Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 874 ggr
Maddepadde
0

Kondition?

Kastrerade min tik för lite drygt 2,5 veckor sen. Operationen gick super, men tyvärr fick hon chansen att slicka på såret en dag innan stygnen togs vilket resulterade i en liten ytlig infektion som lätt kunde behandlas med lite antibiotika.

Jag är däremot rädd att hon kommer/har tappat otroligt mycket kondition under dom här veckorna som varit och som kommer att vara medans hon äter antibiotikan i 5 dagar till.

Ila har varit otroligt vältränad med en otrolig muskelmassa och kondition för att vara labrador (okej, hon är ju jaktlabbe, men i alla fall) och eftersom vi tävlar mycket och även kommer att tävla i månadsskiftet Juni-Juli (då har det gått lite drygt 1,5 månad sen operationen) så är jag rädd att hon inte kommer att ha någon vidare kondition.

Lätta och snabba konditionsövningar - någon?
Naturligtvis väntar jag tills hon ätit klart sin antibiotika men har börjat trappa upp motionen succesivt.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Zebben
0

Konditionen tappar de inte så lätt. Däremot går det fortare med att tappa muskelmassan. Så jag skulle nog bara se till att börja med promenader och simträning för att komma igång lite. Hon är snabbt uppe i samma kondition igen.

Men viktigaste är ju att hon mår bra och känner sig i form. Tävlingarna finns ju kvar i höst och även nästa år. Finns ingen anledning att stressa. Glad

Maddepadde
0

*Puttans*? (A)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Vattnadal
0

Kolla dessutom hur hur lång karens det är på alla mediciner som använts, inklusive narkosen, så att du inte åker dit i någon dopingkoll!

Promenader och simma låter annars toppen. Cykling när hon börjar bli som vanligt igen. Variera tempo och gångarter, klättra och greja. Dock ska man ta det lugnt i början.

Min 10-åring har kanske inte massor av muskler, men blev sig själv helt igen efter livmodersinflammationen på bara ett par veckor. Pigg och studsar runt som hon inte gjort på ett bra tag!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter