Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3111 ggr
lena1
0

tidelag!

Skrev för en tid sedan ett brev till Jordbruksminister Eskil Erlandsson, vilket jag har gjort förr också,där jag ifrågasatte om det inte är lika värde ,mellan djur och människa…. kopierar och lägger in det här nedan.

Lena!

Tack för ditt e-brev angående sex med djur.

Att använda djur för sexuella ändamål är en fullständigt oacceptabel handling. Jag har svårt att hitta ord som på ett bra sätt beskriver den avsky som jag känner inför sådana handlingar.

Enligt gällande lagstiftning är användning av djur för sexuella ändamål som innebär ett fysiskt eller psykiskt lidande för djuret förbjudet. Brottsbalkens bestämmelse om djurplågeri anger att den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt otillbörligen utsätter djur för lidande, döms till böter eller fängelse i högst två år.

Det är svårt att föreställa sig dessa handlingar och det är ännu svårare att förstå vad de faktiskt handlar om i praktiken. Tack och lov så är dessa företeelser ändå förhållandevis sällsynta. Utredningar som har genomförts av Djurskyddsmyndigheten visar att majoriteten av de fall som myndigheten känner till inkluderar ett mycket allvarligt våld mot djuren. Det handlar om krosskador som tillfogats djur, skär- och sticksår i och omkring djurs könsorgan och att djuren har slagits med hårda föremål. Det här är fall som uppenbarligen utgör djurplågeri och som således är förbjudna.

Jag vill åter igen poängtera att det inte är tillåtet att nyttja djur så att de lider fysisk eller psykisk skada. Mot bakgrund av att det tycks oklart för många vad som är tillåtet och vad som är förbjudet överväger jag emellertid om det möjligen finns ett behov av åtgärder för att förtydliga de bestämmelser som vi i dag har, så att såväl potentiella gärningsmän som allmänheten är informerade om vad som faktiskt gäller.

Med vänlig hälsning

Eskil Erlandsson
Jordbruksminister

lena1
0

puuuttt ingen som är intresserad av vad han svarade?

Katarinaj
0

Jag, såg detta precis nu. Stor kram till dig som skrev till honom. det verkar som om du har fått Eskil att ta sig en funderare när det gäller detta. Det måste verkligen belysas mer. Han skriver att det är relativt ovanligt. Hmm, jag vet inte. Jag gjorde en gång en flyttstädning hos en äldre man och hittade då hos honom, "reklamutskick" från en Svensk postorderförsäljare av porr. Där fanns bild på en blandrashund av storlek mindre och så stod där, "Titta vad man kan göra, med dom annars så dumma husdjuren". Jag höll på att spy rakt ut och har aldrig kunnat glömma detta. Jag tror att det förekommer i större utsträckning än vad Eskil tror. Men behövs det så skriv igen eller varför inte jag själv.

Kramar Katarina

lena1
0

2, tack jag har skrivit namninsamling förr om detta också, precis i början faktiskt när jag blev med här, fick ihop över 2000 namn eller så,detta svaret fick jag för att jag skrev ett annat brev direkt till honom utan insamling, och jag tryckte hårt på djurens rättigheter kontra människans, han skriver att det är relativt ovanligt bara för att han inte vill erkänna att han vet att det är mera vanligt än vad som kommer fram, det är politiker i ett nötskal det;-)

Katarinaj
0

Ja, precis. Kanske skulle tipsa honom att Googla Sex med djur. Jag har inte gjort det själv, rädd för resultatet…får kanske göra det ändå. Jag tror att jag ska tillskriva honom också, har i många år upprörts av att man faktiskt kan ha sex med djur i Sverige med lagens tillåtelse. Vem kan bevisa att djuret lidit? Själv anser jag ju att det är självklart att djuret lider. Ska Googla nu och uppröras, så jag vet vad jag pratar om när jag tillskriver honom.

Katarina

lena1
0

stå på dig! lycka till;-)

Katarinaj
0

Tack! Nu, har jag Googlat fick 487000 träffar. Läste att det i Danmark finns djurbordeller. Jag blir mållös…Nä, nu får Eskil m.fl sätta fart, med lite Lagförändringar.

lena1
0

6, håller med dig;-) berätta hur det går och säg till om det ska skrivas under nått

silverorm
0

Bra att ni skriver!! Bra att du Lena fick svar! Behövs det fler namnunderskrifter skriver jag på igen..!! Dax för TYDLIGA lagar!! O hårdare straff till djurplågare!!!!

sirspikey
0

alltså om jag fattar rätt, så är sex med djur lagligt så länge man inte skadar djuret?!?!

iofs tycker jag inte att det ska behövas en lag mot en sån rent ut sagt äcklig handling, men uppenbarligt så finns det ju folk som sysslar med sånt…

Katarinaj
0

#9 Håller med, helt sjukt att det ska behöva finnas en lag mot detta. Människan är sjuk. Läste på Google att i Libanon är det tillåtet för en man att ha sex med djur av kvinnligt kön, har man sex med ett djur av manligt kön, kan man straffas med döden. Finns inte ord…

sirspikey
0

#10 HAHA helt otroligt, vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet :P

Freke
0

Hur ska dom få reda påom djuret får psykiska men eller lider??

hmmm på ett sätt håller jag med sirspikey..

Skrattretande på så sätt att det är ett förleget synesätt..

Gråtfärdig för att det inte utarbetat sig själv??

Det är ju inte så att "säg" kaninen hoppar in, eller kossan går till polis eller ringer djurskyddet och säger… -Det svider när jag skiter… Så vem avgör om djuret lider???

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

lena1
0

13, det är inte så svårt det finns vetrenärer som är utbildade på detta och faktiskt kan utläsa lite av hur hunden mår och har fått för men i livet av det, tyvärr är det så här att även om man har intyg från vet om skador och annat och anmäler det, så händer det inte ett skit ändå, jag vet det och har sett det med egna ögon, inte på någon av mina turligt nog.

Freke
0

Visst vet jag att du kan se spåren av, Men Vem ska anmäla brottet??

Om det vore förbjudet från start har man lite (inte mycket) mer att stödja sig på..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

lena1
0

15, den människan och veten anmälde det bägge gångerna, och det är som du säger rena idiotin att inget görs ändå, det var det jag menade i 13 också.