Hundar iFokus

Hundar

sirspikey
0

Tråkigt när ansvarlösa hundägare beter sig så där. Men jag blir riktigt fly förbannad när man läser kommentarerna under artikeln.

Att folk som inte har en aning om vad de pratar om dömmer och fördömmer. Att hundar jagar katter är nått som pågått i urminnestider. Att en hund då o då får tag i en katt är tyvärr inget konstigt. Men att i samband med det kalla hundar för 'livsfarliga', 'kamphundar' mm blåser bara upp hela den befängda debatten som är kring hundar just nu. Att sen media inte gör mer för hitta riktiga fakta kring problemet (om det nu är ett problem) förvånar mig ännu mer. Det måste ju finnas ett mer jounarlistiskt värde i att gå till djupet och verkligen hitta vad som egentligen pågår än att bara locka med tomma rubriker.

Jag lider verkligen med kattägaren att dennes katt fick sätta livet till. Som gammal kattägare själv så vet jag hur sånt känns.

Men man får heller inte glömma att det är djur vi pratar om. Djur som faktiskt, trots all avel, har instinkter som inte alltid passar in i det urbana samhälle VI påtvingar dem. I djurvärlden dödas det hela tiden och på ganska brutala vis. Hyenor börjar slita upp och äta sitt byte innan de ens dödat det. Krokodiler dränker dem. Göken dödar andras ofödda fågelungar så att föräldrarna ska föda upp deras istället osv.

Om vi vill ta rovdjur (hund o katt) och domestikera dem till att bli fredliga och HELT anpassade till vårt sätt att leva får vi nog vänta 20000 år till innan evolutionen har gjort sitt!

oj blev visst mycket text, sry, men blir bara så upprörd.. :P

[lottaeriksson]
0

Herregud, visst synd om kattägaren. Men jag ser faktiskt inget konstigt i att en hund attackerar en katt. Liksom #1 skriver så har faktiskt hundar instinkter. Jag vet SÅ MÅNGA hundar som rent ut sagt hatar katter och utan tvekan skulle ha ihjäl en om de fick tag i en. Fattar inte varför sånt här skrivs ut? Kanske har det att göra med att denna hund beskrevs som en Pitbull, eller så har kanske tidningen nyhetstorka?

Visst tycker jag att det var oansvarigt av hundägaren att ha hunden lös, sånt här ska ju inte få hända egentligen. Men att hunden hade ihjäl en katt är som jag sa inte så konstigt enligt mig, men otroligt synd dock :/

Berkaingela
0

Katten hade säkert klarat sig om den inte suttit i koppel, blev ju mer försvaslös då, men mycket tragiskt när sånt här händer

Freke
0

Men det som är tragiskt är att nu skrivs det att

- Den så ut som en pittbull…

Men titta på den här artikeln:

Aftonbladet: Nu är det bara en Hund som bitit??

eller den här Aftonbladet också bara en Hund??

Blir så Trött på Diskussionen… Det är Hundar allihopa som bitit.. Spelar ingen roll vad det är för ras…. Det är likväl en hund som bitit..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

sirspikey
0

Har du märkt oxå att på de artiklar du skickade kan man inte kommentera men det kunde man på dem om pitbulls…

lena1
0

man borde ju skapa en insamling om just detta mot media,för dom är fasiken inte friska i huvet ju, det är ju dom som beter sig som kamhundar=människor, rena papparazzin usch vad arg jag blir:-(

ElinLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessvärre tror jag inte att man kan få media att sluta "snacka skit" om dessa raser, tiden måste ha sin gång raserna måste säljas till rätt personer så att tiden får utvisa att det är underbara hundar. Det kommer att ta år men jag antar att dom som hade schäffer och rottis på den tiden när dessa var så "farliga" väntade och väntade och se idag är dessa "vanliga familja hundar"

Man får ta mycket skit av okunniga personer som "står på håll" och gastar ut sina kommentarer om varför man inte ska ha dessa hundar men när man frågar ingående frågor har dom inget svar för egentligen så vet dom inget.

Pitbull liknande…. jo jag tackar hur många hundkorsningar kan du inte få fram som kan se pitbullliknande ut?? Många mindre kunniga ser inte skillnad på en boxer och en pitbull men eftersom det var en hund som attackerade ett annat djur så måste det ju ha varit en hund av en kampras eller hur för ingen annan ras skulle göra nåt så förskräckligt!! *Suck*

L8sson
0

det är instinkt att dom jagar katten! men att den högg en man e ju mindre bra.

jag blir lite upprörd att dom skriver "pittbull" sen den andra hunden som bet mannen sa dom bara färgen *okändras*  hmm men dom kunde skriva "Pittbull" sånt stör jag mej på! kan dom inte bara skriva "Hunden" 

hmm hämskt när såna här händelser händer. man ska ha koppel på hunden.

gejsa
0

Fan vad irriterad jag blir på allt tjaffs här på forumet om att pitbulls är så snälla osv. Klart det finns snälla sådana med men är det en pitbull som bitit så är det ju. Man kan ju inte begära av journalisten att den ska skriva pudel då precis.

Felet är ju att det är unga killar som köper hundarna för att vara tuffa. Det måste ju stoppas. Tänk om alla som har uppfödning riktig eller buskavel kan skita i pengarna och försöka hitta bra köpare i stället för att sälja till vem som helst.

Man ska inte få ha hundar lösa i staden överhuvudtaget så kanske inte sånt här händer. Tycker det är så synd om kattägaren och hennes katt. Hon hade ju faktist den i koppel och var rädd om den. :(

Zahara
0

#9 håller med dig men samtidigt så gäller ju detta alla raser. en pittbull med bra ägare är världens goaste hund och en toypudel med fel ägare kan bli livsfarlig!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

gejsa
0

#10# Ja, det är ju så jag menar men det är för mycket tjaffs om att dom inte är farliga här på forumet. Vi kan inte komma ifrån att dessa  hundar är starka i käften och kan bli farliga.

Alla hundar är farliga om det är en ägare som inget kan.
Men eftersom det är många sk pitbulls som biter ihjäl hundar just nu så måste det ju få skrivas om. För tyvärr så finns det lite väl många pitbulls som har fått ägare som inget kan. Dom blir bara fler och fler pga populäriteten. Och då avlas det så klart på fel  hundar också. En del bra och en del mindre bra. Då måste ju även mentaliteten svikta.

lena1
0

11, håller med dig, men det finns minst lika många med andra raser som inte vet vad dom håller i snöret egentligen så det går på ett ut,problemet är ju att media blåser upp det på en gång med pittbulls och andra sådana hundar,vad jag vänder mig skarp emot är uttrycket "kamphund" alla hundar föds med kamp i sig det gäller bara att göra något vettigt av det;-).fick faktiskt höra en grej i går senast angående collie som vissa uppfödare försöker förändra genetiskt och sånt skrämmer mig ännu mera.

ElinLilja
0

#9 Om du själv skulla ha en hund av dessa raser så skulle du minssan också reagera för det är allt förofta som dessa raser får skit trots att dom inte gjort något. Bara för att dom såg pitbulls/amstaff osv aktiga ut. Och man måste få reagera då media aldrig ens skulle komma på tanken att göra så stora rubriker om det hade varit en annan ras som bitit någon, djur som människa. Du skriver att när det är en "pitbull" som bitithijäl något så kan dom inte skriva pudel men om det nu hade avrit en pudel så hade det aldrig ens kommit med i tidningen var så säker!

Visst många tuffingar köper dessa raser för at känna sej större själva men att media lägger upp allt på sitt egna sätt gör inte saken bättre, förbjud dessa farliga raser, låt dom ha munkorg på sej osv osv osv. Det är aldrig hundes fel det är alltid människans!

Du skriver även att det är "taffs" om att dom inte är farliga och det är dom inte heller, inte alls inte värre än någon annan ras, dom behöver uppfostran, stimulering, en stark ledare men måste inte nästan alla raser ha det eller vad?

Tänk om media kunde skriva allt gott om dessa underbaringar med förm dom sidorna väger 100000 gånger tyngre än deras nackdelar. En bättre familjehund skulle jag då aldrig kunna hitta!

Blev lite långt och i en liten kraftig ton kankse och inte menat just allt till dej Gejsa men har man en älskade hund som folk går runt och kallar farlig så måste man reagera och visa upp att dom är bra, alla hundar blir vad man gör dom till.

L8sson
0

jag hålle rmed #13

om de andra rasen än "pittbulls/amstaff/kamphund" så skrivs de kanske bara att de va en hund som gjorde de, men ifall de är en "pittbull" så skriver dom de.. media förstör dom här hundarna. 

Min pappa vägrar att jag ska skaffa mej en amstaff/pittbull för att han har hört så mkt om den. han ska ju bara veta hur mkt en "utfall" golden retriver
gör liksom.

jag blir så trött..

så fort sånt här kommer upp vill jag försvara dessa hundar, de finns ägare som gör så här mot hunden så rasen blir så men de e lika många som gör så med vilken annan ras som hällst.

men ååh så fort de händer nått med "kamphundarna" så skrivs de över allt..

lena1
0

13, just därför tycker jag att dom som äger dessa raser borde reagera mot media någon gång, man kan ingenting förlora på det, starta en namn insamling tex, för jag tror att idag finns det tillräckligt många som tycker som vi och gärna gör sin röst hörd i så fall.

Freke
0

Tilla alla som Inte tycker illa om Pit/Staff och liknande blandningar..

Och till er som mer eller mindre är emot dessa…

Lustiga i hela kråksången är ju att hur mycket skit som än kastas på Pit/Staff och likn. så attackerar dessa INTE ofta människor.. Om ni läser alla tidningsartiklar om Hund som angripit människor så är det inte dessa raser som är överrepresenterade…Det är mer vanligare hundraser så som Schäfer, Rottis, div andra.. Men Hund mot hund är Staff/Pit blandn. ofta inblandade.. 

Frågan blir ju då, Vad är farligast?? En Hund som angriper en människa eller en Hund som angriper en annan hund??

Tycker inte något av svaren är kul/roliga att se. Men det väcker förhoppningsvis någon, som kanske tänker till lite mer innan dessa kastar ur sig en massa "sanningar"…

Hälsn. Freke

gejsa
0

Ja ärligt talat så bryr jag mig inte om vad ni skriver för försvarstal på era amstaff och dyl. Jag tycker att det har blivit för mycket försvarstal på detta forum faktist. Och det är min åsikt. Sedan vad eran är bryr jag mig inte om.

Jag vet att vinden kommer att vända med tiden. Precis som när det var populärt med schäfer, collie och tex golden.

Tycker bara att det är så synd att många skaffar sig en pitbull osv som första hund och för att stila att dom är tuffa. Då blir det så här.

Något fel är du ju iaf med hundvärlden just nu eftesom det blir så många påhopp och djur dödas.

Freke
0

Konstigt att det blivit ett försvar…

Jo det har blivit ett försvar, för HUNDEN, Individen.. Som vissa har bestämt sig för att då en eller ett par beteer sig Illa så ska alla dömas??

Fy f-n säger jag bara är ni som dömer/fördömer likadana mot människor så vet jag inte om ni skulle vistas bland folk som inte dömer/fördömer…

Hemska tanke…

Att om en eller ett par gör så ska alla dömas?? trångsynt…

Någon som är för diktaturer också?? Medans vi ännu är igång är det då inte lika bra att vi lägger ner det fria ordet och den fria tanken, då vi inte gör och tycker som vissa andra.. Vi som gillar Hundar oavs. ras, rasgrupp utan bara ser en Hund, en individ på gott eller ont?? Det är en Hund…  

Sunt förnuft är tydligen inget som man får? Och helt uppenbart ingenting man kan skaffa sig heller??

Blir bara så trött på människa, falskare väsen får man nog leta efter… Länge leve Hunden, den sanna sanningens väktare, då det inte passar går man någon annanstans eller så biter den…

Så nu vi som gillar läget och hunden… Biter ifrån just nu.. Straffa mig gärna… Men då har du förlorat och förverkat mitt förtroende…

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

Ja, de raserna är så populära nu, därför händer det mycket med dom inblandade. Så har det alltid varit. Rasen som är populär är med i mer händelser. Ganska logiskt.

Börjar bli trött på alla försvarstal osv. Det går över.
Lär er att inte bry er ist. Ni vet ju bäst hur er hund är själva. Sen vad andra tycker ska ju inte röra er i ryggen!

gejsa
0

Vad menar du eg med ditt inlägg i #18# fattar inte ett jota. Är det till mig eller vad? Att jag är falsk eller? Tror inte du har fattat vad jag har menat överhuvudtaget isf.

gejsa
0

#19# Precis! Du förstod vad jag menade iaf.

sirspikey
0

uppenbarligen behövdes det 'Försvars tal' Är lite trött på att alla hackar ner på min hund o indirekt mig. Till och med här på ett forum med 'upplysta' hundägare går ni på medias förtal, givetvis känner jag då att jag måste uttala mig.

Jag försöker belysa problemet med vad som enligt mig egentligen händer.

1. Är Pitbullen/staffen plötsligt väldigt populära? Nägon som sett nån statistik på att det faktiskt blivit fler staffägare ute i landet eller 'verkar' det som om det är fler bara för att media skriver om dem en gång i veckan?

2. Är det så att attackerna mot hundar/människor har ökat i o med dessa hundar, någon som sett statistik på det? Eller 'verkar' det som om det är så då media skriver PITBULL attackerade… när det är en pitbull inblandad och HUND attackerade… när det är en annan ras?

3. Är det så att de flesta som har Pitbull/Staff är rappande förortsgangsters mellan 15-25 år som vill verka coola. Är det nån som sett någon statistik på det eller 'verkar' det som om det är så då media förknippat pitbulls/staffs med hiphopgangsters mm

Finns många uppfattningar och fördommar där ute och enda sättet o få bukt med dem är att belysa dem, inte ignorera!

Man får heller inte glömma vilken genomslagskraft media har och jag tycker att alla ni som har en negativ bild av pitbullen (vilket jag fullständigt förstår pga av alla mediavinklingar) bör fundera lite och kanske läsa på mer om rasen.

Jag har oxå fördommar och förutfattade meningar om vissa hundar, men jag vet oxå att det förmodligen grundar sig i för dålig kunskap om just den rasen och situtionen den befinner sig i. Därför uttalar jag mig heller inte i sådana frågor.

Karmatarerskanise
0

#22 Jag ser själv hur populära dessa raser har blivit. Och blandraser med dessa raser i sig. Även i annonser ser jag att det är fler än förut.

Ingen klagar på din hund. Inte vad jag kan se.
Vi bara inser att det alltid varit som så att populära raser faktiskt är med i fler "olyckor". Vilket beror på att det finns många oseriösa uppfödare och oseriösa köpare. Folk vill bara tjäna pengar och folk vill ha en "cool" ras.

sirspikey
0

#23 håller med om att så fort en ras blir populär så dyker det upp oseriösa hundägare och fallet kan mycket väl vara så när det gäller staffs. Men vad ska man göra då? Ska jag bara sitta bakåt lutad och inte reagera när folk generaliserar? Kolla bara tråden http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4200167e-9df6-4637-8418-32cb6b44e6f7

Med kunskap kommer vi framåt, är inte du intresserad av dessa trådar behöver du ju inte läsa dem. Men låt oss som vill få ett forum för att prata. Finns en massa andra poster du och Gejsa kan läsa istället, bara kolla till vänster. Det finns en intressant post om aktiviteter för hunden bla.

Karmatarerskanise
0

#24 Oh, tack, det hade jag ingen aning om. Tur du talade om det ;)

sirspikey
0

#25 Kunde jag inte få ett vettigt svar på det åtminstone??

Karmatarerskanise
0

#26 Vad är det du vill ha svar på? Om vad du ska göra?

Jag tycker inte man ska göra någonting alls. Som sagt kommer det gå över. Och jag kan inte förstå hur man kan lägga ner energi på ngt sådant. DU känner väl din hund själv? Förstår inte varför du då bryr dig om vad andra tror om den? Jag bryr mig inte nämnvärt heller om att folk har fel uppfattning av saker heller. Så kommer det alltid att vara.

Men skillnaden är väl vad man väljer att lägga sin tid på.

sirspikey
0

#27 absolut så väljer man själv vad man lägger ner sin tid på. Jag väljer att jobba för en ras som jag känner har blivit missuppfattad, du väljer att lägga in poster om att det är jobbigt att läsa våra inlägg…

Förmodligen kommer hela debatten kring just dessa raser att gå över snart, men jag tror inte det går över av sig självt. Jag undrar hur alla hundforum såg ut på 70-80-talet när Schäfern var utsatt.

Karmatarerskanise
0

#28 Jag lägger in poster om min åsikt, vilket iaf jag har fattat att ett forum är till för.

Fortsätt du "jobba" för din missuppfattade ras du. Jag håller fast vid att det går över av sig själv. för hur DU än gör kommer du inte få tidningarna att skriva om annat än det som säljer. Och just nu säljer artiklar om kamphundar.

Det med schäfer hysterin gick ju över.

sirspikey
0

#29 Jag lägger oxå in poster om min åsikt men du o gejsa verkar ju inte acceptera det, så jag reagerade på det. Tyckte det verkarade lite ensidigt att vissas åsikter är mer accepterade än andras.

Givetvis kan man få media att ändra sig med precis som du säger, pengars makt. Ju fler som blir upplysta om hur det egentligen ser ut desto färre kommer att intressera sig för dessa artiklar och tidningarna kommer rikta sitt intresse någon annanstans.

Det om Schäfern gick över, men jag ifrågasatte; hur kommer det sig att det gick över.

Så nu har inte jag något mer att säga om det och kommer inte svara på några fler poster…

Karmatarerskanise
0

Jag har inte sagt att folk inte ska skriva, bara att jag inte fattar allt tjat.

Tror snarare att alla disskussioner om raserna brer på hysterin.

Jag tror att det gick över med tidens gång. en ny ras blev populär. (ang schäfern)

Lycka till med ditt arbete.
Jag ser inte att du kommer kunna ändra på folks syn på saken. Alla har säkerligen fått höra både bra och dåligt om raserna. Tror folk har lättare att ta åt sig av negativt. Så även om folk vet hur trevliga raserna är, ser dom nog det negativa i första hand.

Förresten lönt att disskutera om du lägger av mitt i.

sirspikey
0

vad mer finns det att säga? vi upprepar oss bara

Karmatarerskanise
0

det i mitt sista inlägg är ingen upprepning. Men du klarar det tydligen inte mer så vi kan lägga ner ;)

sirspikey
0

du tror att hysterin lägger sig av sig självt - Jag tror inte det.

Du tycker att det är tjatigt med alla 'försvarstal' - jag tycker inte det.

Du tycker att jag lägger ner min kraft på något onödigt - Jag tycker inte det.

Du tycker att en ras som är i tiden populär oxå ofta hamnar i trångmål - Det tycker jag med.

Du tror att det blivit fler Staffägare - Jag väntar med att uttala mig tills jag ser statistik.

Du tror inte att man kan ändra medias inriktning - Jag tror man kan (historien visar det bla).

Har du nått mer att tillföra?

Karmatarerskanise
0

Snart har jag nog. Har inte riktig tid just nu, men de kommer :P

sirspikey
0

Räcka ut tungan

ingann
0

Rubriken är ju faktiskt "Okopplad hund bet ihäl katt…", inte "Pitbull bet ihjäl…". Att sedan kattägaren beskriver hunden som en pitbull är ju hennes uppfattning, inget tidningen i detta fall hittat på… Mannen som blev biten av "en raggig, ovårdad hund" då? varför kommer inga försvarstal för hundar med det utseendet? den delen av atrikeln har inte ens blivit kommenterad här, vad jag kan se iaf…

Sen kan jag inte förstå att vissa inte ser något konstigt i att hundar jagar o biter ihjäl katter är för mig helt obegripligt! En sällskapshund ska inte ha sådana instinkter! Det ska ägaren se till! Eller menar ni att katter inte är värda lika mycket? Då ser jag det som mera naturligt att en varg tar en hund eftersom vargen är ett vilt rovdjur. Men när det händer vill många härinne skjuta vargen!?!

Skulle en hund bita ihjäl min katt när jag har den ute i koppel skulle jag definitivt begära munkorg eller nåt på hunden då jag anser den opålitlig, och skulle fler incidenter hända med samma hund skulle jag kräva att den avlivades. För mina katter är lika mycket värda som min hund i min familj…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Freke
0

#20. Trodde inte du skulle förstå heller..

Får väl förklara det ännu tydligare så även du förstår vart jag vill komma med diskussionen…

Det finns ett antal AmStaff, Staff och Pit samt Pit-blandningar i Sverige.. Och DIN åsikt som du klar gör HELA tiden utan att visa någon som helst objektivitet är, att Alla dessa hundar och hundägare inte vet vad och varför dom har dessa hundar.. För att DU inte förstår varför?? Lovar ingen av dessa förstår varför du har den/de raser som du har heller??

Men som precis överallt annars, KAN man INTE dra allt och alla över en kam… Det är Individer, Både Ägare och Hund sen spelar det ingen roll om du förstår eller inte det är deras VAL och du har gjort ditt..

Bara för att en hund är av en viss ras så betyder det inte att den kommer att göra.. Gör som sirspikey säger istället.. Läs på lite om raserna och se vad som är ras typiskt, skaffa kunskap om det du pratar om.. Eftersom RAS typiskt för en Pitbull är vara Mer än hundra familjehund… Du får nog leta efter en hund som är snällare mot människor..

Öppna ögonen och se.. Titta inte i tunneln, tunnelseende är en sjukdom som gör att man blir inskränkt.. Ni som inte ser INDIVIDEN.. bör inte uttala er.. Gå ut och träffa en Pittbull, Staffe eller AmStaff.. Bara för att någon håller i Kopplet gör det inte den till en Mördare eller Gangster??

Som SirS sa på 70-80 talet var Schäfern farlig.. Idag Pit&Staff.. Imorgon ??

Slutet -80 var Skinnskallarna "farliga", -70 Mods -60/50 Raggare&Knuttar.. Nu är det "Gangstá HipHopen med sina Pitbullar..

Även dessa har en Mamma och en Pappa som aldrig skulle tänka tanken om att just deras barn skulle bli farliga -för sin omgivning… Hade inte Skinnskallarna fått rubriker så hade deras "kamp" dött ut tidigare

Likadant med Pit/Staff och varianter.. Få media att inte skriva.. Det är Individer som biter, tuggar…. HUNDAR… och enskilda Hundar inte hela rasgrupper för om så vore då borde Schäfern varit utrotad i dags dato..

Hälsn. Freke

sirspikey
0

äsch

Går ju inte att ta bort posten ju…

Freke
0

#37.. Sorry men jag är på #39s inställning… Hundar som slutar att ses som Individer… Och då dras man lätt med när folk inte ser Hunden utan bara typ av rasen..

Sorry

Hälsn. Freke

ingann
0

#40 så om jag ser en pitbull, schäfer, rottis etc attackera någon så ska jag bara beskriva den som "en hund"??? hur i h*lvete ska någon då kunna identifiera hunden???

Om jag ser ett överfall av en man med utländsk härkomst, ska jag då bara beskriva honom som "en man"??? 

Eller när du o Tzar stoppade överfallet i Hagsätra? Varför sa du då att det var ett gäng killar i 20-årsåldern? Du skulle kanske bara sagt "ett gäng killar" istället för att peka ut åldersgruppen 20 åringar? Tänk om alla 20-åringar i området känner sig utpekade? Eller alla föräldrar med barn i den åldern?

Självklart måste man väl beskriva "förövaren" oavsett om det är människa eller djur! Att sedan ägaren i denna artikel inte vågar stanna kvar och ta sitt ansvar är helt sjukt….  För mig tyder det på att han/hon vet att den har en opålitlig hund…

/Ingalill

sirspikey
0

#41 Givetvis ska man beskriva i den mån det går, håller helt med dig. Det jag reagerar på att när man beskriver den som Pittbull så blir det stora rubriker osv.

Karmatarerskanise
0

Jag har faktiskt bara träffat konstiga amstaff och pitbulls. Så det hjälper inte alltid att gå ut och träffa hundarna Freke.

Freke
0

#41 Visst som #42 säger.. Ska man i största möjlig mån åter ge förövaren… Men nu angående överfallet i Hagsätra är det inte frågan om vad jag sa om att det var 20åringar.. Jag skulle ALDRIG till tidning utge vilken nationalitet det var på dessa  unga herrar.. -För då hade det varit kränkande… och Utpekande..

Så?? Hund eller Pitbull eller liknande?? "Kamphund eller Unga förövare med slagsmålsinstinkt..

#43 då har du inte träffat tillräckligt många.. Lite som min g:a ridlärare sa om en tjej som stolt sa att hon aldrig blivit av kastad av en häst… Hans reaktion var omedelbar - då har du inte ridit tillräckligt mycket..

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

Nej, kanske inte. Men eftersom t.ex alla berner sennen jag träffat varit ursnälla, så är det faktiskt inte konstigt om folk drar slutsatser efter det. Träffar man bara konstiga hundar av en ras, då är det inte konstigt om man blir rädd.

lena1
0

42-44 kan inte annat än hålla med er i det ni skriver,har läst igenom alla inlägg och ser det precis som ni,det gäller att öppna ögonen och se utanför skygglapparna i dessa frågor;-).

angående katten och dess ägare så visst har jag empati för dem och tycker det är synd, samtidigt som jag tycker synd om den anklagade hunden.

ElinLilja
0

Gejsa jag kan aldrig, inte ens i min vildaste fantasi tro att någon som har en hund oavsätt ras INTE skulle försvara den om någon/några stog och endast kastade skit på den. När media göra större än största rubriker om att just din hundras borde förbjudas, att den borde bära munkorg, att din hundras har bitit ihjäl någon annan….. ja den var i alla fall lik din ras sen om det var en pudel eller en labrador hade vittnet lite svårt att se men eftersom det brukar vara en labrador för det var det sist i tidningen så var det NOG det den här gången med osv. Inte skulle du sätta dej tillbaka i stolen och små le och tänka så där är i alla fall inte min hund… och om du nu skulle kunna göra det ja då är du mycekt speciell mot oss andra och det är bara att gratta!

Hera du är mer än välkommen att komma och träffa min Puma och hennes am.staffs kompisar alla är lika härliga och tillgivna och riktiga djur och människoälskare. Puma lekar med alla raser och kön hennes två bästa kompisar är en dvärg pinshi och en samojed både 5 månader. Min systers 1½ åring ber Puma flytta på sej när han tycker hon är i vägen och det gör hon utan att blinka, hon är även med och leker med han och hans 4 årige bror när dom leker med leksaksbilar men aldrig att hon tar dom ifrån dom eller knuffas eller så. Så du är så välkommen att träffa den riktiga sidan att dessa underbara hundar!

Karmatarerskanise
0

#47 Det tackarvi för :) Var bor du?

Marylojs
0

Gejsa och Hera, jag är helt på er sida i detta! Det bästa som kunde hända dessa hundar vore att okunniga 20-åringar slutade vilja ha dem. Hundarna kan vara toktrevliga i rätt händer, och riktigt otrevliga i fel. Och man kan förneka det hur mycket man vill, men faktum kvarstår: en amstaff i fel händer är farligare än en toypudel (som faktiskt inte kan bli livsfarlig).

Sedan är det för mig obegripligt att sk djurvänner härinne blir mer upprörda över att man beskriver hunden som en kamphund än att hunden tilläts bita ihjäl en katt. Det borde vara skottpengar på sådana hundägare!

gejsa
0

Ja, det är iaf några som förstod vad jag menade. Dom andra sitte bara och upprepar sig att dom inte är farliga osv. Då gick iaf budskapet fram som jag hade. :)

Ni andra som tuggar vidare, jag ids inte ens läsa hela inläggen. Det är ju samma tugg som i dom andra trådarna. Och en hund ska INTE bita ihjäl en katt. Då är det något galet med hunden. Det är INTE naturligt. Tänk på det ni som skriver sånt.

SaraC
0

Jag tycker det är tråkigt att hela tråden blivit ännu en diskussion om kamphundar. Hunden ifråga följde en för många hundar helt naturlig instinkt. Däremot var ägaren ifråga (som i 99 % av alla sånna här fall) oerhört korkad som släppte lös sin hund. Och jag tycker väldigt synd om kattägaren och katten…

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

sirspikey
0

#49 'Borde vara skott pengar…' Ja vad säger man. -Moget!

#49 #50

Min definition av 'Djurvän' är att man har en insikt i om hur deras naturliga behov ser ut och tillfredställer dem. Man accepterar naturens gång och försöker göra så lite som möjligt att förstöra den balans som naturen ändå skapat.

När vi plockar in hundar i ett urbant samhälle är det knappast en naturlig eller optimal miljö för varken hunden, katten, kaninen eller nått annat djur -eller det finns dock djur som anpassat sig till ett liv i staden som vissa fåglar och gnagare (förutom insekterna).

Så redan där är vi 'djurvänner' ute o cyklar. Sen att tro att vi får bort de rovdjursinstinkter som tagit miljontals år att utveckla på 10000-20000 år (tror det är nått sånt) är bara befängt. De som inte tror mig kanske kan läsa lite om evolution.

Även människan har fortfarande problem att anpassa sig till det samhälle vi lever i idag.

Jag håller med om att man inte ska tillåta sin hund att jaga eller döda katter eller nått annat heller för den delen, men ibland så slår instinkterna till fast man inte tror det om sin lilla kelgris. Det gäller Pudel lika mycket som Staffar.

Är det naturligt för en hund att jaga o döda ett byte? Ja det är det. Är det önskvärt? Nej! Kan vi träna bort det? Nej! Men vi kan hålla instinkten borta.

Att ni inte har bättre koll på hur djur fungerar är faktiskt skrämmande. Om det skulle vara skottpengar på några så är det hundägare som tror att hunden på någotvis är mer människa en rovdjur.

[lottaeriksson]
0

Haha ojoj vilken ton, skottpengar?

Jag är genom hela mitt liv uppvuxen med jakthundar, och alla runt omkring oss där vi bor, har jakthundar. Och om vi säger såhär, 5/10 av de jakthundar jag växt upp med hatar katter, och skulle garanterat ha ihjäl en om de fick tag i en. Men jag ser inte ner på de hundarna för det, det gäller bara att hålla de hundarna borta ifrån just katter.

Det är inte det att jag hatar katter, jag kan verkligen säga att jag älskar de kattar jag har, och har haft. Men som jag skrivit är jag uppvuxen med hundar och vet att det finns de hundar som absolut inte tål katter. Och sen om ägaren vet att hunden är kattaggressiv eller aggressiv i övrigt, då ska inte den ägaren ha sin hund lös, så är det bara. Så nej, jag ser inte att det är något konstigt i att en hund är kattagressiv, men det är väldigt synd att det skulle bli på det här sättet.

Så jag ser på denna händelse på detta vis - synd om kisse med ägare och all skit till hundägaren. För hade inte denna person haft hunden lös hade detta inte hänt! Och sen spelar det ingen roll vilken ras det rörde sig om, för som jag skrev så vet jag av så många jakthundar därhemma som hatar katter.

ingann
0

#42 precis det jag menar… i den här artikeln står ingenting i rubriken om pitbull eller kamphund… det står bara lös hund….

att sen tjejen identifierar hunden som pitbull står med lika små bokstäver långt ner i artikeln som slutet om den "ovårdade, raggiga" hunden… vem här har ens kommenterat den???

#44 nej, du sa ingen nationalitet… men massor av gamla människor är livrädda för att möte killgäng i över tonåren så för mig är det samma sak att säja "jag såg en pitbull göra si o så", "jag såg ett killgäng i den o den åldern göra si o så"… har jag sett en pitbull eller 20åringar göra något säjer jag det utan att bry mig om ifall det blir skriverier… även om bägge grupperna är utsatta med ofta felaktigt dåligt rykte… men just i det specifika fall när man blir utsatt så skiter man högaktningsfullt om man spär på ryktena…

Däremot i de fall tidningarna blåser upp stora rubriker med "kamphund", "pitbull" osv för att sälja lösnummer är jag helt emot det;)

/Ingalill

lena1
0

52, ännu ett bra inlägg igen:-)

synd att man inte kan få säga sin åsikt utan att bli kallad för olika saker, de som inte kan acceptera andras åsikter tycker jag det borde vara skottpengar på i stället:-)

Marylojs
0

Ja, jag anser att hundägare som inte håller koll på att sin hund och orsakar lidande för andra djur eller för människor är oansvariga idioter. Det står jag för. Skottpengar var (som ni förstår fast ni låtsas annat) ett uttryck för att förstärka språket och inte en reell önskan att skjuta någon.

Jag är väl medveten om hur djur fungerar och just därför anser jag att djur skall hållas så att de förhindras att orsaka skada. Försök inte lägga ord i min mun.

Marylojs
0

För övrigt kan jag förstå att du om någon, sirspikey, tycker att detta är känsligt med tanke på vad din hund gjort. Förhoppningsvis har du åtminstonde lärt dig något av det och är mer uppmärksam i framtiden.

lena1
0

56, men tycker du att det är helt ok att dela in människor i olika grupper och sedan kalla dem för vad du vill?, jag tycker du ska tänka på dina ord som du skriver, även om nu jag tycker dom är omoget roande, så kanske det finns folk som inte gör det, och att dra in 57,s hund var verkligen mycket fult gjort av dig,garanterat både kan och vet han mycket mera om hundar än du, det mäsrks tydligt.

[lottaeriksson]
0

#58 Jag tycker också dennes sätt att skriva är roande. Hah! Och jag håller med dig. Men oftast är det ju så, att när man inte har nått att komma med, eller när man känner sig trängd - då går man till "attack" ;) haha

Marylojs
0

#58 Det beror på vad du menar med att dela in människor i grupper. Ibland anser jag att det finns relevans i sådana uppdelningar, ibland inte. Mig rör det inte i ryggen vad du tror dig veta om mig, men så mycket kan jag säga att min hund har aldrig dödat något annat djur (möjligen flugor) trots mycket jakt i huvudet. Jag anser att mitt ansvar som hundägare är att se till att sådant inte sker.

Enligt mig blir det lätt löjligt när man sitter och hävdar att det inte är hundarnas fel, pratar om ägaren och hundens instinkter och annat trams och äger en hund som bitit ihjäl en annan hund pga bristande ägaruppsikt.

sirspikey
0

#60 du lyckas säga emot dig själv i samma mening…

'det är löjligt att hävda att det inte är hundarnas fel..'

'bitit ihjäl en annan hund pga bristande ägaruppsikt.'

- Hur ska du ha det?? Är det fel på hunden eller hundägaren?

I ägaransvaret ligger bla att man känner till djurets natur oavsett vilket, hur kan du kalla det trams?? Struntar du i sånt?

Uppenbarligen är du ute på nån hetsjakt och känner dig trampad på tårna för att några inte håller med dig och börjar rabbla ur dig en massa strunt. För min del slutar det här nu, annars kommer det sluta i massa otrevligt snack bara.

lena1
0

60, jag tror inget, jag utgår ifrån att det du skriver är det du menar,min hund har heller aldrig jagat eller dödat något, men man får inte förbise att det är i deras natur att göra det, mer eller mindre på olika raser, känner du inte till din hunds ursprung så har du väldigt svårt att tyda din hund, det går hand i hand;-)

Marylojs
0

#61 Givetvis ska man känna till sin hunds natur och vara väl medveten om vad man har i kopplet, men att ursäkta dödsolyckor med att det är så hunden fungerar, det är äcklande.

Jag är absolut inte ute på någon hetsjakt, det enda jag vill är att folk ska inse att vissa raser och blandningar är mer benägna och har mer kapacitet att ställa till bekymmer i händerna på fel ägare. Jag struntar i vad folk har för hundar så länge de sköter sitt hundägaransvar, det är när de inte gör det det drabbar mig.

Marylojs
0

OT: Styckesindelningen försvinner efter publicering när man använder Safari.

ElinLilja
0

#48 I Flen, sörmland. Du är så välkommen hälsar Puma nya människor är alltid roliga och intressanta!

Karmatarerskanise
0

Gulligt att folk kallar det hetsjakt, när någon säger emot och har en åsikt som folk inte gillar.

Tack #65, hör av mig om jag har vägarna förbi :)

lena1
0

gulligt att folk får kasta ur sig spydigheter hur som helst.

Karmatarerskanise
0

Precis lena1!

lena1
0

68 :-)))))))))

Freke
0

#66 Vad är skottpengar på dessa då??

Olaga Hot?? Hot om våld, dråp men eftersom det är skrivet måste det väl falla under Mord för det blir ju planering om man skriver…

Haha Räcka ut tungan

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

Freke; sluta dumma dig.
Jag kan se värre saker.
För vissa saker är förklarade, andra inte!

Freke
0

#29 citerar fullt och fast.. Dumt eller inte, förklarat eller inte..

Vissa kan kasta ur sig vad som och det ska inte kommenteras, andra blir på hoppade??

Hahaha Människan är ett lustigt väsen

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

#72 Va?

Marylojs
0

#73 Jag tror det är lika bra att inte ens försöka förstå…

lena1
0

72, förstår dig fullt ut;-)

Karmatarerskanise
0

Vilket jäkla dagis, av vuxna människor. Ganska kul :D

SaraC
0

Ge er nu. Det gäller alla. Låser tråden efter fler kommentarer i samma stil.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kerstinjo
0

Vilken tur att Alfons är en Töntbull!

[Mmmm, vad mysigt vi har det!](javascript:void window.open('Slideshow.aspx?Login=kerstinjo&&BinaryId=f4623ec7-60d1-46b3-b57b-27aeef946c5c', 'slideshow', 'width=750,height=550,menubar=0,resizable=1,scrollbars=1'))

Kerstin 

ingann
0

#78 o en söt sådan Skrattande

/Ingalill

Liss
0

#78 Vilken tur att jag bara har en griiiis;)
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d6aaf259-a318-4d82-a7ea-915d9b882ce1&Filename=ecko vår 29.jpg)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

CelDara
0

#80 Det är en särdeles och  ovanligt SÖT lite gris du har! ;-)

Liss
0

#81 Hehe tack så mycket, nu blir han nog stolt:P Fast han har väl växt ifrån gristrynet lite dock:)

kerstinjo
0

# 82 hihi, för mig är han en Ecko-gris i alla fall och du glömmer väl inte att ena tassen är min?

Kerstin 

LillMalin
0

Håller med, människorna är konstiga, även vuxna. Ni ¨som är eller har varit förälder känner  säkert igen  " Nu måste ni vara snälla med varandra barn. Sådär säger man inte, säg förlåt. bla bla bla " eller hur?  Men ni vuxna då? ska ni bara få slänga ut massa elaka komentarer till varandra? Barn får inte det, ska vuxna få göra det då eller? Det är inte så stor skillnad på barn och vuxna i den sammanhangen tycker jag..

Freke
0

#84 Helt rätt och riktigt lillMalin, ber om ursäkt för att jag är alldeles för bestämd i mina åsikter och blir alldeles för arg på folk som bara ser svart eller vitt.. Det finns inte många saker som är svart eller vita, finns ett helt spectra av gråtoner oxå.. Och inser man inte det är man ute på hal is (i min värld iallf, som jag tror det finns en massa fler människor i,, såg så ut sist jag var ute på stan iallf..).

Hälsn. Freke

LillMalin
0

#85, håller med, dom flesta ser bara i marken (eller hur man ska säga), men man borde kolla upp, så att man får lite koll på saker och ting, först då kan man säga fakta..

Liss
0

#83 Neeh de glömmer jag inte:P Och inte ecko heller för den delen.. han haltar så sorligt och kan inte sätta ner den ordentligt:P

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.