
nallebjörn
0

Sår på öronen

Min ena schäfer har fått fula sår på öronsnibbarna. Båda öronen. Nåt tips på vad man kan göra? Flugorna är på och biter också vilket inte blir bättre. Har provat smörja det mesta. Allt från pencillin salva till Aleovera. Ska ringa veterinären imorgon men aknske har ni andra tips? Kan ju knappst sätta på plåster Fundersam

Zebben
0

Har ingen aning om vad det kan vara. Hade däremot en kompis vars schäfer fick sår på örontipparna. Han låg med dem intill elementet och blev helt enkelt smått "grillad" Räcka ut tungan Därav såren…

Bara en tanke som ploppade upp…

kemikal
0

Zebben: Smaaart vovve ;)

nallebjörn: Mössa och tratt?

nallebjörn
0

visade sej vara lindrig form av rävskabb. Vovven behandlas.

Zebben
0

"2

Ja, men han älskade att ligga vid elementet. Öronproblemet varade i ett halvår och veterinärerna stod handfallna. Räcka ut tungan

" 3  Men har hunden inte kliat sig??

gejsa
0

Hade han rävskabb bara på öronen??

Näar min cavalier hade det så kliade han sig nästan överallt.

trex
0

Min border haft rävskabb 3 gånger,hon hade ingen klåda alls,däremot föll pälsen av i stora tussar.Efter behandling alla gånger blev hon bra,sibacil lr liknande fick vi som medel.Sedan jag flyttade hästarna har hon inte haft det någon gång.Jo,det fanns skabbrävar där dom bodde förut.Glad

AnnNelli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fick ett bromsbett på örsnibben nu i sommras som hela tiden gick upp då hon skakade på huvudet och kliade sig. pinscheröron är sååå himla tunna! Tillslut fick hon gå med plåster på örat, det hade aldrig läkt annars. nu har hon en fin skorpa på såret, men örat kommer nog aldrig att bli sig likt.. Dumma flugor.

kemikal
0

Vår schäfer hade rävskabb som endast syntes som små utslag på tassarna. Våra andra hundar som också blev smittade fick dock ordentlig klåda, tappade päls och fick sår. Schäfern hade dock troligtvis haft det förut, hos sin förra ägare.

Faxlin
0

Vilken tur att vovven fick behandling i alla fall. Kan inte vara kul att traska omkring med skabb.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, eller gå och smitta alla andra hundar som man möter. Det är ju oehört smittsamt.

Faxlin
0

Ja skabb smittar så otroligt fort, och dessutom på flera olika sätt. Man behöver ju inte ens komma i kontakt med djuret som har skabb. Det räcker att de nosar på samma ställen.

Audiatur et altera pars

nallebjörn
0

mina hundar hade bara sår på örinen. Men visst kliade dom hela kroppen men inte så häftigt att dom tappade päls. Olika symptom på olika hundar

Nu finns det nytt prep mot rävskabb. En pipett som man sätter i nacken. Tidigare var man tvungen att bada med sebasil och ha en massa strul med det.

Vi har aldrig hundarna med oss någonstans och dom träffar aldrig andra hundar.

gejsa
0

#12# Ja, jag fick ju bada min hund minns jag. Det var -92 så allt blir ju bättre med åren. Tack och lov!

bejtedejte
0

Jag badade också min hund med sebacil när han hade rävskabb. Och grönsåpa mot klådan. Fungerade jättebra!

Han blev lite småflagig på öronen och kliade sig jättemycket, det räckte att man råkade nudda honom i sidan så började baktassen gå på honom. Veterinären sa att det var så osannolikt att det var ohyra, så han hann gå ner sig ganska mycket, blev mycket mer aktiv än han varit innan, så de trodde det var fel på sköldkörteln. 

Till slut tvingade jag veterinären att ta skrapprov, och trots att hon sa att man mycket sällan ser skabbkvalstren i skrapproven, så hittade hon ett par stycken.

Det konstiga är att han inte hade varit i skogen eller ute på något konstigt ställe alls, utan bara i vår trädgård, mitt i centrala Lund. Men det räcker ju iofs att någon hund i grannskapet haft skabb och Mowitz kommit och nosat där den varit.

Faxlin
0

Exakt, så smittsamt är skabben. Det gör tyvärr att många missar att deras hund har skabb och den hinner gå och smitta ner ställen runt om rejält.

Audiatur et altera pars