Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1143 ggr
SaraC
0

OT. En till strunttråd

Ska ni vara med? Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kleverin
0

JAAAA!!! *längar efter att kasta ur mig lite värdelösa åsikter, göranden och tänkanden..*

Karmatarerskanise
0

Allllååå :)

Sitter här med "dumåstevosaångest", ändå sitter jag här ;)

SaraC
0

Häääärligt!!!!!!!

Hera jag svarar dig här istället ;) Självklart ska jag berätta om valpisarna. Kommer förhoppningsvis åka o hälsa på o ta massor med kort ;)

Karmatarerskanise
0

Eros, KORT ÄR MÅSTE Skrattande Jag e avundsjuk på dig gomman!

SaraC
0

Avundsjuk på vad, jag får ju inte ta med någon hem Gråter Om jag inte smusslar lite under tröjan då kanske..

Kleverin
0

du får ju vänta tills de är 8 veckor.. annars kommer de sakna sin mamma. ta med dig en stor bag, som råkar vara inredd med en gosig filt och vattenskål, och hoppsan en valp hoppade i och följde med hem..

SaraC
0

Äsch vadå, de har ju sin pappa hos mig. Vi är moderna och tror på delad vårdnad Flört Väskan var ju ett bra alternativ, bara hon inte misstänker något Oskyldig

Kleverin
0

hmm, vill se honom gå upp ofta och laga mjölkersättning..*ler* ska de enbart föra samtal via sina advokater oxå då eller?? *ler*

Äh, säg att du ska sova över hos nån kompis…

SaraC
0

Hahaha ja det vore en syn va? Han är visserligen världens bästa med valpar, men vore nog troligt att han skulle överlasta det på sin matte ändå.

Nej, jag smyger ner en i lilla väskan när vi hälsar på och de är i flyttbar ålder. Då kanske uppfödaren inte märker så stor skillnad att det försvinner en när alla ändå flyttar hit o dit

Kleverin
0

hmm, ser ut som det har varit snöstorm i mitt vardagsrum… och titta, där i mitten ligger ett f.d mjuk-kycklinglår (eller nått.. kalkonbenet brukar jag kalla det) som ser ovanligt platt och slappt ut…

Usch, nu är jag törstig.. bara för att jag inte får dricka något säkert. (ska undersöka magen i morogn, man får inte äta elelr dricka 12 timamr innan)

Kleverin
0

uj, vilken stavning jag börjar få..

Ja, håller med om att du ska vänta lite.. åk gärna dit samma dag som någon valp ska hämtas, samma tid. de märker inte om det försvinner en eller två…

SaraC
0

Haha

Men det lät inte så kul att undersöka magen, det lät lite läskigt.

Det är då själva f*n att man ska få lov att stjäla sina egna barnbarn för att få lite tid (1-20 år sisådär) med dem! Räcka ut tungan

Vattnadal
0

Sticker in med en egen liten OT. Imorrn skriver vi troligen papper på drömhuset. Nu ska jag sova, är helt slut efter en underbar helg i Leksand!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#13 Hur kan det bli OT i en OT-tråd Skrattande Grattis!!! Vart låg huset? Jag kunde inte åka upp till Leksand i helgen, men mamma o moster var där och sa att det var riktigt bra!

Vattnadal
0

Men det är en egen OT-del i den befintliga OT-tråden, tänkte jag. fast då jag är för trött för att gå och lägga mig kanske jag svamlar och yrar… Generad

Huset ligger 1,5 mil från Ljusne, mitt ute i skogen i ett samhälle som är så litet att det knappt finns, och det här huset ligger dessutom utanför det… Jag har 4 mil till jobbet nu, får nästan 2 mil till. Men vad gör välan det! Blir det flytt till drömhuset så kommer vi att bygga hundgårdar, jätterastgård runt, och få mååånga långa mil grusvägar att köra hundarna på. Vi kommer att kunna köpa en till valp i sommar och kunna ta valpar på Drífa när hon blir 2 år.
Fast än är det ju inte helt 100% att vi skriver på papperen, bara 95% eller så, Vem vet, vi kanske hittar något allvarligt fel vi missat de andra 2 gångerna vi var där…

Nu nattar jag mig på riktigt, måste ju vara pigg i skrivhanden imorrn!

MVH Elin

Kleverin
0

#15 tänk på att kolla efter husbock och mögel bara..  I övrigt så Grattiz!!!! lät som en dröm om man lever med hundar.. *tittar runt i min tvåa och ut på min gräsmatta som snart är inhängnad.. jippie, 7*8 meter att leka på..*

(nä, skojjar bara, det är inte så hemskt. vi har skogar runt om, mormor på landet två mil härifrån, massor av bra och roliga vägar vi brukar åka ut och gå på, en fotbollsplan, inhägnad, som man kan träna på. baksidan är bara för att vi ska kunna ha öppet i sommar utan att riskera att hunden jagar grannkatten.. var tvungen att skriva det så ni inte tror att jag sitter på 7 våningen och aldrig tar ut hunden..*ler*)

Kleverin
0

#12 Ja, 1-20 år.. blir de inte myndiga vid 18 så man kan kasta ut dem?? så tråkigt om det bara blir ett år bara.. men tyvärr vet man ju aldrig. vad skulle pappan säga då om han inte var ensam om din gunst längre???

Äh, vad de har sagt och skrivit så ska de hålla sig utanpå huden, ultraljud. men man vet ju aldrig, sist när jag skulle få en kamera hade de ångrat sig.. och det talade de om efter att jag gjort alla obehagliga förberedelser.. *suckar*

Vattnadal
0

Anticimex har gjort en gfrundlig undersökning, och vi har själva snokat en hel del, mer imorrn med både mina och makens föräldrar. Jobb är det, men det blir ju bra när det är klart! 

Jo, vi har ju redan ett gammalt hus, som jag kommer att gråta i själen när vi säljer… Vill ha det med mig till den nya tomten, tror jag! Här har vi 2 hundgårdar och rätt liten tomt. Där får vi nästan 3 ha.

MVH Elin

Kleverin
0

anticimex är bra. de vet vad de ska leta efter och om de hittar något så vinner de ju på det, så de döljer nog ingentinig tror jag inte.

sorligt att sälja sitt hus. .har ni bott där länge??

Kleverin
0

hopp, så var det bara jag vaken då..*ler* nä, bingen nästa, vi "hörs" säkert i morgon.. sov sött alla..

LillMalin
0

Hej, jag heter Malin, vad heter ni? xD

Vattnadal
0

#19 Jo, vi köpte det här huset hösten Raksha var valp. Hon fyllde 10 nyss, och hämtades på midsommarafton. OJ vad tiden går. Huset köptes, sedan flyttade vi från lägenheten i stan och bodde i ett rum hos mina föräldrar. På den tiden hade vi inte drabbats av polarhundssjukan, och hade bara 2 hundar. 

Alla våra saker låg nedpackade i flyttlådor medan vi rustade till det gick att flytta in. Det tog 5 mån, så man kan säga att vi gjorde en helrenovering.

Huset är från början av 1900, och vi har bytt all el och avlopp, installerat ett badrum (fanns inget alls) tilläggsisolerat invändigt, bytt fasaden, installerat modern spis och diskbänk i köket och samtidigt försökt behålla allt gammalt. Vi envisas tex fortfarande med att ha englasfönster och sätter i innanfönster på höstarna.

Vi har investerat så många timmar och så mycket kärlek här, att det blir svårt att sälja! Men den där polarhundssjukan är en hård sjukdom, den är inte så sentimental.

Nya huset är ju oxå en gammal gård, så stämningen och carmen blir nästan samma. Och det blir ju oxå mitt hus, efter ett tag!

MVH Elin

Liss
0

Grattis vattnadal!:)

Och jag ska till Mio möbler imorrn och skriva på papper för en soffa! Den kommer redan på måndag hela vägen hem:) ÄÄÄntligen får jag en skön soffa att sitta och ligga i och ecko och jag behöver inte bråka om vilken del vi ska ha! För nu är det minsan en tre sitts med divan!:) Tjohooooo!!!

Och så fick jag mammas tv hylla med vitrinskåp i förr går för hon fick en ny av en vän. Så nu har jag äntligen fått fram alla mina grejer som legat undangömda pågrund av ingen hylla eller möbler öht!

Fick även ett köksbord och stolar av en väns mormor:P Så nu ekar de inte heller i köket! varenda gång jag går in där så stor ler jag.. för 'är så ovant att faktist ha ett bord och stolar att sitta på där inne:P

Yeah! min lägenhet börjar ju faktist te sig till ett hem!Skrattande Sitter och tjoar lite då och då för att jag är så lycklig. Tänkt vad lite möbler kan göra med ens sinne:P haha!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Vattnadal
0

Då var allt klart. 1 september flyttar vi in på gården!

Nu får vi att pyssla med i sommar! Först kontakta bank, sen mäklare för försäljning at det här huset. Det ska fixas lite smått, packas ihop en del onödigt, städas och piffas inför visningar, förbereda stängsel od till de nya hundgårdarna osv osv.

Härligt härligt, men läskigt läskigt…

MVH Elin

Kleverin
0

#24 Grattiz, det låter ju jättebra!!! Blir jobbigt, men kul ska du se.

#23 Själv har jag så mycket saker så jag funderar alvarligt på var jag själv ska få plats.. så har jag massa halvfärdiga projekt står överallt med. inte bra.. *ler*

Liss
0

#25 Haha! har du ett soffbord får du gärna ge det till mig:P Jag har ett gammalt ikea bord som är så rangligt att man inte vågar ha saker på nästan;)

Och nu har jag vart på Mio möbler. Pappa ändra sig och betala hela soffan på plats. Så då har jag lån till honom ist. Känns mycket bättre, för då slipper jag ränta och avgifter och skit!:D Så som sagt, soffan kommer på Måndag!:)

Hoppas Eckohåren syns mindre på den soffan. Nu har jag en svart soffa och han är vit:P Den jag köper är typ grå/vit melerad eller vad man säger. Hum, ska se om jag hittar bild:)

Ja sådär ser den ut:) Och på den syns hans hår mindre förhoppningsvis! Moris "hår" syns inte alls.. för han tappar inget:P hehe..

LillMalin
0

Nehe, dissa mig då! ;) (#21) ;P

Kleverin
0

#21 jag heter Tezz. Eller, nä det gör jag inte. Jag heter Theres, Men alla som kallar mig det är arga på mig.

#26 En sån soffa har min mamma! och det är en bra sak, för det är den skönaste soffan jag har suttit i!!!
Nått soffbord har jag inte, bara ett till mig som jag använder. än så länge. väta du bara, helt plötsligt så finns det ett bord till här hemma. finns massa saker som jag ska bygga ihop, en halfärdig hylla, jag ska lägga klickergolv under min datastol så jag inte sliter ner parketten, jag ska superstäda massa golv, hitta min matta till balkonegen, sätta klart staketet på baksidan.. ja, har lite projekt. problemet är att jag då bar lägger mig ner och inte orkar. *ler*

Liss
0

#28 hihi okej:) Ja jag har provsuttit i butiken. Och den var riktigt skön! T.om min mamma tyckte den var riktigt bra att sitta i och hon har ryggproblem osv.:)

hehe jaa de är desamma här. Fast i motsatts till dig som inte orkar så har jag ist inte råd:P skulle behöva fixa min balkong också och hallen osv osv :) hehe.. men jag är ju iaf en bit på väg med hjälp av vänner och familj:)

Kleverin
0

äh, har inte råd heller. klickergolvet köpte jag förra sommaren (det är typ 10 brädor, bara till under stolen) när jag hade jobbat, hyllan lika så.. staketet sponsrar pappa med. Mattan, den ligger här någonstans.. frågan är bara var.

Min mormor tycker om soffan med, hon har lite problem med att resa sig bara. jag och min syster sover i den när vi är på besäk.. tar bor ryggkuddarna bara. (och lägger i lakan och täcke förståss)

Vari alla fall ute och försökte sätta upp lite staket förut. mindre lyckat resultat. vi spättar ner jordankare (om någon här aldrig satt upp ett staket så så betyder det att man tar en lång järnpinne, gör ett hål och stoppar ner en metallhållare som man sätter stolparna i) och jag tänkte at jag fixar väl de tre som är kvar så är detta moment färdigt. visade sig att jag är som blixten. slår aldrig ner på samma ställe två gåner. perforerad gräsmatta, men inga djupa hål. *suckar* pappa skrattade gott när jag ringde och sa det i alla fall.

Men hallå Eros, du startade tråden, var är du??

Vattnadal
0

Vi har oljade trägolv, och stolen vid databordet nöter bra. Vi fuskade och gjorde som de gör på många kontor. Vi har lagt en stor plexiskiva att rulla runt på!

MVH Elin

Liss
0

#30 Haha! bra jämförelse med blixten:P Jag tror jag är lite likadan när jag fixar såntdär:P

Men va bra det låter då. Då har jag valt en bra soffa iaf:D Och SNYGG är den!;P

Hum, jag har inte ens tänkt på golvet här. Bor ju i en hyresrätt. Och golvet i vardagsrummet är väl inte jätte fint. Vet inte vad hon gjorde som bodde innan. Men skulle föreslå att hon dragit varenda möbel över golvet eller nått. Så jag bryr mig inte jätte mycket när ecko slirar runt som en boll:P Och datorstolen, de är ju hjul på.. de sliter väl inte? eller?:)

Kleverin
0

#31 var inne på en sådandär i plast från ikea, men den är ful (tycker jag.) och klickergolvet kostade typ 9 kr per bräda.. den där i plast kostade 300 tror jag. snyggt är det med. *ler*

#32 bor oxå i hyresrätt, som tur är så ska mitt golv slipas om nu i år.. men det får de vänta med tills jag flyttar. *nynnar lite oskyldigt när jag kastar en leksak så hunden rivstartar på golvet* hjulen sliter som as.. syns tydligt på mitt golv att jag sitter här mycket. men det kanske beror på tyngden på människan på stolen med. *ler*

Japp, soffan är en riktig lisa för ögat.. lite snygga kuddar i någon bra färg oxå, så är det perfelt. hörnet vid divanen är helt gudommligt att sjunka ner i.

Liss
0

Ja de låter ju bra. Jag fick bara toataket ommålat här. Mer ville dem inte göra för mig. Visserligen var de redan ny frys och kyl och nya tapeter med fond vägg osv. Så de är riktigt fint här för övrigt. Tjejen innan och jag har samma smak som tur är:) Men som sagt, golvet här inne är ingen höjdare. Och då skiter jag i det ist. Ecko kan springa bäst han vill * tänker på hans crazyrace*

Hehe jaa och det kanske är beroende på vilka hjul man har på stolen också osv:P
Ah det låter bra.. jag längtar till Måndag då jag kan tjoffa ner där i hörnet då:) Jaa jag kolla på kuddar jag vill ha idag. 189:- styck:S snyft! hehe.

Vattnadal
0

Min plast var gratis, genomskinlig plexi som maken tog hem från jobbet. Det vackra trägolvet syns fint genom, men snyggt är det inte ändå…

Hjulen på stolen nöter rejält på trägolvet. parkett och klickgolv är hårdare och tål säkert hjulen bra.

MVH Elin

ingann
0

#31 var får man tag på plexiskiva??? skulle behövas i min sons rum;) fast först får jag nog köpa ny parkett *s* just nu är det djupa spår efter datastolen Hemlis

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

#36# Plexiskivor kan du beställa hos en glasmästare bla i den storlek du vill ha.

ingann
0

#37 tack;) ska nog kolla efter det så fort jag kan…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

Varsågod! :)

Kleverin
0

#34 Jag har stora fettfläckar på min tapet, naturlig förslitning sa ÖBO (hyresbolaget) när jag klagade.. *suck* om jag gör en sån kan jag lova att jag får betala. Men jag fick trädgården fixad, åtminstonde påbörjad.

varmt… kan inte tänka..

Liss
0

#40 Men vad dåligt!:( I förra lägenheten var de stora fettfläckar också och vi fick tapeter och färg och allt vi önska av hyresvärden.
Okej.. alltid något.. hehe

Ja varmt är det.. till och med så här sent. Elementet i sovrummet är sönder så man inte kan ändra och de är på varmt:P

Kleverin
0

#41 elakt element!!!

Nä, min syrra som jobbar i färgaffär, hon fick tapetserat. hon bara tittade på sin tapet och förklarade bestämt att "såhär kan jag inte bo. det är fruktansvärt" och de gjorde om det. Bästa är nog när målaren kommer och ska göra jobbet, syrran säger "jag är utbildad målare och jobbar med färg och tapeter" han var extremt noga kan jag säga. inget slarvigt jobb där inte. :-)

Knasig hund jag har.. försökt tvinga henne att vara lugn idag på dagen (vi gick en rask promenad på en timme i morse innan den värsta värmen kom) men det var inte kul hon var lugn men knotade.. så nu på kvällen när det börjar bli svalt vill jag ha med henne ut och göra saker, men nej. hon sover som en stock. fick ropa på henne 5 gånger innan hon behagade resa på sig för kisseturen.. (sista för ikväll, hon sover hos syrran och de har lagt sig) och så fort hon var klar gasade hon in igen med siktet på sin sovkudde.. *suck**ler*

Liss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#42 hehe jaa.. hela den där skruvgrejen är lös och ramlar dän på den:P

Ja då hade din syrra bättre tur då? men kan du inte kräva att dem gör något åt de då? vem tusan vill leva med fettfläckar, de är ju skit äckligt:P

Hahah! jaaha men då ville inte hon helt enkelt:P De brukar ju vara tvärtom, att dem springer för tusan på kvällar och sover bara på morgonen när de är såhär varmt.

Nu har jag iaf haft soffan i en dag!:) Den är toppen skön.. men gud så stor den vart. Jag hade nog i mitt huvud tänkt mig en sitts mindre.. men men:P Och Ecko övergav mig inatt. Han sover jämt bredvid mig i sängen, men han stack iväg till soffan ist:P haha! så den är alltså skön.

Kleverin
0

haha, Ecko har bra soffsmak.. det hör jag det. blev jättefint i ditt vardagsrum, önskar att jag hade så pass städat.. *suckar* jag har för mycket saker helt enkelt.. mamma och syrran hotar med att åka hit och slänga grejjor när de har semester och jag jobbar. får besök i nästa vecka, så nu blir jag så illa tvungen att städa i alla fall. det är ju bra. får ta en heldag helt enkelt.

Ja, Nova är lite egen. hon tar inte värmen så bra ändå, mycket flämt blir det. så vill hon ju vara med så man får binda fast henne i skuggan.

Nä, tapeterna får jag leva med. har försökt. men syrran som säljer färg har bra kontakt med målare så en tjej ska komma och kolla om hon kan slänga upp lite tapeter.

släng ut elementet om det är löst!!! ;-)

Liss
0

#44 Tss.. jojo! igår natt sov han åtminstone hela tiden hos mig. Skit hund:P
erhm.. ja du såg ju iof bara den fina delen. Om du tittar på bilden här så ser du den tråkiga delen. Där ska de senare (när jag har råd) vara en skänk mot fondväggen ist och ett vitrinskåp mot den ljusa väggen:P Nu ser de inte jätte roligt ut.
Och till råga på allt, när jag dammsugar tar de 5 minuter så ligger de sånadär tråkiga små eckohår igen. Men jag är toppen glad över att de inte syns NÅTT på den nya soffan iaf. Dem smälter liksom in:) MYCKET bättre än svart soffa:P

Jo klart hon vill vara med:) Önskar varje dag att jag hade en lugn och orädd hund. Då skulle ecko få följa med överallt! För han tål ju solen iaf.

Ja de låter ju lite bättre iaf. Men får ni tapetsera med vilka ni vill i en hyresrätt? Iof ska jag väl inte säga nått. När jag flytta hit var sovrummet illrosa och nu har jag målat de i vitt med lila och svart rand och en lila fondvägg:P

Haha.. neeh de är ju inte löst. Men funderar på det. Öppet fönster är iaf ett måste:)

Kleverin
0

#45 du kommer fortfarande inte i närheten av min lägenhet..Gör nog ingen. dessutom, vet du hur mycket labbar hårar?? med vita golv och svart hund kan jag tala om att det är mycket.. då bor hon ändå inte här på heltid. Brukar säga att jag har råttuppfödning av den mycket vanlig arten dammråttor.

Nova är inet med så mycket, eller tja, endel blir det. försöker ju göra saker hon kan vara med på. men på stan är vi dåliga att gå, hon ska ju lukta på alla och gärna hälsa med. idag var vi på marken (marknad) lämnade nova hemma att ensamträna (går super, speciellt nu när hon bara är trött på em) så mycket folk på stan, helt galet!! *ler*

Nä, vi får inte tapetsera hur vi vill. vem får?? men syrrans affär där hon jobbar har tapetkatalogerna till vårt bostadsbolag, så vi vet vad vi kan välja på. Ditt sovrum lät snyggt.. ibland saknar jag mitt vardagsrum som jag hade i kungälv, min syster målade det. tre väggar ljust lila, nästan vita bara en svag skiftning och fondvägg med ram i den lila färgen och så mörkt vinröd i mitten.. (ramen var kanske 3 dm bred) så snyggt!!!

nä, nu ska jag dra mig mot sängen, har varit hos kompisarna och ätit mat och jordgubbar. gött.. ska till ekelstuna och kanske stockholm i morogn med pappa, så det blir en lång dag. !!!

Sov sött alla nattsuddare..

LillMalin
0

#46, håller med, labradorer hårar så fruktansvärt mycket, man blir ju tokig! ;) Man måste damsuga minst 3 gånger per. dag om det ska se hyffsat bra ut. Dom tappar ju berg av päls bara dom sätter sig ner, hahaha! xD Men det är ju inte jag som damsugar, så jag blir inte så besvärad.

Men Aldrig labrador ingen! ;) Rasen passar faktiskt inte mig egentligen. Men skulle vi inte tagit hand om honom, så skulle han avlivats av sin förra ägare..Men ach så go han är ibland! :D

Liss
0

#46 Hehe, neeh men det kan bero på att jag har så himla lite grejer också. Äger bara en 160 säng, en byrå, ett runt tillfälligt matbord och fyra stolar, nya soffan såklart, en tillfällig tv hylla och de tilfälliga bordet till datorn:P sen är de slut på saker:P Så har många stora ytor att ta mig fram på och dammsuga åtminstone:P Fast påriktigt alltså, Ecko fäller mer än mammas hund- han är Boxer/schäfer/labrador/BC och långhårig typ.

Hehe du får ju iaf dammråttor:P Jag får små små stickhår som fastnar i hälen:P Aj vad ont de gör!

Mm.. men de är ju ändå skönt att ha en hund som funkar bland alla. Och ecko har desutom seperationsångest. Så ha måste bita sönder EN sak varje gång han blir ensam. Sen är det bra. Och man vet aldrig vad han tar.

Ja sovrummet är fiiint!:) De är jag nöjd med.. Kan ta ett kort föresten. Vänta*:P Se bild, där är den lila väggen och stökigt är det:P

Ah de lät jätte fint.. i min smak, älskar lila!:) Men hoppas din syrra kan göra nått för er då. Så de blir lite roligare kanske.

Liss
0

och så ränderna som blir större vart efter.. ignorera den obäddade sängen också:P

Kleverin
0

#47 Äh, labradorer är ju underbara.. så snälla.. även om envis som synden är en bra beskrivning av min vovve. Håret får man stå ut med. *ler*

#48 ok, det kunde ha med saken att göra. jag har bot hemmifrån i 7 år och är en riktig hamster, så… sist jag flyttade hittade jag en ouppackad kartong i min garderob som hade stått där i 4 år. de kläderna hade jag svällt ur.. hade inte ens saknat dem, bara ett par enstaka plagg som jag trodde att jag hade glömt hos mamma.
Hahaha, jag förstår att det är jobbigt, men det låter lite kul att han måste bita sönder något. nova tycker inte om när man går till tvättstugan, då brukar hon hitta på ofog. är man borta längre stunder så är hon lugn.. En gång när jag på grund av missförstånd hos läkaren gick dit och hem tre gånger så blev hon galen, tog sig in i köket och strimlade hela kartonginsamlingen över hela hallen, köket och sovrummet.. mindre kul. Då var det syrrans hund!! Annars har jag förträngt vad hon har ätit upp eller förstört..