Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1126 ggr
Nilam
0

Träna bort blyghet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Jack Russell som fyller 1 år om en vecka och vi skulle gärna vilja ställa ut henne i höst, men hon har ett fel enligt rasstandarden - hon är reserverad mot främlingar. Hon kan bli nyfiken och vilja nosa på dem när de tittar bort, men så fort de försöker klappa henne så drar hon sig undan. Vi förstår inte varför hon blivit såhär, men någonstans måste vi gjort fel.

Det är inget stort problem, men ska hon kunna ställas ut så måste denna osäkerhet bort. Är det någon som vet hur man tränar upp hundens självförtroende och få henne att gilla främlingar? Vi har en äldre hund som som är jättesnäll och hälsar på alla på ett lugnt, självsäkert sätt och vi förstår inte varför den lilla inte lärt sig av henne.

Hur ska jag lösa detta på rätt sätt? Jag är rädd att om jag gör det på fel sätt så kommer det bli värre.

Hon är för övrigt en högställd jack russell, för att slippa frågor. Hon är reggad i JRTC och är alltså INTE en parson.

LillMalin
0

*puttar upp denna tråden lite*

Freke
0

Ni får ju låte henne träffa folk.. Och vid möten "presentera" de hun möter för henne..

Ni får för både för henne och den nu möter säga att det är ok att hälsa, mötas och på så sätt vinna hennes förtroende så hon inser att det inte är farligt eller obehagligt med främlingar, och att ni inte skulle utsätta henne för något obehagligt och på så sätt bygga hennes självförtroende (sakta men säkert) för söker ni tvinga kommer det bara att resultera i bakslag och istf. ett steg fram blir det två bakåt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Zahara
0

Har me en jacke!  När det kommer folk hit som inte hör till familjen springer han fram och vill nosa men när de böjer sig ner och ska klappa backar han och vill bort, ignorerar de honnom ett tag så ger han sig och de får klappa honom! Tror det kan vara att de känner sig "hotade" när stora människan lutar sig över en.sätter de sig på huk går det mycket snabbare för dem att få hälsa :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

HarrietKiara
0

Jag skulle ha en människa som sitter på huk med ryggen mot hunden och godis i utsträckt hand. Passera den här människan på avstånd och närma er succesivt. När hon känner att hon vill fram så släpper du fram henne. Människan med godiset ska inte titta på henne eller röra eller prata med henne. När hon går fram direkt kan människan börja prata med henne, sen titta och till slut röra. När det går bra med den människan så byt. Det här är ju en lång process som är beskriven kortfattat. Hoppas du förstår annars får du fråga. Lycka till med träningen! Glad

Love my Kelpie!

Nilam
0

Tack alla! Håller tummarna för att min lilla flicka ska förstå tillslut:)