Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2185 ggr
Freke
0

Hund attack

I förrgår, attackerade en schäfer en cairnterrier i högdalen men inte en enda rubrik i tidningarna? är det för att det inte var en "kamphund" och med andra ord inte säljer så många tidningar??

Cairnterrien är tydligen riktigt illa däran, den ska ha fått inreblödningar i huvud, rygg och buk, ena benet skulle vara avbitet och ett antal kött sår över ryggen.

Detta är andra gången på rätt kort tid som jag hör talas om att Schäfer attackerar annan hund och inga notiser görs i tidningarna?? Varför skrivs det inte upp lika mycket som om det hade varit en "kamphund"??

Förra gången var det en mellanpudel som blev så hårt attackerad att  denne var tvungen att avlivas vid ankomst hos veterinär??

Tycker det är fruktansvärt oavs. vilken hund eller människa som blir attackerad av annan hund oavs. ras.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

LillMalin
0

Håller med. Vårat samhälle är helt sjukt!

ingann
0

Håller helt med.. Jag vet flera fall där det inte varit "kampraser" som attackerat oprovocerat, dödat och skadat andra hundar och inte en rad har skrivits… En schäfer, malamute, boxer etc har inte samma nyhetsvärde som en pitbull, amstaff, rottis osv…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

lena1
0

helt klart enig med dig

gejsa
0

Mycket konstigt att det inte skrivs. Stackars hund och ägare. :(

Zebben
0

Är det den schäfern som ägaren låter springa lös hur den vill?

Karmatarerskanise
0

Ja, se så lätt man blir förd bakom ljuset, tack vare media.

Freke
0

#5 Tror det är inte säker har inte fått tag i ägaren till den och inte heller ägaren till den attackerade.. Den är tydligen aggressiv mot tikar också??

den som attackerade pudeln är en äldre dam som äger, hon brukar smyga iväg när hon ser andra hundar.

För hon vet att hon inte klarar att hålla sin??

Hälsn. Freke

Liss
0

#7 Vadå, brukar damen ha hunden lös och smyga iväg? Gud så dumt!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Erika91
0

Dåligt att det inte uppmärksammas!

Jag läste i en annan tråd här att några här inne på hundar.ifokus anser att kamphundar bara är vissa raser, som exempelvis pitbull. Men kamphundar är väl de som uppfostras tíll att slåss? Eller?

Marylojs
0

#9 Kamphundar är de hundar som är av ras/har raser i sig som avlats på kamp, ex pitbull.

Precis på samma sätt som vallhundar är vallhundar, jakthundar är jakthundar osv.

lena1
0

9, en hund föds inte till "kamphund" utan det lär dom sig när dom är små,mycket kan man avla in men inte allt,en hund lär sig vad den ska göra dit den kommer,lär man en vallhund att inte valla så gör den inte det, lär man en jakthund att inte jaga så gör den inte det, även om det ligger i generna på dom,men en hund föds aldrig fram och vet att den ska kampa utan det har att göra med var den hamnar.alla hundar kampar med varandra när dom är små men i syftet att leka och lära sig kropps språket och öva upp sin motorik inför andra hundar och människor

sirspikey
0

#11 Helt sant, den egentliga skillnaden är väl att respektive ras har LÄTTARE att lära sig just sin gebit och har de fysisk/psykiska förutsättningarna. Men det är inget som säger att du skulle kunna få en Border Collie att vakta, den kanske inte skulle vara så bra på det dock Räcka ut tungan

lena1
0

12, ja just det;-),men jag undrar om inte det skulle vara ganska lätt med en sådan också om man vill, eftersom vall och vakt går hand i hand;-)

Freke
0

Hävdar och kommar alltid att göra så..

En Kamphund…

Är en hund som av MÄNNISKAN tränats till kamp..

Spelar egentligen ingen roll vilken hund, med lite styrka och tyngd..

Visst finns det i historen, ren avel på starka, tåliga hundar som Kämpade för liv och lem… Men även dessa hade av människan TRÄNATS, sen avlade MÄNNISKAN vidare på dessa linjer…

Tänk bara för 30år sedan när den Värsta Blandningen av hund som då kunde tänkas var Schäfer/Rottis… Dom är rätt harmlösa idag

Hälsn. Freke

Marylojs
0

Att tro att du kan ta vallningen ur alla BCs bara genom att lära dem det är idioti. Varför ska det vara så jädrans svårt att begripa att vissa raser har genetiska förutsättningar för vissa saker?

Jag är övertygad om att en stor del av den problematik vi har kring dessa kamphundar beror på förgullandet av raserna och att de ägs av idealistiska småtjejer som inte har en jäkla aning om vilka kraftpaket de äger och som gått på rasen om att "de är faktiskt världens snällaste och pluttegulligaste hundar".

Jag blir uppriktigt ledsen och trött när jag ser hur det även i relativt hundkunniga kretsar blundas för och talas tyst om.

Nu blir jag väl tvungen att förtydliga att jag har inget emot dessa hundar, har själv funderat på amstaff men valde att avstå då jag inte vill kopplas samman med de puckon som många av ägarna är idag.

sirspikey
0

#15 Vet inte riktigt vad det är du reagerar på. Vi säger ju att det finns förutsättningar hos varje hundsort men att man nödvändingtvis inte behöver stimmulera den sidan hos hunden. Sen kanske hunden inte mår så bra av att inte få utlopp för det den har förutsättningar för att göra. Sen kan man oxå kanalisera ut behovet i andra uppgifter som liknar sånt den var tänkt att göra.

Här skulle man kunna gå in på en disskussion om hurvida talang är något som är medfött eller inte, men den frågan har inte ens forskarna löst så det kan bli lite långdraget Fundersam

lena1
0

15,och varför har du så svårt att tro att man kan göra annat med sin hund även om den är framavlad för ett visst syfte??,och vad menar du med idealistiska småtjejer?,och varför har du så svårt att ta in vad andra skriver och vet och har åsikter om än din egna åsikt?,öppna ögonen så kanske du kan lära dig mer av vad man får för råd och tips härinne finns massor med duktiga hundförare här.och snacka om att dra alla över en kam när man kallar dom som köpt sådana hundar för puckon!, pucko tycker nog jag att du står för att vara rätt bra själv;-)

Marylojs
0

#16,17 Ni verkar ju uppenbarligen inte (vilja?) förstå vad jag menar. Har en hundras en viss bakgrund och är avlad för ett visst syfte kommer man aldrig helt kunna ta det ur hunden, det är det jag menar. Klart man KAN göra annat än att valla med en BC, men är det rätt mot hunden och kommer den må bra av det? Kommer den ändå inte att valla när den får chansen? Jo, det kommer den så länge den är rastypisk.

Vad jag menar med idealistiska småtjejer? Jo precis vad jag skriver. De har gått på snacket om att kamphundarna är världens snällaste, köper amstaffblandisar som första hund och har ingen aning om vad som kan gå fel med dessa stundtals bisarra blandningar.

Vad är det jag ska lära mig? Era missuppfattningar om rasernas historik? Tack, jag tror jag håller mig till rasklubbarnas, uppfödares och SKKs variant.

Jag har aldrig någonsin hävdat att det inte finns massa duktiga hundförare här, var får du det ifrån?

sirspikey
0

#18 Nån har vaknat på fel sida idag tror jag. Det är väl ingen som säger emot dig??

Sen att du är fördomsfull med det där 'idealistiska småtjejer' är väl en sak. Har du nån som helst statisik som backar upp det du säger är eller det bara en 'känsla' du har?

Marylojs
0

#19 Det skrivs ju på flera ställen i tråden att hundar inte föds till kamphundar osv och jag hävdar att jo, det gör de visst, och det ska man vara medveten om.

Jag har ingen statistik, det är intrycket jag får på stan och diverse hundforum. Det är sällan man ser en skicklig hundförare på klubben med en amstaffblandis, det är tjejer och killar i 20-års åldern mestadels. Givetvis förekommer undantag.

lena1
0

18, men det är ju precis det jag skriver läs!,en hund av olika egenskaper kan man använda till många saker inte bara just det den är framavlad för,och den mår alldeles utmärkt av det, men visst har även jag alltid sett till att mina har fått använda sina egenskaper som den är framtagen för, men det är inte ett måste om man ändå ger hunden en stimulans den behöver.

vad jag vänder mig emot är att du kallar folk för puckon, vet du att den finns många undomar som kan ha sådana hundar som har långt mera lydnad och underhåller hunden på ett mycket bättre sätt än vad många vuxna gör?, och det gäller alla raser, man ska inte generalisera en viss grupp för i alla grupper finns det dom som inte klarar av och går på en hund dom inte klarar av.och i och med att du skriver så så måste ju även du se att att du säger att vissa hund förare inte är dugliga nog åt dina åsikter.

sedan får du lära dig av vem du vill, men låt bli att anklaga andra för att ha missuppfattade åsikter vad det gäller hund,dela med dig av dina utan att klanka ner på andra så kanske du kan få upp ögonen för att andra också är kunniga och mycket duktiga på hund.

sirspikey
0

angånde staffs o pitbulls så ger jag dig bara en länk http://www.amstaffdogs.eu

Vad folk har sagt är att man kan forma sin hund ganska så mycket som man vill - med tillägget att givetvis påverkar fysiska och psykiska förutsättningar hur pass bra det går och hur pass väl de utför uppgiften.

Pitbulls/amstaffs användes till exempel i sekelskiftet till allt möjligt av nybbyggarna. De vallade, jagade bort rovdjur från farmen, drev vilt, spårade vilt mm. och allt detta UTAN kamp!

Marylojs
0

#21 Men när det skrivs rena faktafel så ÄR det ju "missuppfattade" åsikter som dessutom kan bli farligt om folk tror på. Om man köper en amstaffblandis och inte har en jäkla aning om vad hunden har i generna kan det gå riktigt, riktigt snett.

F ö har du helt rätt, jag anser att vissa hundförare inte är dugliga nog. Exempel på dessa är de som har sina hundar lösa vind för våg utan inkallning, såna som blir förvånade när deras hundar smäller helt plötsligt, såna som inte tillgodoser hundens behov osv.

Jag är mycket medveten om att jag har hur mycket som helst att lära och jag har mina förebilder inom hunderiet som jag har enorm respekt för.

lena1
0

22 tack, jag letade efter en liknande;-).

23, det är inte fakta fel, och jag ber dig än en gång att sluta anklaga andra för att dom inget vet,titta i inläggen så finns det saker som vi är överens om, men dock inte detta om kamphundar osv osv

Freke
0

Marylojs. Den HÅRDA sanningen är att ingen föds till något… Sen skapas vissa saker och man framhäver vissa saker..

Det alla vi säger som du tydligen inte förstår…

Är att allt är en skapelse av människan… Vi "Hela" Mänskligheten (inkl. FCI, SKK och alla Rasklubbar samt alla andra Hundägare) är delaktiga i att skapa och förstöra hundar… Fattar du inte att urhunden är lååååååååååååååååååångt ifrån det vi ser idag…

För 130år sedan så fanns det ca:80% mindre raser än dagens 400…

Så är inte det heller en skapels av människan?? Finns en bra artikel Bortskämd Vargvariant.

Om jag nu ska vara riktigt riktig och tala mot min egen hund. (händer väl inte men men). Ska vi vara krassa så ska vi…

En Ovtjarka… Klassas inte som kamphund?? varför??

Nä för den slåss inte….. Den DÖDAR… Rasen används för att skrämma bort Varg, Björ och funkar inte det då Slåss den tills den Dödat sin motståndare… Hoppas att Polisen aldrig får en mot sig för då är dom lite sent ute..

Kan ta fram artiklar som verkligen skrämmer folk… Men om du frågar alla i grannskapet så har jag bara en söt, snäll hårboll…

Men jag vet vad jag har i kopplet och det kommer inte att hända något så länge jag håller i honom och har han uppfostrad… Så det är en fråga om UPPFOSTRING sen skiter jag i vad dina klubbkompisar tror sig veta… Alla som är lite insikts fulla vet och förstår att du kan lära en hund det mesta, förstår man inte det kanske man ska skaffa sig en porslinshund…

Finns det några Barn som föds till mördare?? -NEJ.

Men det finns barn med sämmre förutsättningar i livet.. -JA.

Samma sak med hundar.. Oavsett RAS

Hälsn. Freke

[lottaeriksson]
0

#23 Visst stämmer det du skriver om att det kan gå riktigt snett om någon okunnig skaffar sig en "Amstaffblandis". Men så är det väl med vilken ras som helst? Jag vet flera exempel på ungdomar (18-25) som skaffat sig hundar utan någon erfarenhet alls, och då snackar vi raser som Shäfer, Pudel, Airedaleterrier etc. Och just killen med Airedaleterriern är en ganska sorglig historia, hans hund högg sig fast i ansiktet på en 8årig tjej, och det tog bra tid innan de fick bort honom, och den lilla tjejen som idag kanske är runt 12-13 har ganska så fula ärr i ansiktet. Så när du skriver att småtjejer skaffar sig kamphundsraser för att de är världens snällaste etc, så finns det ju faktiskt andra som skaffar "normala" raser utan kunskap och får dem att bli heltokiga. Det jag vill få sagt med detta är väl att vilken ras som helst kan bli en fara för omgivningen om den uppfostras på fel sätt och utan erfarenhet ifrån ägaren.

Och anledningen till att det är till största del yngre som äger kamphundsraserna är väl att det nästintill är den yngre generationen som "tagit till sig" de här raserna och verkligen gett dem en chans. Det var ju en tjej som gjorde ett arbete om kamphundsraserna här på hif, och där gjorde hon ju en undersökning bland yngre och äldre personer, där det visade sig att den äldre generationen inte tycktes acceptera dessa raser alls, medan de yngre tyckte tvärtom.

MegN
0

Det åligger väl varje blivande hundägare att läsa in sig på vad hunden är framavlad för, och ta ställning till om man kan tillhandahålla ett hundliv som passar just den rasen.

Själv var jag tyvärr rätt aningslös när jag skaffade hund. Insåg inte i förväg hur pass mycket jaktinstinkt en golden retriever faktiskt har.  Om det blir någon mer hund (mina båda är ännu så pass unga, 5 och 3 år) så kommer jag nog att försöka hitta en som har mindre jaktinstinkt. (Och gärna en ras som inte fäller så mycket…!)

Oavsett ras kan man få en hund som är farlig i olika situationer. Min yngre hund är lite rädd av sig - och det kan göra honom farlig om han känner sig trängd! Tyvärr har jag svårt att få folk att förstå det, eftersom "han är bara en golden"…!?

Marylojs
0

Det är klart att alla raser är en mänsklig skapelse, och vi har skapat hundar som har låg retningströskel mot andra djur och därför ska man vara försiktig och ha det i åtanke. Smäller det så smäller det dessutom hårt.

En ovtjarka har jag svårt att förstå vad man ska ha den till här i sverige, men visst, klart man kan ha en sån om man har lust och möjlighet.

Och visst kan alla raser bli felbehandlade, men jag handskas ju hellre med en lösspringande mops än en amstaff om jag har min egen hund med mig.

sirspikey
0

… say no more

Freke
0

Wow sent ska …. Vakna…

Jag har mycket svårt att förstå varför vissa har hund överhuvudtaget?? Har även jätte problem med folk som inte lyssnar på vad andra säger?? Men jag finns i Sverige jag och..

for Good and Bad… says no more

Hälsn. Freke

ElinLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26 Jag måste faktiskt säga emot dej lite ang. detta med att den äldre generationen inte accepterar am.staffar/Pibulls m.m av egna erfarenheter skulle jag säga att "mellan folket" inte accepterar dom, alla äldre människor som jag träffar på promenader med Puma ÄLSKAR henne, dom vet vad det är för ras men tycker att det är en underbar hund, yngre/ungdommar vill komma fram och klappa och visa sej coola inför kompisar ex. dessa får av mej avböjelser min hund är inte till för att vara cool. För hae jag kommit med en annan ras är te inte lika många som vill klappa. Men det flesta sena 50-talister till tidiga 70-talister är hemska och väldigt fördomsfulla mot dessa raser, dom snackar en massa och byter sida på vägen när man kommer gåendes..

Men vad vet jag jag är ju bara en ungtjej på 20 år som skaffat mej en hemsk am.staff… ;-P

Liss
0

Jao, de är många i min ålder (21år) som har funnit denna ras och faktist lärt sig om den och förstått att den rasen passar alldeles utmärkt för den personen. Att dem gillar karaktär, beteende och utseende. Och dem vill oftast göra allt för att visa att amstaff är en väldigt missuppfattad individ.

Men så finns det ju dem i min ålder som också inte vet ett skit, men skaffar hunden just för att den ser cool och biffig ut. Och för att den är så harig så man kan få den till att bli helt nedbryten, eftersom den gör allt för sin ägare.

Man behöver faktist inte dra alla över samma kant bara för att man råkat se någon "cooling" med en amstaff. De anser åtminstone jag väldigt trångsint och fördomsfullt. Och ska man ha sånna tankar om folk bör man inte yttra sig ifall någon säger något fördomsfullt till dens hund. Jag menar, behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Så som sagt, de finns folk av olika typer såklart. Och då finns de både bra ungdommar och dåliga ungdommar. Men amstaff är ju som sagt mer uppmärksamad hos unga för att den antagligen inte vart specielt känd så länge. Dem i 40-50 års åldern tycker jag är hemska, men där kan jag heller inte dra alla över en kant. Men de känns som det är mest den åldern som har fördommarna intakta. Medans dem äldre i 75-90 års åldern tycker om min hund jätte mycket och vill jätte gärna låta honom leka med deras vovve.

[lottaeriksson]
0

#31 Hehe, när jag menar den äldre generationen menar jag faktiskt 30-35 och uppåt ;P hah! ;) Jag har faktiskt också märkt att gamlingar accepterar dessa raser, eller rättare sagt inte bryr sig :P MEn jag hänvisade ju till det där testet som gjordes, och då var det (tror jag iaf) uppdelat så att det var yngre och äldre :)

ElinLilja
0

#33 Haha 30 och uppåt gisses blir man gammal så fort :P haha Vi verkar ju vara överrens du jag och Lisette om vilka som tycker om dessa skönheter =)

Freke
0

Va fan då måste ju en annan som är över 40, vara men 1½fot i graven nu då??

Men det är väl så.. Kommer man över en viss ålder så blir det hundar igen oavs ras.. 

en polares morsa 68.. tog över hans staffe och hon knatade runt på stureplan med denna.. hur stolt som helst.. Och inte en tankle på att det var EN HEMSK MÖRDARHUND… Som inget annat kan än att Kampa och Mörda.. Sen att han var livrädd för Goldnar.. gör honom bara till en större mördarhund.. Det var väl därför han gömde sig när det kom en golden?? Han vägde ju bara 35kg

Hälsn. Freke

[lottaeriksson]
0

#35 Haha! Nejdå du kommer nog knata runt på denna jord i ett par år till ;)

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

He he…äldre generationen…jaha…de e ju jag då oxå…med min amstaff/dogo blandning… Nu 1 år o 2 månader.Glad

#20 Då är väl jag o min Missy ett av undantagen då…! Missy är min arbetshund, hon bär allt tungt för mig pga en skada jag har i nacken. Var menad som spårhund från början, men hon har fått "sadla om" för min skull. Kan ju inte påstå att hon verkar må dåligt av det, hon älskar att vara mig till lags, att göra nytta! Hon är då ändå en jakthund, skapt att jaga vildsvin, pumor och jaguar…men hennes starka sidor är att hon älskar att arbeta i flock, SAMARBETA, och hela tiden viljan att ha kontakt med föraren. Så när vi går o handlar o hon har klövjeväskorna på sig, vet hon att det är arbete, hjälpa matte att ta med födan hem! Det gör henne då mycket nöjd! Flört

Liss
0

#33 Haha, herre min je.. är 30 gammalt?:P du är ju snart där;P Hon som trakasera mig var ju runt 50 år kanske iaf.

#34 Hehe jaa.. de är så jag uppfattar det åtminstone:)