Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1318 ggr
LillMalin
0

Stämmer det=?

Jag pratade med Rico's " flickväns" ägare. och hon sa att om man ska åka buss med stora hundar, så måste man betala en " barnbiljett" för hunden? Stämmer det? Jag har åkt buss med Rico flera gånger och har aldrig behövt betala extra för honom..?

lena1
0

vet inte om det är lika i alla kommuner, men här är det så vet jag

Sara87
0

Det har jag aldrig hört talas om. Kan nog även va så att det är olika från bussbolag till bussbolag :P

LillMalin
0

Okej! :)

Kanske dom är så schysst med mig, eftersom att jag åker buss så ofta! ;)

lena1
0

3, ja du får vara glad så länge dom inget säger;-)

LillMalin
0

#4, Hihi, jepp! :) Fast lite pinsamt om dom plötsligtr säger det, och sen har man inte med sig en 20:a xD Hahaha  :P

SparklingTindra
0

Här i Gällivare har vi fått ändrade bussregler så man får bara ta in hunden på bussen om man har den i en korg eller bag (det står faktiskt så, inget om transportburar eller sånt utan just korg och bag) så jag har tänkt ta en gammal bag och klippa hål i botten på den så att Tindra kan sticka ut benen från den och så får hon gå in på bussen så. Då har jag ju henne i en bag trots att hon är för stor för att bäras i en sån. (41 cm i mankhöjd, väger 12 kg.) =D

LillMalin
0

#6., hahahah xD

lena1
0

6, hahaha den var bra:-)))))

AnneN
0

Här får hundar åka mot att man betalar barnbiljett för dem , men en del busschafförer tar inte betalt för hund iaf =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LillMalin
0

#9 okej! =) Vi har trevliga busschafförer här, och typ alla känner igen mig , eftersom att jag typ åker buss överallt och nästan varje dag ;) Men det är bara ibland jag har med hunden, det beror på! :)

Bogart
0

Som andra här har sagt, det beror på, olika bussbolag har olika regler. Jag reser själv ofta med västtrafik, och där måste man betala för en barnbiljett. Spelar ingen roll hur stor hunden är, jag måste betala för min lilla borderterrier som ändå bara sitter i mitt knä. Känns ganska löjligt att jag måste betala för honom när folk som kommer med stora barnvagnar inte behöver betala ett öre, men men, det får man väl ta. Finns dock vissa busschaufförer som tycker det är lika löjligt som jag, så hunden får ibland åka gratis. =)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

LillMalin
0

Okej! :)

Gick in och läste på deras " hemsida", det stog ungefär såhär.

" Hundar åker gratis OBS. en stor hund per buss" . och så stog det nåt mer1 :P

NinaSkurken
0

När jag åker till skolan eller vart jag än åker med skurken så måste man här i göteborg betala för en "ungdom" och det är hem ifrån mej till göteborg tar ca 30min kostar 3 kuponger vilket motsvarar ca 30kr !! det är helt sjukt dyrt !

med västtrafik måste man alltid betala för en "ungdom" för hunden oavsätt höjd.

Zvintos
0

Dalatrafik (bolaget i Dalarna) har så att om hunden är över 40cm i manken, betalar man barntaxa.
Det står iaf i busstidtabellerna som de skickar ut/man kan köpa på bussen, samt på deras hemsida.
Men de flesta busschaufförer låter en åka gratis. =P

Zadeira
0

Jag hittar ingenstanns på nätet om hur bussarna här har det. Vet att man får ta med hundar på bussen om de sitter längst bak pga allergirisk, men vet inte om det kostar något..

Zebben
0

Jag åker iof aldrig buss, men här har vi att man får ha max 2 hundar med sig på bussen gratis, oavsett storlek.

Elna
0

Har aldrig betalat för att åka buss med hund, kostar ingenting här i Stockholm! ;)

[lottaeriksson]
0

Här i S-vall betalar man barnbiljett för hunden på buss.

[Mova]
0

Jag fick betala 4 eller var det 5 kuponger på västtrafik när jag skulle till göteborg och då hade jag ändå chihuahuan i knät och väskan hela vägen ! (sjukt dyrt, även om hunden inte tar upp någon plats alls.. och de brukar alltid vara knökat på vissa bussar så massa folk står, men har jag betalt för hunden så ska den faktiskt få sitta på ett eget säte tycker jag.)

NinaSkurken
0

# 19 ja västtrafik är sjukt dyrt !

Jag åker buss jätte ofta med min hund co eftersom jag betalat så ska han ha sitt plats ! så han brukar få ta upp hur många säten han vill längst bak ! folk kan ha med sej stora resväskor som de inte behöver betala för och de kan ta upp mer plats än en hund även barnvagnar!  och barn upp till 7år får åka gratis ! de är sjukt ! hunden tar inte mer plats än ett barn !

dib_skinny
0

i skåne betalar man inte för hunden. inte heller för två. jag åker med mina två både på bussar och på tågen. Jag vet att till Köpenhamn betalar man en barnbiljet för större.

Freke
0

Ska nog testa att stoppa ner Tzar i en hockey trunk och bära på honom på en buss i Östergötland, där det står i deras stadgor, hund som bäres i väska åker med kostnadsfritt.. Hmm kul å bära på 50kg Jycke i en trunk?

annars betalar man en barnbiljett? Måste väl hunden få sitta på sätet?? Man har ju betalat för sittplats eller??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fridaas
0

Här i jönköping betalar man ingenting, men man måste vara i bakre delen av bussen. Hunden får ej heller skälla eller störa andra människor.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

LillMalin
0

#23, det är samma sak här! :)