Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1440 ggr
Smeagol
0

Vad ska man göra?

Jag har hittat en hund eller två kanske man kan säga, som jag är intresserad av. Problemet är att den som har hundvalpar finns så långt borta, det atr ca 9 tim att åka dit.  Om man nu vill ha en valp så lär de ju inte bli att man åker ner och tittar på dem först. Och blir de bestämt så åker man ju ner och köper den direkt. då kan man ju endast bestämma sig över en bild, om man nu måste det.

Kanske man borde vänta på att de dyker upp någon som bor närmare, så man har chansen att titta på valparna innan man bestämmer sig. Vet ej hur uppfödaren tycker ännu. Ska ialf ringa och höra om de verkar vara seriösa eller inte!??

Och hur gör man med stammtavla och sådan?? för de kan ju säga att de finns, fast när man kommer dit så kanske man ej får någon??

fettmedkevlar
0

Jag rekomenderar dig att träffa mamman och pappan om den finns där. Titta på valparna, känner du att ingen passar dig så finns det ju inte mer att göra än att åka hem.

Du kan ju titta upp tiken och hanen på SKK´s hemsida, dvs om dom är renrasiga. Vilket jag antar att dom är när du skrev om stamtavlan :) Sök på namnen eller regnummer om du kan det.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Smeagol
0

#2 oki. nä de är inte renrasiga.

Linda-A
0

Är föräldrarna inte renrasiga kan du inte få en stamtavla.

Marylojs
0

# 2 DÅ ska du inte köpa valparna, i alla fall inte om du är en djurvän som bryr dig om hur djur hanteras. Oseriösa hundhandlare skall inte gynnas.

LillMalin
0

#4, varför ska man inte köpa blandraser för?

fettmedkevlar
0

#2 Ok, men då kan du ej få be att se en stamtavla då blandisar inte har någon. Visst kan man tillverka egna, men det är ingenting som reggas i SKK..

#4 Det står väl ingenting om att hundarna hanteras dåligt?

Marylojs
0

Man ska inte köpa blandraser för att de som säljer och föder upp dem är antingen okunniga eller kallhamrade hundhandlara.

Det finns inga instanser som kontrollerar att blandrastikar inte paras på löp efter löp efter löp, att föräldradjuren är friska, att valparna får alla vaccinationer som krävs, att inte inavelsgraden blir för hög osv.

Bryr man sig om djur köper man dem av uppfödare som föder upp efter konstens alla regler, som är erfarna och kan hjälpa både tik, valpar och valpköpare.

För att förekomma påhopp redan nu: Nej jag hatar inte blandraser, jag älskar djur och därför brinner jag för den här frågan. Nej, jag hävdar inte att alla uppfödare av renrasigt är bra, men där har du möjlighet att kontrollera i alla fall.

[lottaeriksson]
0

#7 Så du menar att ALLA som säljer blandraser är antingen okunniga eller kallhamrade hundhandlare? Det är bland det sjukaste jag har hört! Visst finns det idioter som du nämner i din text som endast säljer för pengarnas skull, men sen finns det faktiskt vettiga människor som säljer blandraser också. Snacka om påhopp!

Marylojs
0

#8 ja, de menar jag. En kunnig människa skulle nämligen aldrig få för sig att föda upp blandraser. Alltså är man antingen okunnig eller en oseriös hundhandare.

[lottaeriksson]
0

#9 Föder upp och föder upp, många gånger kan det röra sig om tjuvparningar. Jag är uppvuxen med jakthundar, och för två år sen fick vi ta bort vår älskade Ronja som var en blandras mellan Jämte och Gråhund. I hennes fall rörde det sig om en tjuvparning, och vi känner personerna i fråga som sålde henne till oss. JAG VET att de personerna inte är något utav det du beskriver just ALLA blandrassäljare som! Så ta och sluta med dina jävla påhopp, för du verkar uttala dig om saker du inte vet ett skit om!

Hermelina
0

Min vovve är en blandis .. ;(

[lottaeriksson]
0

#11 Ja och det är ABSOLUT inget fel med det.

Marylojs
0

# 10 Vid tjuvparningar kan man ge abortspruta, så att man inte riskerar att sitta med 10 valpar som man i slutändan måste skänka bort till oseriösa ägare.

kerstinjo
0

# 7

Det var verkligen att generalisera!

Kerstin 

SaraC
0

Vad ni tycker om blandrasuppfödning får ni starta en ny tråd om.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kerstinjo
0

# 15

Finns väl massor av gamla.Fundersam

Kerstin 

SaraC
0

#16 Ja, det gör det säkert. Bara det inte tas i den här tråden så :)

Freke
0

#9 ojoj du har verkligen visat kunnande…

Imponerande…

Så stängda stamböcker och inavel är bättre och sundare än viss blandavel??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Marylojs
0

#18 Ja, för det var ju precis det jag skrev, att jag var för inavel. *suckar djupt*

Vattnadal
0

Om det inte är rasrena hundar, så bör du träffa föräldrarna innan du köper en valp. Rasrena hundar kan man släktforska och kolla hälsa od på innan. Man har även lättare att räkna ut hur de ska se ut, kan ana temperament od lättare än på blandraser.

Dessutom torde det väl finnas blandrasvalpar närmare, om du bara orkar vänta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Smeagol
0

Kul att min tråd spårade ur, helt!! Tackar SÅÅÅÅ mycket för hjälpen :(

Trode att detta var en bra sida som man kunde få hjälp på, men ack vad fel jag hade!!!!!!!!!

SaraC
0

#18 & #19 Hänsvisar till mitt inlägg #15!

Millan1971
0

herregud vad vissa kommer med en massa skit!!!Du får gärna köpa en blandis om du vill och kan du ej hälsa på först kan du ju ha kontakt med uppfödaren o fråga om föräldrarna o be gärna om bilder! Har själv haft blandisvalpar o är absolut INTE oseriös!!Alla valparna kom till bra hem och jag har tät kontakt med dom allihop!!

Känn dig aldrig dum utan fråga fråga om allt du vill veta om valparna ,föräldradjuren mm   Sedan att du får mamman o pappan till valparna när du hämtar hem valpen! Viktigaste är dock hur mamman är o att du får träffa henne!!! Vet en uppfödare som föder upp renrasiga hundar som ej ens hade mamman till valparna hemma när personen i fråga kom o hämtade valpen…Visst kan dom har finfin stamtavlor men vad vet du om just själva hunden o dens psyke med stamtavlan???

LYCKA TILL!!!!! (obs! jag själv är perseruppfödare o har renrasig hund men so What??)

Kleverin
0

#0 Du har ingen som du känner bra och som kan hundar lite närmare valparna så de kan åka och bedömma i ditt ställe?? Det skulle ju spara dig en resa i alla fall. Annars är nog det bästa tipset att vänta, det kommer säkert en kull nära, eller åtminstonde närme, dig. Glad

KerstinP
0

Mitt råd är att du väntar tills det dyker upp en valp närmare dig. Det är bra att besöka valpen flera gånger innan man tar hem den. Så den lär känna dig.

Är det en renrasig hund och du inte vet om det finns någon stamtavla är det också ett skäl till att inte köpa valpen som bor så långt bort.

Hoppas du fått lite svar. :)

lena1
0

finns det inte en blandis klubb man kan vända sig till?, eller är jag fel informerad?, dom måste ju veta mera.

0,skulle råda dig att vänta tills någon finns närmare, så du kan i lugn och ro bilda dig en uppfattning om uppfödaren och kullen du vill titta på, det är ändå det allra bästa,det gjorde till och med jag trots att jag har en renrasig hund, det känns liksom lite tryggare…lycka till och hoppas du hittar din klimp:-))

Smeagol
0

Tackar för hjälpen:) Jag tror jag har beslutat att vänta. Det känns ju bättre att vänta. Man blir lätt så sugen när man får syn på gulliga valpar. Men känner att de blir en för lång resa kan ju inte va så kul för valpen heller!??

billyboy
0

Kan vara bra att ta en liten valp, renras/blandras …. väljer du själv, på en aningens närmare håll.

fettmedkevlar
0

#27 Jag hoppas du hittar någon som är närmare som passar dig och din personlighet.

Nja, visst kan resan bli lång. Men man får ju räkna med att man tar ofta vatten och kiss pauser..

Smeagol
0

#29 ja, de hoppas jag med :) Finns så många hundar, men jätte svårt att hitta just den man vill ha!

MariannE11
0

vi hade en himla tur…. en något kortare resa för att hämta hem en valp vi bara hade sett på bild… men det kändes rätt hela tiden….bra kontakt med uppfödaren… rasen rätt ovanlig så vi ville inte vänta på en som var närmare….vet hur tokigt det låter… men jag tror mycket på ödet….känner jag väldigt starkt för något så brukar det nästan alltid vara rätt… men som sagt…. kan du tänka dej flera variationer så ska du vänta så du känner dej säker med ditt val…lycka till!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/