Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 881 ggr
Eva63
0

Trött på utställningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Ja nu har vi ställt Svante 4 gånger och jag annalyserar alltid hur det går till och vilka som går vidare i tävlingen. Det är alltid hundar med kända kennelnamn. Nu kommer vi inte ställa honom något mer, tänker inte betala 200-400 kr för att få olika kritik varje gång. Tex, ena gången har han vackra ögon, nästa är dom för runda. Ja ni vet vad jag menar. Alla domare säger olika…..Fot i munnnen

Hur kan man egentligen bedömma en hund ? Det måste vara omöjligt…Den sista utställningen visste domaren inte ens om Svante skulle få ett rött eller blått band. Så han fortsatte kolla honom, och sa sedan "Han har lite för tunn nos"…..OK……????????????..Blått band, 2a placering….

Vad har ni för erfarenhet av utställningar ?

AnneN
0

Alla domare tolkar rasstandarden olika och tyvärr finns det även domare som går mer efter vem som håller i kopplet än hur hunden ser ut =/ Men i överlag så älskar jag utställningar, är uppvuxen på kennel och har åkt runt på utställningar i hela landet sedan jag jätteliten och har alltid älskat det =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lena1
0

jag har ju inte ställt mina hundar många ggr genom åren eftersom jag alltid har velat träna och tävla, men dock har jag ju varit på utställningar och har många vänner som håller på med det, och i mitt tycke är det ett spel för lotteriet,och jag vet att många som ställer ut sin hund tänker alltid att det spelar ingen roll hur det går, jag har alltid samma högt älskade hund med mig hem som jag hade när jag kom,och det är en väldigt bra tanke med det, jag tror att uppfödaren allra bäst kan bedöma hur din hund ser ut, det har åtminstonde alltid jag gått efter för jag vet att mina uppfödare alltid sagt vad som är bra och även vad som är lite dåligt om det har varit nått sånt, så därför ställer jag ut hemma hos min uppfödare i stället:-))))

Eva63
0

Håller med till fullo. Och det gör så ont i hjärtat när man ser vissa hundägare bli sååååå besvikna efter en utsällning när hunden inte fått rött band eller gått vidare. Nu håller vi oss till skogen :-) och våran svante är det finaste som finns i våra ögon.

lena1
0

1, ja utställningar är ju kul också i den bemärkelsen att man gör något med sin hund, för många tror ju att man bara går där och hunden inte får jobba alls och det stämmer ju inte, den måste ju verkligen anpassa sig efter omständigheterna även på en utställning, så visst kan man tycka om det, det väljer man ju själv;-)

3,javisst är det så man har ju sett skräckexempel verkligen där dom har gett ut sin ilska på hunden efteråt, men det finns det folk som gör vid en tävling också, och då blir man ledsen, fortsätt du att älska svante för den han är,dom är ju trots allt våra älskade familje medlemmar;-)

Eva63
0

Det största problemet är ju att man får olika kritik varje gång. Ena gången "för tunn svans" 3 veckor senare "mycket fin svans"…???……ok…….Men såhär funkar det ju tyvärr…

billyboy
0

Alla domare tycker olika, domaren dömer, men jag har en hund som ALLTID är BästIAllaFall (BIAF) en titel jag använder speciellt när det inte går bra… Nu har jag inte varit aktiv så mkt i ringarna, men jag tycker det är skoj när jag väl är på utställningar. Visst finns det domare som dömer baserat på den som håller i snöret. Men så är det i allt.

Eva63
0

Japp så är det…och (BIAF) är ju kanonbra….Skrattande

lena1
0

5, ja och det är ju därför jag hellre låter min uppfödare titta på min/mina hundar dom har ju trots allt lång erfarenhet av rasen dessutom;-)

Vattnadal
0

Man kan ju prata med sin uppfödare och få tips om vilka domare man bör ställa för. Vi har lärt oss att SKKs utställningar bara är folk folk med showhusky. Har man rastypiska hundar som är snygga och kan jobba, är det rasklubben som gäller.

Man kan även läsa på rasdata och se hur domare brukar döma olika hundar. Man få se till att bara ställa för en domare med bra smak!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Freke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har jätte svårt för utställningar just pga. domarnas inkonsekves. Där dom inte dömer hunden utan ägaren?

Sen är det väl som alltid, en tolkningsfråga om vad som faller just "den" domaren i smak?? Men vem har tid ork och lust eller viljan att utsätta en hund för en utställning.. Jag vet att det finns massor som tycker att utställningar är det bästa som finns, själv är jag av den typen att jag ser hellre att jag och min hund trivs och jag vet att för mig är han det bästa som finns.

Jag behöver ingen bekräftelse via någon annan för att veta att jag har för MIG världens bästa, snyggaste och trevligaste hund..

Som tycker samma sak om mig.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Vattnadal
0

Visst finns det hundar som inte gillar utställningar, men det finns månag som älskar det oxå!

Tror inte att do,marna dömer föraren heller. Ofta är det nog så enkelt att de större uppfödarna har koll på vilken hundtyp som ska ställas för vilken domare. De är dessutom duktigare på att visa hund. Jag lät tex Drífas uppfödare gå med henne sist. Jag såg nämligen att hon fick ut steget mycket bättre på henne ä'n vad jag kan. Det beror inte på att domaren gillar henne bättre än mig, utan på ren skicklighet i att visa hund.

Det är tyvärr inte så enkelt att man tar sin hund, går in i ringen och springer lite. Man måste öva opch jobba för att hunden ska visa sig från sin bästa sida.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

billyboy
0

#11 >> Ja till största delen hänger det ihop med att de ju är väldigt duktig på att visa upp hunden från sin bästa sida, de som domarna sk. "favoriserar". De har sett och lärt och har "det där lilla extra" att ge. Men för den som då inte tillhör den delen av människor kan det enkelt KÄNNAS som att domaren väljer efter vem som håller snöret om en hund visas av en mindre erfaren en gång och nästa gång av en mångårig utställare av rasen o får helt olika kritiker, nästan som om det vore en annan hund man läste om typ. Men om man skall se det generellt så är det nog ingen favorisering av vem som håller i snöret eg.

lena1
0

11, precis vad jag menade också,det är inte bara att traska runt i en ring ofta glömmer folk jobbet runt i kring,men som sagt vi är ju olika och tycker olika saker om allt och det är ju tur det;-)

Eva63
0

Kul att se era svar…Skrattande…..vi håller oss utanför ringen i fortsättningen. Lycka till ni som ställer ut framöver..