Trotsålder o leker för hårt
Vad gör man med en stor stark hund som inte förstår att hon är det? :)
Mosters hund är snart 1 år, de fick henne när hon var 10 mån. Förstår ju att det har mycket med åldern att göra, de som hade henne före verkar inte heller gjort annat än bara mata i henne godis utan att ställa några krav tillbaka.
När hon blir väldigt glad och/eller busig, så hoppar hon upp på folk. Moster har själv barn och hoppar hon på en unge kan hon ju välta omkull dem eller vad som. I vilket fall blir de ju rädda. Springer ungarna på gården blir hon helt tokig.
När hon är på bushumöret nafsar hon även i armarna och hon biter hårt. Själv kan man ju bara knuffa bort henne och strunta i henne, då brukar hon inte försöka mer. Men detta är ju självklart också ett beteende de vill ha bort.
Hon gör precis likadant med min hund. Slår honom med tassarna och hoppar på honom. Ger sig inte hur han än säger ifrån ibland.
Någon som har jobbat med liknande problem förr med bra resultat? Kan aldrig skada med fler förslag än man redan provar/provat..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
puuuutt

Ha henne kopplad eller i lina när det är barn med. Då kan man hala in henne, stå på kopplet (kort) så att hon inte kan hoppa.
Träna in kommandot "hälsa fint" genom att ha henne kopplad och barn samt annat folk går mot henne. Hon får bara hälsa om hon sätter sig och varvar ner. Man kan öka på svårigheten med att ha riktigt gott godis, hoppa och flamsa od.
Är hon för jobbig på andra hundar och inte lyssnar när de blir riktigt irriterade får en mnänniska säga ifrån. Eller så låter du henne träffa min gammeltant. Hon skulle kinsann kunna tukta en jobbig STOR hund oxå. Lyssnar de inte när hon ber snällt säger hon ifrån bestämt, går inte det varnar hon med en markering, sen biter hon, så att bloden sprutar om det behövs!
Fösök träna in ett brytkommando. Har upptäckt att det nästan bara är klickern Vidar hör när han är exalterad. Kommer jag hem från jobbet och ska ta ut honom ur hundgården är han så glad att han är galen. Ett klick när han i alla fall inte studsar som värst gör att han kan ta en godis, och sen sätta sig på kommando och få mer klick och godis.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Svårt det där.. Jag passar ju som sagt en rottis på snart två år, och han är precis likadan, rent ut sagt ouppfostrad och det är svårt att veta hur man ska lösa en sån sak..
Jag brukar göra som Vattnadal sa, att han måste sätta sig och lugna ner sig innan han får lov att hälsa. Att man om det nu inte bara funkar med kommandot att sitta får ha kopplet kortkort och liksom "tvinga" fram ett sittande. Zeus får helt enkelt inte komma fram och hälsa förren man säger "varsågod". Det blir hans belöning för att han var duktig och satt ner och väntade, att han får komma fram och bli hälsad på. I början gick det inte bra alls, men nu har han fattat att jag släpper inte in den personen som ringer på dörren förren han satt sig ner. Alltså får han inte "belöningen" förren han lugnat ner sig.
Svårare om man är ute och möter nån han blir sådär exalterad av, men då får man också ta till "sitt" och kort koppel, vänta tills hunden sitter ner lugnt innan personen får komma fram.
Tack för svaren
Ja, det är ungefär vad de försöker med nu :)
Kan tillägga att hon även har det absolut värsta skallet i världen… Som hon gärna drar till med i lite olika situationer. T.ex. när hon blir väldigt glad eller när hon blir frustrerad (t.ex inte får hälsa).
Hon skulle förmodligen behöva bli lite uppläxad av en annan hund. Min har alldeles för hög tröskel.
Klicker har jag sagt att hon borde prova, får säga till igen att hon måste köpa sig en.