Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 922 ggr
Peppe
0

avmaska

Avmaskar man hundar?

Nån som kan tala om när i så fall?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Ja, man avmaskar hundar. Din valp ska vara avmaskad flera ggr innan leverans. Kommer inte ihåg vad han sa. Men du lär nog få någon sorts sköteselanvisning när du hämtar hem valpen.

ingann
0

Valpen ska vara avmaskad när du får hem den. Sen avmaskar du om du ser att det behövs:) Förr i tiden skulle man avmaska med jämna mellanrum (kommer inte ihåg hur ofta) men nu har de kommit på att maskmedlet tar bort en del av den naturliga tarmfloran som hundarna behöver och rekommenderar bara avmaskning när du ser att hunden har mask. Skrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Peppe
0

Okej, tackar!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fettmedkevlar
0

En valp brukar vara avmaskad 2-4 gånger innan man får den hem. När den är 12 veckor så brukar man avmaska igen, iallafall jag. Sen kör jag avmaskning 1 gång om året på mina hundar om dom inte ätit något olämpligt.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

ingann
0

#4 Just det.. så var det ja… 1 ggr/året. Sen har jag fått veta av veterinärer både i Enköping och Karlskoga + apoteket att man ska undvika det om det inte behövs pga att maskmedlen tar bort en del nyttiga bakterier i tarmen förutom masken.

För mig låter det faktiskt vettigt för jag avmaskar ju varken mig eller mina barn om det inte behövs;)

Åskar har jag dock fått lov att avmaska 2 ggr sen i januari när jag sett honom ha långa äckliga maskar (1 ggn spydde han upp en o nästa gång såg jag en lååång sak när jag plockade upp bajset ute)… Vet trodde han fick det av att han är helt galen i mossa och jord och äter det så fort han får en chans Hemlis

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

#4# Så sa min uppfödare med. Vid 12 veckors ålder igen också. Det är ju ofta som valpar är fulla med mask pga att dom inte avmaskat dom. Burr!

Men det är väl sedan som med hästarna att maskarna blir resistenta mot medlet så man får vara varsam.

Nu är det ju tex inte receptfritt att få avmaska hästarna. Helst vill dom ju att man ska ta träckprov för att se om dom har mask överhuvudtaget. Många avmaskar ju bara slentrianmässigt.

SparklingTindra
0

Jag har avmaskat mina valpar vid 3v, 5v och 7 veckors ålder. Sen har jag sagt åt valpköparna att avmaska dom igen vid ca 12 veckors ålder. Sen ska man inte avmaska hunden om man inte ser att den faktiskt har mask, alltså inte i förebyggande syfte som man gjorde tidigare.