Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4860 ggr
Chimney
0

Pitbull bet ihjäl terrier på tåg

Den döda hunden lindades in i en filt

Mitt under resan ner mot Skåne gick pitbullen till attack och bet ihjäl den lilla terriern.

Ägaren fick sitta med sitt döda husdjur i famnen i flera mil.

– Hunden hade öppna sår, säger Eskil Jemn, på polisen i Kristianstad.

Kvinnan och hunden klev på X2000-tåget i Stockholm klockan 11.20. När tåget nådde Linköping fick de sällskap i hundkupèn av en man med en pitbull.

I höjd med Mjölby gick hunden plötsligt till attack och bet kvinnans terrier.

– Den fick väldigt svåra skador, öppna sår, säger Eskil Jemn, komissarie vid polisen i Kristianstad.

Förkrossad

Hundägaren och flera andra passagerare chockades svårt. Personalen befann sig i andra delar av tåget när händelsen inträffade men skyndade till hundkupén. Men det var för sent. Hundens liv gick inte att rädda.

– De tog hand om den förkrossade kvinnan som ägde hunden och tog med henne till tjänstekupén. Hon satt där med den döda hunden i famnen tills hon klev av i Hässleholm, säger Katarina Nyman, presskommunikatör på SJ.

Hunden lindades in i en filt.

På SJ vet man inte exakt vad som utlöste attacken.

"Arg"

– Personalen var rätt arg, att någon som har en hund som beter sig så här inte har munkorg på den. Det borde den haft, säger Sven-Ingvar Håkansson, presskommunikatör på SJ.

Pitbullen var kopplad.

Personalen larmade polisen och tåget stannade i Nässjö i väntan på dem. Men de dök aldrig upp och mannen med pitbullen steg av i Nässjö.

– Hans uppgifter sparades. Kvinnan vet vem han är och ska upprätta en polisanmälan, säger Nyman.

Enligt Eskil Jemn, kommissarie vid polisen i Kristianstad, har en anmälan om händelsen på tåget upprättats.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2508898.ab

SaraC
0

Men gud vad hemskt.. Gråter

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Liss
0

Fy vad hemskt att sitta med sin vovve död i famnen!

(var det de dem hade läst och sen fördömde mig för då kanske) :(

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Zebben
0

Återigen så får man klaga på de otroligt dåliga hundkuperna. Visst ska man ha koll på sin hund, men deras tågvagnar är som gjort för slagsmål. Det kan inte vara så svårt att sätta upp skivor mellan sätena så hundarna slipper ha noskontakt med andra hundar under sätena. Som det är nu så är det omöjligt att sitta så att hundarna inte kommer åt varann, både fram och bak.

ingann
0

Ja, kupéerna är rent bedrövliga! När jag åker med Åskar har jag honom i knät om det är fler hundar i kupén…

Jag vet inte vad jag skulle göra om det kom nån idiot som inte hade koll på sin hund=(

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[lottaeriksson]
0

Men herregud. Om och Om igen måste man läsa om de här j*vla attackerna och ännu mer skit får jag och min hund när vi är ute. SUCK ! Vad är det för j*vla idioter som har hundar idag?

gejsa
0

Men gud vad grymt. :(

Liss
0

#5 Håller med dig till fullo. Vi får lida för att folk är så stupida så att dem uppfostrar sina hundar till skit!

[lottaeriksson]
0

#7 mm, jag blir så grymt less varje gång jag ser nått sånt här!

Sara87
0

Fy tusan så trist att detta händer :(
Sov gott lilla vovven.

Eva63
0

# 5

Trist, och jag håller med dig, har en kompis med världens snällaste Amstaff. Har precis läst Cesar M bok på svenska. Riktigt bra. Han tar bla upp detta om kamphundar, och att det är till 95 % hundägarens fel, som ofta med en sån ras uppfostrar hunden att bli aggresiv. En Pitbull och Amstaff är kanonhundar, med rätt uppfostran, precis som alla andra hundar ska ha.

Liss
0

#8 Jo, och besviken på människorna som tillåter det.

[lottaeriksson]
0

#10 Jo de är verkligen världens goaste och snällaste. Det är mig en gåta hur man ens lyckas få en hund att bli sådär!

[lottaeriksson]
0

#11 Jo precis. Synd att det är sådana idioter som skaffar såna här raser :(

Kristina-
0

Bara för att en hund är hur go som helst mot människor så betyder väl inte det att den är det mot andra hundar också, eller ?

Personligen tycker jag nog att man kan sätta munkorg på sin hund om man åker tåg och man ej kan ha 100 % koll på den.

Liss
0

#14 För det första, vart ser du att de står att dem bara är goa mot människor? Båda som skrev om att amstaffs är goa hundar har enbart skrivit just det och inget om de var mot människor eller hundar utan allmänt.

För det andra, att den här människan på råga på allt inte satte på en munkorg är väl också hundägarens fel? eller?:P

gejsa
0

#14# Är det du som brukar skriva på ridsport ang foder med?

Kristina-
0

#15 Varför tar du åt dig ?  Självklart är det hundägarens fel! Som hundägare är man skyldig att ha koll på sin hund oavsett ras. #12  Hunden som bet kanske också var värdens goaste, vad vet vi ?  #16  ???? Vad har detta med ridsport och foder att göra ?

skogsdimmans
0

Usch, stackars hund!

gejsa
0

#17# Det har ingenting med detta att göra. Jag frågade bara en enkel fråga om du brukar skriva där med. Det är väl enkelt att svara ja eller nej bara. Tänker på din attityd bara.

Men efter att ha tittat på dina inlägg så ser jag att du är mycket på ponnytrav så det är nog inte du.

Mischa
0

Oavsett uppfostran finns det individer och hundar som inte tål andra, som inte klarar att ha andra av samma kön tätt inpå.

Man kan forma väldigt mycket med hjälp av uppfostran, men inte allt, då skulle vi inte haft användning av våra hundraser.

≧◔◡◔≦

Liss
0

#17 Jag tog inte åt mig? Förklarade bara… Så ta de lungt själv;)

Maddepadde
0

Åkte tåg förra sommaren med Ila och min kompis och hennes hund. I sätet där JAG skulle sitta låg det en stor elak hund och siktade på Ilas strupe, mycket trevligt.

BU FÖR TÅGEN!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Marylojs
0

Helt fruktansvärt tragiskt. NÄR ska kamphunsägare lära sig vad de har i kopplet?? Att låta en sån hund hälsa på en annan under de förutsättningarna är som att be om problem.

Stackars lilla hund och stackars dess ägare…

Chimney
0

#23 "kamphundsägare" är att sätta alla i ett fack. du kan få en Pudel att bli lika aggresiv som en amstaff. "Kamphundar" har absolut inget som helst att göra med rasen, det är helt och hållet uppfustran.

Chimney
0
Vattnadal
0

Det finns fortfarande inget som säger vilken av hundarna som började. kanske blev den lilla hunden sur och den stora svarde mot?

De var under ett säte, det var trångt och ingen såg vad som hände.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chimney
0

#26 poäng där. kan ju ha börjat med rang egentligen. den 14:åriga terriern kanske försökte sätta pittbullen på plats och då spårade det ut.

Marylojs
0

#24 Nej du, där har du fel. Hundar som historiskt sett är avlade för kamp = kamphundar. Hundar som historiskt sett är avlade för jakt = jakthundar. Är det svårt att förstå?

Kamphundsraserna är ofta otroligt trevliga hundar som har väldigt hög retningströskel mot människor, MEN, de har ofta en enormt låg retningströskel mot andra hundar.

Erfarna uppfödare av dessa raser brukar inte sälja tikvalpar till folk som redan har vuxna tikar hemma och tvärtom. Menar du då att de har fel?

Marylojs
0

F ö så är det viktigare att ha koll på en amstaff än en dvärgpudel, eftersom en ilsken amstaff kan orsaka betydligt mer skada.

[Cute]
0

Varför är det nästan alltid dessa påhopp på andras åsikter?!

Liksom är inte detta ett forum man ska kuna disskutera och byta ut information på? Utan att man blir påhoppad utav andra som ungefär nästan skäller ner en till botten.. Om man skulle råka skriva nått som låter helt fel i andras öron?

babsan
0

Usch vad hemskt, stackars ägare till terriern, och såklart är det synd om terriern oxå :'( (F)

Zebben
0

#28 Håller med Dig. Man kan inte komma ifrån en ras ursprung. Sen finns det naturligtvis raser/individer som har mer eller mindre kvar av sina ursprungliga arbetsuppgifter. Men det finns där. Och inget negativt i det. Det är väl jättebra att ha möjligheten att välja efter vad man är intresserad av.

Berkaingela
0

har åkt tåg många gånger med min förra hund och träffat många hundar i kupen, faktiskt aldrig någon aggresiv, tack o lov, Men visste jag att min hund inte tålde andra hundar skulle jag gardera mig med en munkorg, Enkelt alternativ och även humanare för hunden, man behöver inte utsätta sina hundar att hamna i värre situationer än nödvändigt, Vi hundägre har det yttersta ansvaret för vad som händer med o runt våra hundar, sen må det vara kamphund eller inte

gejsa
0

#30# Troligtvis för att detta är ett forum där man diskuterar vad man själv tycker är rätt och fel och så får man argumentera med andra.

Vore väl inte så kul om alla satt och sa ja och nej hela tiden. :)

[Cute]
0

#34 Nej, inte så jag menade.. Såklart diskuterar man fritt på ett forum! MEN man ska inte behöva få pekpinnar och nästan aggressiva påhopp om sin åsikt… Eller?

Liss
0

#35 Tycker ingen är agressiv i den här tråden, om inte annat mot ägaren och så vidare för att man blir upprörd.
men som du säger måste man ju få frambringa sina åsikter på ett forum, då ska inte allt behöva ses som påhopp heller bara för att man känner starkt för nått eller inte använder smilyes;)

Och tycker någon man blir påhoppad kan nog den ta upp det själv:) Inget illa menat..

gejsa
0

#35# Var är det aggressiva påhopp menar du?

[Cute]
0

Inte precis så i denna tråden, men på andra ställen på iFokus.. Läst att vissa lämnat sajten pga detta..

gejsa
0

338# Jo, men så är det ju överallt tyvärr. Det går ju inte att komma ifrån.

SaraC
0

Folk får ju starka meningsskiljaktigheter även på forum, inte bara i vanliga livet. Så att folk lämnar forum pga av det, händer hela tiden. Säger som #39, det går inte att undvika helt.

[Cute]
0

Japp..

[Cute]
0

Men sen så vill jag berätta att det inte bara är dom så kallade "kamphundarna" som får utfall emot andra hundar..

Träffade en äldre tjej idag och hennes Collie när jag var ute med min Tax, hon berättade att en schäfer hade anfallit en valp på ca 6 månader, som fick kraftiga sår.. och sen fått svåra men för livet: bla att den är livrädd för schäfrar och andra hundar i den storleken, nervös för minsta lilla.. Samt att den såg en annan schäfer på långt avstånd ett litet tag efter och sprang livrädd in i ett räcke och skadade höften ganska illa så att den gick ur led m.m…

Det jag vill komma till är att det inte alltid är dom så kallade "kamphundarna" som alla i samhället gör till syndabockar som gör dessa utfall!

Allt beror på ägaren!

gejsa
0

#42# Men så skriver dom flesta också att alla hundar kan bli aggressiva. Ingen som har skrivit något annat. :)

Liss
0

#42 Varenda hund kan bli en kamphund!:) Håller med dig.. Tom en liten Pudel kan bli jätte farlig.

Chimney
0

min älsklinghar blivit anfallen hela tre ggr, och inte en enda gång var det någon "kamphund".

jag har iaf tur att hon inte har blivit dödad.

Kristina-
0

Dvärgpudel attackerade och bet ihjäl en pitbul på tåget till Göteborg!  Nej, en sådan rubrik kommer vi aldrig att få läsa. (På tal om att även en liten Pudel kan bli jättefarlig)

gejsa
0

#46# Haha troligtvis inte. Men en dvärgpudel bet i hjäl en schiwawa kanske. (har ingen aning om hur det stavas som synes) :)

SaraC
0

#47 Chihuahua. Tyckte din stavning var helskön Cool

gejsa
0

Haha jag såg stavningen i en annan tråd men orkade inte ändra. Det är som det låter ju. haha

Sara87
0

#49 Ja men varför krångla till det ;D haha. Tycker din stavning va bättre än den riktiga ^^

gejsa
0

#50# Haha vi får be dom ändra till min stavning då. *fniss*

Sara87
0

#51 Yepp, låter bra det! :)

Liss
0

#46 Neh det kan bero på att du tog upp en rätt larvig kommentar;) Men fortfarande kan en Pudel bli jätte farlig..
Och om du vill ha de så, så har cocker spaniel dåligare mentaltest än en pitbull i ett test;)

Mia-
0

Jag skulle oxå sätta på min hund munkorg om jag någon gång skulle åka tåg med henne. hon är väldigt osäker med andra hundar speciellt i trånga miljöer.

Kristina-
0

#53 Jag tror du har fått för dig att jag skulle ha något emot vissa raser , vilket inte är fallet.  Men jag hävdar att en liten Pudel inte alls kan vara jättefarlig vilket en större ras med tyngd och kraftiga käkar kan vara. Ej heller kommer vi att få läsa om cockerspanieln som attackerade och bet ihjäl någon annan hund även om den har sämre resultat på mentaltest än te.x pitbull som du jämför med.

Liss
0

#55 Nu vet jag inte riktigt hur du tänker, när du säger att en Pudel inte kan bli farlig. Vad baserar du det på? Jag jämför inte sitvationen som hänt ovan med en större hund utan sa allmänt att "en Pudel kan också bli farlig". Naturligtvis kan alla hundar bli det om dem uppfostras fel. Ecko (amstaff/dogo) vart redigt biten direkt genom läppen av en liten fis JRT när han var liten. Jag själv har blivit biten av en Pudel när jag var liten. Så varför skulle inte en sån ras kunna bli farlig då menar du? Kanske inte mot en starkare, större hund naturligtvis. Om nu den större hunden tänder till alls. Men vilken hund som helst kan bli farlig för människor och andra hundar i olika sitvationer. De kommer du nog inte ifrån;)

Liss
0

#55 Fast vet du vad, jag har slut diskuterat med dig. För jag anser dig vara i ett för trångt utrymme för att se saker i. Du har snöat in dig på stor och liten hund. Tack o hej leverpastej:P

Freke
0

Personligen och jag vet fler med mig som tycker likadant: Varför inte införa munkorgs krav på alla hundar som åker med färdmedel som du bokar plats på? Så som SJs Tåg, Busslinjer som har platsreservationer? Egentligen är det ju inte konstigare än att det är bålteskrav i en bil.. Eller?

Hur bra koll du påstår dig ha på din hund.. Vet du aldrig om den andra har lika bra koll på sin hund och du kan aldrig garantera vad någon annan persons reaktion på din hund och din hunds reaktion på denne..

T-bana tycker jag det inte skulle behövas för du kan alltid byta vagn eller ta ett senare tåg.

Är resonemanget helt fel eller??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Zebben
0

#56 Var det en sån här hund som inte kunde bli farlig? Fundersam

Freke
0

#59 .. Pudlar är Värsta sortens …….#55 det här var ju ingen "liten" Pudel, men ändå… En Pudel

Hälsn. Freke

kerstinjo
0

# 59 o 60

Pudlar kan vara luriga.

Bra att det var en "omvänd" situation och att tidningen skrev om det.

Kerstin 

Kristina-
0

# 59  Läs #44 o#46 !  Kungspudel är ju "något" större och har inte varit med i disskutionen utan Liten pudel/dvärgpudel  Var det !Fundersam

gejsa
0

Haha första gången jag läser tvärtomhistoria. Mina hundar är ju blandning av storpudel. Rena rama gangsters som jag har hemma då. *fniss*

Chimney
0

#62 vi har inte sagt dvärgpudel faktikt. vi sa bara Pudel. =P

min pappa har blivit huggen i armen av en pappilon, och det såg inte alls trevligt ut.

Kristina-
0

#64 ! Det handlar inte om vad du har sagt !   Alla hundar kan naturligtvis bitas, men skadorna blir inte så stora av en liten hund. Du blir knappast ihjälbiten av en pappilon, även om dess bett kan göra jävligt ont.

Kristina-
0

#63 Bäst du sätter på dom munkorg bums !Flört

gejsa
0

#66# Haha ja burr! Törs jag ha dom i min säng som vanligt i natt tro.

Kristina-
0

#67 Absolut inte ! Iallafall inte utan munkorg !Hemlis

gejsa
0

Fast det är nog lite svårt att hitta munkorg så här sent på natten. Får nog chansa iaf. :) Ni får väl se om jag kommer tillbaka i morgon eller inte. Om inte, så vet ni vad som hänt mig.

Kristina-
0

Ok !  God natt !

gejsa
0

Jag överlevde!!! :)

kerstinjo
0

Insändare AB 26/7-07. Lägger in den igen eftersom den säger så mycket.

Mycket tänkvärt!

"Vi hundar blir bara vad ni människor gör oss till"

INTE FÖDD TILL KAMP Bimbo gör ett inlägg i kamphundsdebatten.

Jag ska vara en av de farligaste hundarna tydligen. Jag är en renrasig amerikansk pitbullterrier, importerad från USA. Jag kan visa att jag är renrasig för jag har en stamtavla hemma som är så lång som sex generationer.
  Jag finns på jorden av en anledning: för att ni skapade mig! Och ju farligare ni gör mig, desto fler av min ras hamnar i fel händer. I händer som lär oss fel saker.
  Vi vet inget om kamp förrän ni lär oss!
  Vi är av rasen terrier - det betyder att vi har en vilja som är starkare och större än vissa andra rasers. Men det gör oss inte till onda hundar!
  Rädslan för oss är det som gör oss onda. Rädslan att vi är farliga är det som gör oss farliga.

Vi finns här för att ni skapade oss och för att ni ville ha oss här. Men när ni börjar tappa kontrollen över det ni skapat, föraktar ni oss och tänker inte på konsekvenserna av det föraktet.
  Vi är kanske utmärkta för kamp då vi har en smidig kropp, bra storlek, relativt stort gap, tjock hud och kort hår. Men även om vi vore den ultimata kamphunden är det på oss det gör ont. De är vi som får ta alla smällar, alla sår och alla bett. Det är vi som får sitta i burar, får dåligt med mat, inte får besöka veterinären när vi har ont och ofta lämnas i skogen för att dö.
  Jag var inte född till det där och jag har tur. Jag har tur som sluppit kamphundarnas hems­ka värld.
  En kamphund är ingen ras, en kamphund är en hund som hamnat i fel händer och blivit tränad till att göra något den tror är rätt, för att ni lärt dem det. Alla hundar kan bli kamphundar, det handlar bara om träning. Hur ska vi veta vad som är rätt och vad som är fel? Vi är hundar!

Vi är människans bästa vän. Och ändå sviker ni vår blinda tillit och vår villkorslösa kärlek.
  Ni gör oss till något vi inte är, bara för att ni kan. Bara för att ni har makten att göra det - makten att slå oss, ta bort oss, sätta på oss el-halsband, halsband med piggar inåt, munkorg… ja, säg allt ni människor har kommit på för oss hundar, bara för att kunna hålla kvar just den makten.
  Jag är inte född till kamp! Vi blir bara det ni valde att göra oss till! Och ju farligare ni gör oss, ju räddare ni blir för oss, desto mer makt ger ni åt fel händer!
  Låt oss nu ha en tyst minut för alla hundar som används eller har använts i kamp. Och för alla djur som far illa på grund av er människor.
Bimbo
  amerikansk pitbullterrier

Kerstin 

gejsa
0

VAd fint skrivet! Man blir så ledsen. :(

kerstinjo
0

Ja, man blir ledsen när man läser det. Det finns ett antal människor här i Sverige som har renrasiga importerade Pitbulls och de är otroligt rädda om rasen så att den inte ska hamna i fel händer.

De jobbar med sina hundar och värnar om fortplantningen och de blir lika arga och frustrerade som vi när de läser om att s.k. Pitbull bet ihjäl en hund.

Kerstin 

SaraC
0

Ja man får ju tänka på att när man läser "pitbull" i den här typen av sammanhang så är den troligen inte renrasig.

kerstinjo
0

# 75 Det är ju det som är så tråkig för de människor som jobbar seriöst med sina Pitbulls.

För som du säger, så är det oftast en blandras, inte ens säkert att det finns Pitbull i den.

Kerstin 

[lottaeriksson]
0

Blir så rörd varje gång jag läser den där insändaren :')

Liss
0

Hihi.. ja jag skrev åtminstone bara Pudel. Varken liten eller stor, enbart Pudel. Men de är klart att de ska komma bortförklaringar bara för att de bevisades att de faktist kan hända:P hihi! de där tyckte jag var skrattretande! Förlåt:P

Men som sagt! ALLA hundar kan bli farliga i olika mån beroende på uppfostran. :) sådäså!:P

Kristina-
0

#78 Men snälla ! Kan du inte läsa innantill vad du själv skrev i inlägg #44 ?

Chimney
0

snälla Kristina.. hade du varit en hund hade du varit en kamphund :/

Kristina-
0

En terrier hade jag varit! Sådan herre sådan hund heter det ju !Flört

Chimney
0

då vill jag faktiskt inte möta din hund :/

Det är ju just terriena de skrivs om i insändaren, det är dom som blir farligast i fel händer.

Inte för att dina händer kanske är fel, men om din hund är som du så skulle jag nog inte våga. Anfaller för minsta lilla.

(om detta anses som personligt påhopp så ta gärna bort inlägget, vill inte orsaka onödigt bråk) 

Liss
0

#80 haha håller med dig! Vi har många sånna kampmänniskor här i området tyvärr.

Och det med att jag skrev tom en liten Pudel, var inte i benämningen LITEN Pudel.

Bara att påpeka att även mindre hundar kan vara farliga. Men visst kan man tolka det som så säkert:P

Kristina-
0

#82 Du behöver inte vara orolig att möta mina hundar, för det kommer aldrig att ske.  Men dom är annars mycket väluppfostrade och snälla  ( precis som sin matte ) !Kyss

LillMalin
0

#84, hur kan du veta att hon inte kommer göra det? Ni kanske träffar på varandra utan att ni vet det! ;) Inget är omöjligt. Man ska Aldrig säga Aldrig … *blänger på Rico ,, sa ju att jag Aldrig ville ha en labrador, men vad tror du jag har? ;) *

LillMalin
0

Och det stämmer att hunden blir lik sin ägare, jag och Rico är ganska lika till sättet, undrar om han har fått egenskaperna från! ;)

Kristina-
0

#86 Du har så rätt LillMalin ! Man ska aldrig säga aldrig. Men även Om vi skulle mötas trots allt ,så behöver hon inte vara orolig då jag har full kontroll på mina hundar.

LillMalin
0

#87, det låter bra! ;)

Freke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#87 Vad är det som säger att din/a hundar inte reagerar negativt på det dom möter??

Har också världens snällaste hund men det finns ändå vissa både människor och hundar som både han och jag utan tvekan skulle kunna tänka oss att ta både en och två tuggor ur.. Bara för att vi kan.

Hälsn. Freke

Kristina-
0

#89 Självklart kan dom göra det, även om det ännu inte hänt. Men som jag skrev så har jag full kontroll på mina hundar , vilket inte alla andra hundägare har tyvärr.

LillMalin
0

#90, det kanske du har, men en hund kan faktiskt göra utfall mot andra ändå om man har full kontroll på den..(om det var snack om utfall)

Alexandra13
0

Vad hemskt! Och hur f*n kan gubbj*veln bara gå därifrån! Han borde ju ha skuldkänslor!

Alexandra13
0

Ingen hund föds elaka, det är människan som gör så att dom blir det. Usch!

Freke
0

#90 full kontroll??

Har du kramdjurs hundar.. eller porslinshundar? Det är de enda hundar man kan ha full kontroll på.. se tex. om din hund på en promenad nu råkar trampa på en uppskickade sak? (säg en nål) Och då har du full koll på att den inte tar ett extra steg? och där stod det en hund som miss tolkade situationen? Aj vilket bett det "råkade" bli… för din så kallade fulla kontroll…

Dumt resonemang? Ja lite.. Men det är lika dumt att säga - Jag har full kontroll på mina hundar…

Tyvärr måste jag göra dig besviken men så länge dom är levande kan det hända saker och ditt resonemang faller som ett kort hus.

Hälsn. Freke

kerstinjo
0

# 94

Så sant!

Kerstin 

volvo850
0

helt sjukt att vilka människor som helst kan skaffa hundar av kamphundsras. Det är lååångt ifrån hundarnas fel när det går såhär. Nej det är mkt större risk att sånt här händer med en hund av kamphundsras än en Pudel t.ex. pga att dom har mer instinkt att slåss, dom är tuffare och framförallt mkt starkare än en liten Pudel. visst det finns andra hundar oxå som kan bete sig såhär men det är iaf i grund å botten  helt ägarens fel. En hund behöver en flockledare. Får den inte en fast och bestämd flockledare så blir hunden själv ledaren. det är då som det går såhär. helt fruktansvärt! om ingen visar för hunden vad som är tillåtet och inte så vad ska den tro?? den vet ju ingenting vad som är rätt och fel. den förstår inte att den gör fel.

volvo850
0

stackars lilla vovve:`(

KerstinP
0

Hundar är som människor ibland. Det går oftast jättebra att träffa andra hundar men vissa hundar tål dom inte bara. Det behöver inte ha hänt något tidigare med någon annan hund. Kemin stämmer bara inte. Det kan jag se hos min egen hund och hos andra hundar.

Jasmiin
0

Stackars liteeen Gråter de måste va hemskt att sitta me den ifamnen

Maddepadde
0

"Hemskt att vem som helst kan skaffa kamphund."

Tycker att det är hemskt att vem som helst kan skaffa hund!
Jag skulle lika lite vilja träffa en "gangster" med en Pitbull som jag skulle vilja träffa en "gangster" med en Hoffe eller en Schäfer. Frågan är om det inte är värre med en gangster och en arg hoffe - ingen tänker ju "ojs vilken farlig kamphund" om en ullig hoffe.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Freke
0

#100..

Underbar reflektion… Kommer ihåg när Lagen om Gatustridsvapen kom till -89(lagen mot stickvapen, påkar, batonger och annat) När disussionen rörde om hantverkare verkligen skulle få böra kniv eller inte…

Vad är det som gör att någon blir knivhuggen, skuren?

Vad är det som gör att någon blir skjuten? 

Blir lite samma sak med Hundar.. Vad är det som gör att en hund angriper, attackerar något annat?? 

När jag blev hundförare, inom försvaret och väkteri-branchen.. Så jämställdes en hund med ett skjutvapen..

Och en Pistpl som ligger på ett bord lär inte skjuta någon, speciellt inte om den är säkrad. En kniv på samma bord lär inte heller skära eller hugga någon allra helst om den är ned stoppad i sin slida..

Men så fort någon tar i något av dessa (pistolen, kniven) då kan det hända.

Lite samma är det med en hund, en hund blir vad dess ägare/tränare gör den till. En hund kan vara aggressiv mot andra men det gör den inte till en kamphund den kan vara av en ras som i historien har kampats men i dagens samhälle är det bara en hund av en ras som har kampats.. Ska man gå tillbaks i historien och se vad hundar annvändes till? hur lång påverkan krävs det för att attityder ska ändras??

Om ni som har lite ålder bakom er?? Tänker efter vad var det som för 30års sedan sas om Schäfer/Rottis-blandningar??

- Det kan aldrig komma att finnas någon hund som kan bli lika labil som en S/R blandning eller Schäfer/Doberman blandning..

Men då hade Sverige inte sett alla raser som fanns utan för sverige.. Men vi viste bäst då och sa att det kommer aldrig att finnas något som är vassare an Schäferns snabbhet och med Rottisens tyngd, kan inte bli värre.. eller med Doberns hastighet  i hugg..

Sen var det någon som insåg att det kanske inte var blandningen i sig själv som var problemet, utan mer klientelet som drogs till dessa blandningar, det fanns sådana blandningar som inte högg ihäl folk, barn eller andra hundar.. Samma sak är det i dagens diskussioner.. Det är ett visst klientel som dras till dessa hundar och hunden i sig själv har ju inget större val?. Dom är trogna/lojala sin ägare/tränare oavs vad denne gör med hunden.. Tyvärr ibland..

Hälsn. Freke

sirspikey
0

Det är jag som är 'idioten' med den 'aggresive' pitbullen.

Jag håller med er som säger att det är hundägarens ansvar att hålla reda på sin hund. Det som hände på tåget var olyckligt och ett resultat av många faktorer.

Jag har med min hund precis genomgått ett test med polisen för att kontrollera hans humör, nerver och inställning gentemot hundar och männsikor. De fann inget som helst konstigt med honom. Han var psykiskt sätt helt stabil. (det var ganska rigorösa tester och de pressade honom verkligen till gränserna)

Resultatet av testet blev: 1. Min hund är ingen hjälte det vill säga att han reagerar starkt på oidentifierade objekt (saker/varelser han inte tidigare mött och kan identifiera som ofarliga)

Här ifrån kan hunden reagera olika beronde på psykisk stabilitet (alltså har inget med rasen att göra). Han kan gå till attack, han kan gå fram o ta reda på vad objektet är för nått och han kan fly.

Om hunden går direkt till attack, dvs han morrar eller skäller inte, då har reptilhjärnan tagit över direkt-detta är inte acceptabelt hos en hund. Här kan man då börja titta på hur den är fostrad hur stabil den är mm.

Om den flyr-vilket den ska göra om den är rädd av sig, så stärkar man den genom att hjälpa den fram att lukta och undersöka objektet.

Om den går fram o luktar och undersöker den själv kan man bara gratulera till en modig hund. Dock måste tillläggas att den flyende hunden och den modiga hunden kan vara minst lika psykiskt stabila. Det handlar om i det fallet bara om personlighet.

Min hund, den som attackerade på tåget. Började med att skälla och sen ville han gå därifrån, men när jag gick framåt följde han med och undersökte objektet, dvs fullt normalt beteende.

Nu har vi klar gjort att hunden är stabil. (rapport kan säkert fås från polisen i linköping om ni är intresserade).

Angående skillnader mellan 'kamphundar' och andra raser så finns det absolut en skilnad. När hundar 'normalt' sätt (absolut ingen regel för stabila hundar) avgör rang sinsemellan räcker det oftast med att nafsa lite o göra sig stor för att en av dem ska backa. Ibland går det lite längre och nån av dem måste tvinga den andra till ryggläge vilket kan skapa lite värre skador. En 'Kamphund' vet inte alltid när den ska sluta o orsaka större skador än tänkt och tillochmed gå till avslut.

MEN en hund ska ALDRIG behöva avgöra rang det är hundägaren som ska göra det! Däri låg mitt problem på tåget.

Jag skulle tycka det väldigt intressant att höra hur många av er som skriver om 'hundägaridioten' som har koll på sina hundar när det gäller rangordning. Jag fick lära mig en rejäl läxa, en läxa som slutade med att ett liv togs. Det får jag leva med men oxå lära mig av.

Jag kan delvis hålla med om att visst ansvar finns hos SJ. OBS Jag avsäger inte mitt eget ansvar här. Jag vet heller inte vad som hände bakom mig. När jag kan ombord vagnen var hennes hund fritt strövandes längst ut på kopplet så den kan absolut ha tagit sig fram till min hund som låg framför mina fötter på golvet.

Men från SJ skulle jag vilja se en del alternativa förändringar. Tex. kan man när man bokar biljett i djurvagn få platser långt från andra med djurplats. Går inte det att ordna så ska vagnen vara 'full' för djurbokade platser.

Ett annat alternativ; höj eventuellt biljettkostnaden och tillåt att hunden får sitta på sätet bredvid eller som någon sa tidigare sätt en bräda eller vad som helst under sätena så att hundarna inte kan reta upp varandra. Det finns mycket som kan hjälpa mot att sånt här händer.

Något jag oxå fick reda på i min kontakt med polisen är att sådana här attacker med pittbulls/amstaffs inblandade är faktiskt försvinnande liten, det är betydligt vanligare med schäfrar och rottweilers. Angånde attacker mot människor ligger Golden högst på listan. -Det är YTTERST svårt att få en kamphund att attackera en människa. Lyckas man med det har man verkligen kämpat med att förstöra sin hund.

Marylojs
0

#102 Intressant att få din version av det hela. Jag har aldrig hävdat att det skulle vara något fel på din hund, den agerade troligen "rätt" enligt avel och situationen. Ansvaret är precis som du säger helt ditt och den andra hundägarens.

Jag har åkt tåg med min hund flera gånger och skulle aldrig bli så ouppmärksam att hundar eller människor fick en chans att komma fram till honom. Visst vore det önskvärt med hundburar i djurkupén, men så länge det inte finns så får vi anpassa oss.

AnneN
0

sirspikey tack för att du kom in här och gav din version av det hela.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Intressant ocg modigt.

gejsa
0

#102# Tack för ditt inlägg här.

Det jag inte visste var att dom testade din hund fast den hade bitit ihjäl en hund. Jag trodde att i Sverige avlivades alla hundar som bitit ihjäl eller skadat (svårt) en annan hund. Utan test alltså.

Det var ju kul att höra att din hund var frisk mentalt. Tycker att du ska försöka få tidningarna att skriva detta också. Så folk förstår att alla hundar inte är kamphundar osv.

Hoppas du stannar kvar här på forumet. Du verkar vara kunnig också. :)

lena1
0

102, vad bra att du skrev din sida av saken, jag har inte ens kommenterat i denna tråden tycker det är så svåra saker att bilda sig en uppfattning om, det ska man inte göra om man inte varit där och sett allt själv, och jag kan förstå dina blandade känslor så här efteråt, men det måste ju varit skönt att få veta att din hund är fullt frisk i alla fall,jag vet ju att dom alltid gör en bedömning innan avlivning i sådana fall;-).hoppas du får många flera fina år med din vovve;-)

Liss
0

#102 Jätte bra att få höra din verision också och inte bara tidningens. Som sagt, det bör kanske uppmärksammas i tidningen också att din hund faktist har en bra mentalitet.

Och jag tycker ju det är konstigt/tråkigt att just pitbull/amstaff raser osv uppmärksammas i tidningen medans golden (som då gör mest utfall mot människor) inte nämns? Men de är ju som sagt media i ett nötskal.

Kristina-
0

Varje dag händer det att någon hund biter någon , människa eller djur.  Men det är dom svåra fallen som tas upp i media som när någon dör eller blir allvarligt skadad.  Om en Golden eller annan icke så kallad " kamphund " skadar någon allvarligt eller biter ihjäl lovar jag att även det skulle stå i tidningen.

Marylojs
0

#109 Där är jag på din linje, är också övertygad om att det är så. Det läskiga med kamphundarna (som i raserna avlade på kamp) är att det blir så förödande konsekvenser om de sätter den sidan till.

lena1
0

men är dom verkligen framavlade för kamp??? hmm det undrar jag…nån som har en sån som vet mera kanske?, jag har då för mig att jag har hört annat.

ingann
0

#102 Tack för att du berättar din version! Starkt gjort;)

#109 Helt fel…. Jag vet en icke "kamphund" (det var en "draghund") som bitit 2 småhundar nästan till döds, (den senste låg på strömsholm jättelänge innan de vågade säja att han skulle klara sig) även hussen i det senaste fallet fick hugg och var tvungen att söka läkarvård… Inte minsta lilla notis nån gång eller vare sig koppel/munkorgstvång trots polisanmäningar….

/Ingalill

Marylojs
0

#111 Vad tror du då att de är framavlade för? De avlades på att kampa med andra hundar och djur. I andra länder avlas renrasiga pitbulls fortfarande på kampmeriter.

lena1
0

113, vad jag vet så är ordet "kamphund" en benämning som har ploppat upp och förstorats avsevärt med bland annat media……därför undviker jag att använda det ordet eftersom du kan få vilken ras du vill att bli "kamphund", lär man hunden att kampa då den är liten är det inte konstigt att den blir så,men om du har läst på angående hund, så är det ett försvar hunden har, och det enda försvar den har då den blir trängd/rädd, alltså föds ingen hund till kamphund, däremot gör människan den till det, och det tycker jag är fördjäkligt,

Miss-Me
0

shit vad hemskt Gråter

Kristina-
0

#109 Ja men det vill ju till att någon tipsar journalisterna också för att det ska komma ut i media, för det står ju knappast en journalist i varje hörn. Det är inte polisens sak att göra det.

lena1
0
ingann
0

#116 Allt har inte "rätt" nyhetsvärde. I det fallet jag nämnde kontaktades 2 eller 3 tidningar men ingen av dem ansåg det värt att ta upp… Om det berodde på att det var "fel" sorts hund som attackerade eller om det berodde på att ägaren till den attackerande hunden är "ansedd" inom hundvärden i den regionen är det ingen som vet… Fakta är iaf att inget hände (mer än att h*n fick betala vet-, läkarkosnader) och inget skrevs…

#117 Hon svarade mig men skrev sitt eget # istället;)

/Ingalill

lena1
0

118 såg det nu tack, tog bort det trodde absolut det var till mig:-)))

ingann
0

#119 inte behövde du väl radera det *s* hade varit intressant att se vad folk tycker om din fråga oxå  

/Ingalill

lena1
0

120, det var ju ingen direkt fråga egentligen, synd att det inte gick att radera rutan också;-)

Kristina-
0

#118 Ja det vill ju till att det har " rätt " nyhetsvärde förstås !

Marylojs
0

#114 Ja, det kanske är vad du vet, men du har fel. Läs på lite om rashistoriken om du inte tror mig.

För övrigt är inte kamp det enda försvar en hund har, man brukar prata om "fight, fright, freeze och fool around".

lena1
0

123 det tror jag inte att jag har;-)

Marylojs
0

#124 Läs lite i SKKs kamphundslexikon då. Lättläst och bra.

http://www.skk.se/pdf/fragebank/lex_kamphund_webb.pdf

sirspikey
0

Ser att det finns lite funderingar kring vad en kamphund är och vad en pitbull är. Just kring rasen Pitbull finns det många skolor.

Vad jag har kunnat sammanställa från alla historier där ute är att Pitbullen är från början baserad på Engelsk Staff, en liten ganska kompakt hund som i sin tur är avlad sen flera hundra år tillbaka baserad på den franska franska bulldoggen.

Både den franska bulldoggen och engelska staffen var helt avlade för hundkamp.

Irländare och engelsmän tog med sig staffen till amerika i slutet av 1800 och som allt annat i Amerika skulle allt vara större o bättre. Så man avlade fram den Amerikanska staffen. Man avlade då med nästan ett 50-tal olika raser för att få fram en amstaff. Det fanns heller ingen rasstandard på den tiden. Då registrerade man inte hundar efter ras utan efter användningsområde, om det var en vallhund blev det en sheppard (schäfer) var det en jakthund kunde det bli en drever, eller en grythund-terrier osv.

Visst använde man amstaffen till hundkamp. men man upptäckte oxå att de var väldigt lätta att träna till andra sysslor och blev en populär brukshund bland nybyggarna. Den vallad, jagade bort pumor, spårade vid jakt mm.

När industrialismen sen slog igenom ordentlig i amerika skapades det utrymme för lite lyx och man ville göra en utställningshund an amstaffen, så man började skapa en rasstandard. Men ända fram till 50-talet var det ganska godtyckligt om man registrerade sin hund som Pitbull eller Amstaff. Det är först på senare år som man har kunnat särskilja dem åt lite bättre. I o m att rasen är så blandad och att blandningen skedde ganska nyligen så kommer hundarna i ganska stor variationer gällande färg o storlek. Så vad man har gjort är att de som passar in i utställningsrasen Amstaffens rasstandard kallas Amstaff, resten för Pitbulls. Dock har man börjat särskilja olika pitbulls från varandra, dock finns inga direkta namn för de olika 'modellerna' än. Den enda man kunnat enats om just nu är Rednose Pitbull -Chokladbrun med ljusa ögon o rödaktig nos. De som vart pitbulls/amstaffs länge vet att det finns ganska stora skillnader mellan de olika variationerna. Jag själv har kunnat hitta fyra olika typer av pitbulls.

Det finns fortfarande de som använder pits/amstaffs till kamp, men nu har man börjat blanda upp dem med rottweiler och doggo argentino -ingen lyckad blandning enligt mig.

De ovanstående slutsatserna om Pitbullens historia har jag dragit efter att läst dels de olika rasstandarderna både här i sverige/europa o den Amerikanska. Jag har även läst om deras historia från åtminstonne ett tiotal olika källor och de varierar ganska radikalt om vad pitbullen är för en hund. Det enda jag har kunnat ta ut som fakta är det jag skrivit här.

En liten kommentar om vilka attackhundar/kamphundar som finns där ute;

Pudeln (inte den lilla) var framtagen för kamp en gång i tiden. Schäfern, dobberman pincher, rottweiler var framtagen för att attackera människor. (det finns en salig variation på schäfrar, kommer inte ihåg vad den hette som SS använde).

Under 80-talet (som ngn nämde tidigare) Var Schäfern den 'farliga' hunden då den oprovocerat kunde, enligt media attacker både människor o hundar. Innan dess var det Collien som enligt media var en väldigt instabil och stressotålig hund (vilket iofs är sant gällande alla vallhundar, då det är en egenskap som behövs för just det jobbet) och som man inte skulle ha i en familj då den kunde attackera barnen etc.

Jag tror att alla de större hundarna har en historia bakom sig.

Men glöm inte: En kamphund som attackerade en människa under kamp avlivades direkt. Det var ingen önskvärd egenskap. En kamphund är väldigt stresstålig och du ska som människa alltid kunna gå in o bryta en kamp utan att bli biten. Att med andra ord få en kamphund att bita en människa är otroligt svårt, det går givetvis men det krävs rigorös träning eller att man förstör den psykiskt helt.

Så vill du ha en hund du kan vara säkrast med i en familj med barn så skaffa en sk. kamphund! Eller en hamster.

MEN det här levande varelser vi pratar om och en anna art. Vi är människor de är hundar vi har två skillda sätt att komunicera o tänka på. Även om vi kan uppnå en förståelse sinsemellan, kan vi ALDRIG vara 100% säkra på vår kommunikation så man måste ändå alltid hålla ett vakande öga på sin flock, oavsett ras eller fostran.

lena1
0

126, tack för ännu ett kanonbra inlägg:-)

SparklingTindra
0

#126 Jag har då aldrig hört att storpudel skulle vara framtagen till kamp från början. Dom användes ursprungligen som vattenapportörer och senare som tryffelhundar, cirkushundar, jakthundar, utställningshundar m.m. Har du någon källhänvisning till det? Skulle vara intressant att få läsa det.

gejsa
0

Ang collie så har jag också läst det att den blev för sönderavlad pga filmen Lassie. Folk trodde att den var så barnsäker vilket den inte var då när den blev sönderavlad. Dom avlade på alla sorters collie som fanns att få tag i då. ALLA ville ha just collie.

lena1
0

129, stämmer bra det, men det är ju hur länge sen som helst, men tyvärr förstrår inte folk att det absolut inte är så nu och har inte varit på länge, och det värsta jag vet är att få frågan, jaha har du en collie är inte dom skygga och rädda och kan hugga?,för när jag var liten hade jag vi en sån och den osv osv, jag brukar bara ifrågasätta om dom tycker min hund ser ut att vara det, då blir det tyst:-)))),det är så sjukt att folk inte kan släppa gamla skrönor.

gejsa
0

Jag skrev inte att dom är så nu. :) Schäfern har ju också blivit bättre.

sirspikey
0

#128 Jag kommer inte ihåg riktigt vart jag läste om det. Det var något jag hade i bakhuvudet sedan länge tillbaka. Men jag ska gå igenom mina böcker o se om jag hittar det, kan faktiskt vara så att jag minns fel :P

sirspikey
0

#130 #131

Det är delvis sant det ni säger. Dock en egenskap hos en ras ändrar sig inte på ett par decenier. Problemet då, precis som nu med pitbullen är att Collien som ni säger blev populär mycket tack vare Lassie under ett tag. Det gjorde att många köpte den och där ibland 'fel' människor. En sån hund behöver ytor att röra sig på och ett adekvat 'jobb' att utföra. Barnfamiljer mm kunde inte alltid tillgodose hundens behov och problem uppstod. Samtidigt pga av sin popularitet blev media extra intresserade av denna ras när någonting väl hände.

Så tillsammans med, för hunden fel miljöer samt medias överexploatering, bildades en ganska felvriden uppfattning om hunden. Det är och var aldrig nått fel på rasen Collie den fungerar och fungerade precis som den skulle.

Detsamma kan man se på vad som händer med Golden just nu. Den leder ju som sagt statistken när det gäller bitskador på människor (sist jag kollade iaf). Men ser man då hur uppfattningen om golden ser ut så kan man förstå att skador uppstår.

Golden ses som en perfekt familjehund och man kan lita på den till 100% i närheten av sina barn och den är så snäll o gör inte en fluga förnär. Barnen i sin tur har oftast inte någon förståelse för hur en hund fungerar och kan gå för långt i sin lek och hunden reagerar. Med andra ord så kan man ibland pressa den för långt utan att veta om det. Man kanske brottas med den lite extra hårt för den är ju så snäll och skulle aldrig bita eller man retas med lite extra mycket för den är så tålig osv… Man glömmer ibland bort att ens lillla kramgoa teddyhund faktiskt är en levande varelse med beteenden och känslor man måste känna till.

lena1
0

131, näe jag tog det inte så heller;-).

133, precis:-)

Freke
0

Värsta mass förstörelsen av överexponerad hund måste ju vara Dalmatinern?? Mycket värre än Collien..

Utpräglad Jakthund som vid rastlöshet och understimulans tuggar upp möbler, saker och barn..

I england var det Dalmatinern som hade störst statisik på bett fram tills för ett par år sedan..

I Sverigevar det Golden pga dess popularitet, det är ju alltid det som sty hur resultaten ser ut… Så generellt leder alltid den unden som det finns flest av..

Hälsn. Freke

sirspikey
0

# 135

Det kommer jag ihåg om Dalmatinern. Det gick ju ut varningar om att man inte skulle skaffa dem till barnfamiljer.

Men det är som du säger; den stora boven i dramat är understimulans. Man måste veta hur man ska motionera och stimulera sin hund innan man skaffar den.

Freke
0

#136 Sen hjälper det väl inte att Dalmatiner ar som en av ras-sjukerna att bli döva…

Dom blir ju inte direkt snällare av att inte höra.. Vet själv hu det är när man inte hör att någon kommer bakom en…

Hälsn. Freke

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket intressant att läsa måste jag säga, även om jag inte orkat läsa allt =)

Får snart hem min finska lapphundsvalp och är inte ett dugg orolig för att släppa den tillsammans med Aquila, som ju är amstaff. Hon är mycket stabilare än t ex shetland sheepdogen som också är i stallet, DET är en lurig liten hund som var ganska agressiv mot Aquila (som bara la sig på marken direkt). likaså rottweilern i stallet är mycket stabilare.

jag blev biten av en mopsliknande hund för några år sedan när jag cyklade förbi (tanten hade hunden i långt koppel), sånna hundar är jag betydligt räddare för an s.k. "kamphundsraser"

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CarolineJ
0

Säger samma som #128. Pudeln är ju en vattenhund. Vet däremot att dom används som polishundar ibland i Frankrike och Tyskland men det är ju knappast för våld. Pudeln är den andre smartaste hunden av alla renrasiga vet jag. Det finns så klart individuella avvikelser men ja. Men det var i alla fall pga att de är lätta att fostra osv som dom hjälpt poliskårer.

Mischa
0

#137 Källhänvisning till den svenska statestiken tack.

≧◔◡◔≦

Freke
0

#140 Har jag ingen, bara erfarenheten av att många av de Dalmatiner jag träffat har problem med hörseln, det är nog därför det är inskrivet som ett diskvalificerande fel i rasstandarden.

Hälsn. Freke

Nilam
0

#140 Vita hundar löper större risk för medfödd dövhet. Så det är inte bara dalmatiner.

lena1
0

142, ja det har varit känt länge, såg ett program på animal om det för ett tag sedan också

Kristina-
0

#142 Och inte bara vita hundar, utan även vita katter !

Mischa
0

#141 och #142

ser att jag skrev fel, inlägget var riktat till # 135

≧◔◡◔≦

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.