Inget funkar...
för att få kontakt med Ayla när hon ser okända hundar…
Nu har det ju gått en månad sen hon blev attackerad av dobbermannen. Ibörjan så la hon ju sej bara ner och skrek å blev livrädd när hon såg en hund. Men nu fryser hon bara fast. Kollar varje steg den tar och kommer den nära så viftar hon på svansen. Sen när hon sett att den är snäll eller att ägaren har den kopplad så den inte kan ta henne så går det få kontakt med henne igen.
Det enda som funkar är att ha henne lös så hon kommer efter mej när jag gått nog långt bort och ropar, men det är ju inte kontakt utan mer att hon inte vill bli lämnad.
Spelar ingen roll hur långt bort hunden är, som igår var den en som var på ängen mer än 100meter bort och apporterade boll. Jag hade med mej godis, hennes favorit pipis och hennes snöre. Men inget får henne intresserad av detta heller. Kan hålla en godis just framför nosen eller pipa just framför henne utan reaktion.
Det går bra när vi träffar hundar hon redan har hälsat på då kollar hon på mej direkt jag bara säjjer hennes namn och sådär, så då kan hon koncentrera sej på oss utan att behöva hålla koll på dom. Så vi tränar mycket kontakt i närheten av grannarnas hundar och sådär.
Men någon som har något tips? Vad ska jag göra? Ska jag bara låta det vara och bara gå förbi utan att bry mej? Men då måste hon som sagt vara lös för är hon kopplad så stannar hon bara å kollar…Å ja vill ju inte dra iväg henne i kopplet…
Vi var på våran första träff med valpkursen igår kväll, och det gick ju kanon! Underbar instruktör hade vi. Hade ju tänkt fråga henne, men fick aldrig riktigt tillfälle förutom då vi alla var samlade och fick fråga frågor då, men jag är lite blyg att prata och fråga när det är massa nytt folk jag inte känner tyvärr…

Om hunden får träffa andra nu på valpkursen så blir det säkert bättre. Fråga din ledare på kursen hon vet säkert råd också.