Blivande hundägare
Jag undrar vad man ska tänka på som blivande hundägare. Jag ska skaffa en vit schäfer(vit hedehund). Vad ska jag köpa för saker? Valpen är ännu inte född.

Det som är viktigast är att du köper hem:
Klotång
Sovplats
Halsband
Koppel
Samma mat som den är van med hos uppfödaren.
Mat och vattenskål. (gärna en matbar att ta fram när vovven växer. De växer fort och de mår bäst av att få stå normalt och äta.)
Ja, detta är väl de första måstena liksom. ;-)
Sedan finns det en massa som inte är måste men som är så roliga att handla. Leksaker och sådant kan man köpa på sig massor av. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack så mycket. Jag och maken har bestämt att hon ska ha sele.
Sele är nog jättebra, men lite tidigt att börja med om valpen kommer till er vid ca 8 veckors ålder.
annat som kan behövas är massor av leksaker som dem "får" tugga och bita i.Köp heller ingen "fin" hndbädd. De brukar kunna förbruka dem också och eftersom valpen växer så kan gott och väl ha lite goa underlag som inte någon blir ledsen över om de går sönder. "Nej" träning är väldigt viktigt att börja med tidigt. Men man måste alltid ha ett allternativ som hunden får i stället, då den alltid är i farten och tuggar på det mesta. Man kan heller aldrig banna en hund som inte har lärt sig vad som är ok och inte. Att säga nej är ok så länge det finns möjlighet att få possitiva ord från Matte/husse för varje gång som den gör rätt. Det possitiva är alltid viktigast, för det är då som hunden lär sig att det är väldigt trevligt att kommunisera med människor.

Tack så mycket. Kom gärna med fler tips:)

Kolla på min hemsida, där har jag tips på vad som är bra och ha hemma.
Klicka på ABC när du kommer in på sidan.
men vit hederhund, är den reggad?
För vit schäfer och vit hederhund är inte samma sak. 

Mamman är reggad. Vi kommer inte regga våran valp. Klosax har vi hemma eftersom att vi har både katter och marsvin.

# 6
jag kan förstå att dem inte har reggat valpen.
om mamman är reggad och är hedehund och pappan vit schäfer får dem inte regga valparna.
för vit schäfer är inte hedehund som många tror, utan en blandis. 

Okej då vet jag

Lite bra böcker om valpuppfostran skulle jag rekomenadera att man skaffar (och läser tills bladen är bortnötta
), det är mycket man behöver lära valpen redan från början…
Gud va kul med valp, lycka till!

Tack så mycket. Vi har kollat på valpkurser. Ska köpa en hög med hundböcker.