En liten fråga...
Hej, jag har en liten fråga gällandes min hund, det är så att jag för ganska exakt 2 ½ år sedan skaffade mej en blandras tik hon är helt underbar och lär sej mycket snabbt och det har gått mycket bra hela vägen men det är ju ochså så att detta är min första egna hund och man kan ju inte veta allt! Hon är nu snart 3 år och mycket lekfull dock är det så att denna sista vecka som gått har hon börjar bära runt på sin egna leksak och vägrar släppa den ur sikte hon blir välldigt ledsen och piper mycket när hon inte får ha med den ut på t.ex promenaderna vad kan detta bero på och vad borde jag göra åt det eller ska jag bara låta henne vara?
Mycket tacksam för råd!
MVH Emma.
Hon kan vara skendräktig. Motionera henne extra mycket och dra ner lite på maten så löser det sig nog.
Håller med #1. Hon ser nog leksaken som sin bebis:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jo det kan kanske vara så, men borde inte det synas mer på henne då? tack för hjälpen! MVH emma
Om du tittar på hennes juver så är hon nog lite svullen. Dom får lite mjölk när dom skenvalpar. Men mjölka henne inte för då stimulerar du bara. Låt henne ha sin lilla leksak. Tror det går över snart. Blir hon väldigt stressad och mår dåligt kan du prata med en veterinär. Det finns någon medicin man ger tiken.

Att "svälta" tikarna och motionera massor är ungefär samma sak som att anorektiker blir av med sin menstruation. Kroppen får för lite näring för att klara av valparna och då stänger den av.
Om det inte är extremt jobbigt för familjen, låt tiken ha sin valp. det går över av sig själv på någon vecka.
Om man tycker att det verkar jobbigt för tiken, se det som en naturlig sak. Inte vgill vi vara utan allt jobbigt heller. Vem skulle vilja missa sin första olyckliga kärlek?
Om tiken däremot får mjölkstockning ed, är ett veterinärbesök och ex galastop nödvändigt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Jag menade absolut inte att svälta hunden. Det är bara det rådet jag fått av en vet. en gång angående skendräktighet.

#6 Det förstår jag, och rådet är nog det enda man får, förutom galastop. Fast att minska mat och öka motion för att få bort ett beteende är att ge för lite näring för att tiken ska kunna klara av "valparna" och få mjölkproduktion.
Är tiken bara frisk kan man gott låta dem få ha sin avalpar. Det går ju över!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för era tips och råd, det känns bra att veta vad man kan göra tack :)