Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 876 ggr
joytick
0

Skäller på folk

Hej hej!

Min lilla 13-veckors valp har lite problem med folk han ser/möter ute, dom är nämligen rätt läskiga så han "puffar" och småskäller på dem. Har man honom lös så springer han efter dem. Vad ska jag göra så att han förstår att han inte behöver vara rädd för dem?

Tacksam för svar!
Mvh Anna

billyboy
0

Nr 1 är att titta lite på hur du agerar näär han böörjar visa denna osäkerhet. Visar du osäkerhet förstärker det hans osäkerhet och även om din osäkerhet kommer av hans beteende får han till det till att "de där människorna ääär läskiga för matte är osäker oockså". Var säker o trygg i din attityd.

Avled honom på något sätt, genom att exempelvis göra helt om, ta några extra svängar med jätteglad röst. Träna på att låta honom träffa människor som kan tänka sig att stanna till en stund. Ge inte upp, tappa inte tålamodet, eller hoppet och håll dig lugn.

Han skall inte springa efter dem, så där får du försöka hitta en väg att stoppa hans beteende. Träna kommandot Nej.

Jag tror du får fler tips o idéer vareftersom här. Det är också lite olika för varje ras och individ vad som fungerar.

joytick
0

Jag brukar inte känna mig osäker, utan sätta mig bredvid personen som vill komma fram och hälsa till exempel, för att visa att den här personen är okej. Då brukar det gå liiite bättre :)

Vattnadal
0

Börja med att be alla som vill hälsa att de först måste komma fram och ta i hand med dig. Då visar du tydligt att du tar första kontakten. På så vis lär sig valpen att dui bara släpper fram snällingar, och inag dummingar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lena1
0

sedan kan man noncha hans beteende och bara gå vidare, för så länge du inte reagerar så sänder du signalen till honom att matte regerar inte då är det inget att bry sig om;-)

billyboy
0

Beteendet "springa efter". Kolla om det fungerar att du under tjo o tjim springer åt ett helt annat håll :o) *glatt tjo o tjim*