Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 2570 ggr
Rozzy
0

Borta

Jag har alltid trott att man kunde hitta sin hund eller få hunden upphittad pga att den är öronmärkt eller chippad.

Nej du! 

Nu har par vi känner hittat en underbar hund efter mycket letande efter ägaren och hjälp från proffs och polis kan de fortfarande inte hitta ägaren. Hur är detta möjligt de kan se hunden i registret, se vad den heter när den är född men längre kommer de inte? Den är inte registrerad på någon person. Men tänk vilken miss att inte få med detta och de trodde jag var obligatorisk men enl svar från registret så var det inte så.

Den är inte ens anm saknad i de närmsta polisdistrikten…vad hemskt att inte den får komma hem..väldresserad, underbar, glad, frisk 6årig jakthund.

Ja nu har den flyttat till ett hundhem, men vad händer sen? Den blir väl inte avlivad?

gejsa
0

Det kostar en liten slant att registrera sitt namn när man chippat eller idmärkt sin katt. Vet inte om det är samma sak med hund nu förtiden. Och har dom missat det så har dom juinget namn på skk bl a. Tyvärr. Tror det var 120 kr eller något sånt. Liten summa faktist.

Bleenda
0

Vad är det för jakthund?

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår inte varför folk inte reggar sina djur med sitt namn och adress! Det är ju sådan struntsumma ju och chansen att få tillbaka sitt djur är ju mycket större med registrering! Katt kostar 130 kr och hund (iaf blandisar) 65 kr. Och det är ju bara ett engångsbelopp så det borde väl alla som har råd att köpa ett djur även råd att kosta på sig?

Jag har både min skogis, husis o vovve chippade o reggade utifall att… Jag skulle bli knäckt om de försvann o jag inte fick tillbaka dem!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

Jasså, var det 130 kr?! Men ändå, inte mycket pengar. Men man kan ju ha glömt att göra det också. Man får väl en påminnelse bara?

Mikaela_B
0

de enda ja betalade på min hund när ja köpte henne va ju ägar registreringen hos jordbruks verket på 70 :- ?!

finns hos skk med, i deras blandras central eftersom att ja har tävlingslicensen ifrån dom och ja har inte betalt mer än 70:-

de är tråkigt när folk inte registrerar sig, de är ju inga pengar alls…

Man får ingen påminelse, oftast så sköter uppfödaren registreringen alltså att man skriver på papprena där och dom skickar in sedan får du en faktura, men skiter man i att betala denna så får du tillslut ingen påminelse igen.

Så visst finns de kanske lag eller krav på att hundar ska vara registrerade men de är många som ej gör de, pga att de finns ingen som kan kolla upp ifall just den hunden står med i registret, alltså känner folk att de är onödigt att stå med…

Känner flertal som inte är registrerade…

www.blueberryhedgehogs.com

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Förut var det 120 kr när jag reggade skogisen men i höstas när jag reggade husisen var det 130 kr;) och Åskar var 65 kr…

info finns på: http://kennet.skk.se/agarreg/ (klicka på "om hundägarregistret" eller "om kattägarregistret")

/Ingalill

gejsa
0

#5# Jo, man får en påminnelse. Fick nämligen det för en vecka sedan ang registrering av min katt. Hade glömt att man skulle betala också.

Bleenda
0

Vi informerar alltid valpköparen om att skicka in reg papper, men ändå är det många som glömmer det. Och det har hänt några gånger att folk har ringt och sagt att dom hittat vår hund. Så även om nya ägaren inte skickar in så står hunden på uppfödaren. Och det är det namnet dom får upp när dom slår på hunddata hos skk.

paivi
0

Jag valde helt medvetet att inte regga mina uppgifter på Jordbruksverket - eftersom Svenska Kennelklubben sköter chip- och ägarregistreringen helt gratis (åtmistone för sina medlemmar). Och jag hade ju tre hundar redan då när jag bodde i Sverige, nästan 400 är mycket pengar för mig.

Och jo, jag vet att man skall regga sig på JBV enligt lagen. Men för fan, varför?!

Liss
0

Fast det räcker väl att skicka in papper till jordbruksverket? Man måste väl inte vara reggad på skk för att de ska få info om mig på chippet?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Manda29
0

När jag läste det här var jag "tvungen" o kolla mina hundar,blandras. Grosan fanns med på SKK men inte Kaxe. Shit tänkte jag, men hitta Kaxes papper till slut. Han fanns reggad på centrala hundregistret o det gör Grosan också. Ringde o fråga hur det kom sig. 2004 sära SKK o Jordbruksverket på sig från att tidigare haft gemensamt register.

Satt också o fundera på om jakthunden va renrasig o reggad borde man väl hitta uppfödaren o kanske den vägen hitta ägaren.Är väl svårare att hitta uppfödare på blandras eller är såna uppgifter obligatoriska nu?

Rozzy
0

#29 a det borde vara logisk att hitta uppfödaren på regget.

när jag vet mer om detta ska jag uppdatera er.

Manda29
0

#10 Det räcker med Jordbruksverket, i alla fall med blandras. Dom ska visst ha alla, som jag förstod både blandras o rasrena, men har inte fått alla från SKK enligt hon jag prata med. SKK borde man väl s.a.s bli reggad om man har en rasren hund o skickar in ägaruppgifter. Inte lätt med alla dessa register. Vet ju knappt hur man ska göra längre med alla dessa regler.

Rozzy
0

Jadu hemsk det måste vara att sakna sin hund.

Bleenda
0

#14 Har ni kollat med polismyndigheterna i länen runt omkring er.

Är hunden renras ska det gå att hitta genom skk,s register. Om inte ägaren har skickat in så ska i allafall uppfödaren stå med.

Prova att raka örat eller lys med ficklampa genom örat. Då brukar man se tatueringen. Om den inte är chippad. Misstänker man att den är chippad kan man gå till en veterinär som har en avläsare och det går på ett par minuter. Det är det negativa med chipp. En"vanlig" person som hittar en hund kan inte se nr, så det underlättar med tatuering. Då kan man söka själv.

Rozzy
0

Ja allt sådant är utrett vi kommer ju inte längre. vi vet ju tom vad hunden heter, när den är född ja allt det … utan det allra viktigaste ägare och uppfödare…

Miija
0

Har ni bett tidningen om hjälp?

Rozzy
0

Det var ett bra förslag, men man vill ju inte vem som helst ska kunna lägga beslag på hunden, fast vad ska man göra för att slippa det?

ingann
0

Tala inte om hur gammal den är eller vad den heter… Kommer sedan ägaren lär det märkas på hunden om den känner igen sin husse/matte;)

/Ingalill

Rozzy
0

ja det är klart. hoppas allt går bra jag ska tipsa om det.