Rashjälp
Har några släktingar (kusiner, morbror, "moster") som nu har börjat fundera på att skaffa hund. Min morbror ringde hit och ville veta lite om hundskötsel. Sen kom vi in på ämnet vilken hundras de skulle ha. Har nu efteråt blivit mer engagerad i det hela.
Dom vill ha en bra barnhund, så att både en 14-åring, en 12-13-åring och en.. 7-8-åring kan ha kul med den. Föräldrarna vill gärna ut och gå/jogga, så en hund som har energi nog och lust till promenader. Och den yngsta ska också kunna hantera hunden, får itne vara för "dragig". Ska kunna åka bil, om dom någon gång vill ha med hunden i bilresan.
Någon som har nån idé?
Storlek? Hårlag? Vill de ägna sig åt andra aktiviteter eller blir de enbart promenad/jogging, lek osv.?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det där med dragig hund har inte med ras att göra utan det beror på hur man fostrar hunden
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med. Kanske är en hund som inte är stor och stark de efterlyser.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jo de e klart, ja tänkte messt på att den inte blir aldelles för stark för den minsta. Alla hundar kan ju dra nån gång, asså den ska inte vara jättestark. Sen får den nog va rätt stor så, dom vill inte ha för liten av nån anledning.
Låt mig säga att mina släktingar inte riktigt är några hundexperter xP
Dom vill ha mest promenad, lek och lite träning typ nån enstaka konst eller så gissar jag. Ska inte fälla alltför mycket.
Jaha nu är vi där igen…det var en omplacering på nån tråd…kolla den hunden, den såg faktiskt jättemysig ut =)
jaa.. kolla tråden där de är en omplaceringshund.. han verkade mysig:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag tycker att allt du skrev (i första inlägget) passar för alla hundar, allt har med uppfostran att göra.
**MVH Cerrolyn
Om jag nu fortfarande inte uttryckt mig så att alla förstår (#8) så.. Visst kan man uppfostra nästan alla hundraser till lydiga hundar, men den här familjen ska alltså skaffa sin första hund. Och därmed tycker jag det borde passa med en lite mer lätt uppfostrad hund, alltså troligtvis inte en terrier. Självklart så kan det vara en terrier, om rätt person uppfostrar den. Men fortfarande, så är det deras första hund och några hundexperter är dom inte. Förstår du nu vad jag vill få ut av denna tråd?
Tips på lämpliga hundraser.
Jag skulle nog inte rekommendera en terrier till vem som helst som är nybörjare… Man måste veta vad man ger sig in på när det gäller en terrier. ;)

Vad vill dom ha för typ av hund? Retriever, vallhund, bruks, mm???
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sheltien är lättlärd, liten-medelstor, långhårig, vallhund, blir 35-37 cm hög i manke…
Kräver inte så mycket pälsvård, men han fäller….

Här http://www.aktivhund.se/Hundraser/?menuindex=11 finns massa info om olika raser.
Kanske dom borde titta lite extra på grupp 9 med sällskapshundar. Eller grupp 8 med olika retrievers.
# 10 Terriergruppen är ganska stor, så det finns terrier som passar även en nybörjare, bara man har lite sunt förnuft !
#14 Det beror helt på vem nybörjaren är, skulle jag säga. Nu är jag ingen expert på terriers, har bara haft 3 stycken. Men jag älskar dom olika raserna och utförde ett rätt bra förarbete när jag skulle skaffa hund. :)
Alla terrier uppfödare sa samma sak: terrier är inte en nybörjarhund för dom är envisa och tar gärna kommandot.
MEN naturligtvis måste det vara rätt person också! Någon som har mycket tålamod och är envis själv och inte är för hård.
Så tror jag iallafall.
Jag menade alltså att de kanske beror på människan, hur den är, inte på terriern. ;)
Men jag vet inet vilken terrier du tänker på, Kristina? *nyfiken*
#15 Det du skriver gäller ju alla hundraser tycker jag. Just nu har jag två Wheaten , en på sju år och en på 10 månader. Underbara hundar bägge två ! Otroligt snälla, kloka och lättlärda. Känner många nybörjarhundägare med Wheaten , alla är helnöjda, många skaffar sig ytterligare en, precis som jag. Har även erfarenhet av andra terrier som t.ex. Sealyham och Westie m.fl. Min första hund var annars en schäfer , anses nog av många att inte vara någon nybörjarhund heller. Men det handlar mest om hur man är som människa, vissa människor klarar inte av någon hund alls!
Jag menar ju inte att det är fel på terriers, bara att dom är lite speciella. Jag älskar ju terriers själv men jag tyckte det var bra att uppfödarna kollade upp mig såpass noga som dom gjorde. :)
Jag inbillar mig bara att en terrier kräver mer tålamod än andra hundar. :)
Vissa människor ska inte ha hund, det håller jag med om.
Men terrier är MER hund än vissa andra raser, tycker du itne det? Dom flesta som har en terrier brukar själva säga detta. Du är nog den första terrier-ägare som inte håller med mig. :)
Men kul att du är terrier-ägare. Tror inte det finns så många här. Du får gärna posta bilder på dina. :) Jag älskar terriers som sagt var.
Såg just på "Hundkoll ", där visades en Borderterrier. En utmärkt förstagångshund och även familjehund sa dom! ( På tal om nybörjarhundar ) #18 Alla terrier är inte lika, " Softisarna "t.ex. anses ju vara lite mjukare, och är inte ettriga eller skälliga och inte speciellt envisa heller. Däremot är dom enormt tillgivna och lojala och har lätt för att lära. Efter ett ganska långt liv med olika raser är jag nu helfrälst i denna ! Här en bild från förra sommaren på min första.
#19 dom softisar jag träffat har inte vari "mjuka" (antar att det är förarvek som menas) för fem öre.
Det kan vara minst lika mycket terrier i en softis som i en jack russell terrier…..likaså bör man inte ta border terriern för lättsamt, i synnerhet inte om den är jaktavlad.
Min första egna hund blev en jack russell terrier, jag hade noll i erfarenhet från en riktig terrier sen tidigare (har haft storpudel och retrieverkorsning innan) och det visade sig ganska tydligt i den hund jag har, hon är relativt osäker och testar gränser mer eller mindre konstant.
Men å andra sidan finns inga bra eller dåliga "förstagångshundar" risken att få en tuff individ inom en "lättsam" ras är lika stor som att få en lätt individ ur en tuff ras.
Skaffa ras efter vad som passar livsstilen och personligheten, inte efter vad som anses vara "lätt" då lurar man sig själv.
≧◔◡◔≦
Jo ! Softisarna är jättemjuka, iallafall i pälsen ! Förarveka, nej det tycker jag inte alls stämmer. Tycker inte alls dom är lika Jack Russelterrier i temperamentet. Min erfarenhet av Jack Russel är inte så bra då dom jag stött på varit skälliga, ettriga och väldigt energiska. Jag håller fullständigt med dig om att det inte finns några bra eller dåliga förstagångshundar och att det är bäst att skaffa en hund som passar ens livsstil och personlighet.

Jack Russel, Cavalier king charles spaniel-sånna rekomenderar jag Mycket! lättlärda och snälla mot barn..
#21 jo, om du menar pälsen så förstår jag dig.
#22 Jack russell terrier är en krävande jaktras, inget för någon som bara vill ha sällskap/träna litegrann.
≧◔◡◔≦
Cocker spaniel, cavalier kanske?
Mvh Emelie 
#24 vilken härlig bild =D
#24 Snacka om att slappna av =))
en borderterrier är en VÄLDIGT lättlärd och fin hund! en dom kräver MYCKET motion! :) maila om du undrar något över borderterrier.