KAN HUNDAR LÄSA!?
Det är så att jag träffade en person som har en hund och den är väldigt duktig och kan de mesta. Men att läsa kan jag då knappast tro på. Han/hon visade hunden olika lappar med text på. som de stog tex, sitt, ligg, rulla runt. Och hon påstår att hunden förstår vad de står och på så vis gör de som står! Men hallå en hund kan ju inte läsa. Hur kan hunden veta villket som den ska göra??

Den kanske känner igen de olika lapparna?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Känner igen lapparna eller sättet som hon visar upp lapparna på.

#1#2 Men hur kan hunden känna igen olika lappar, när de alla är vita!? Och man kan ta dem i villken ording som helst.
Det sosm jag funderar över är: att en hund kan väll inte ha så bra syn att den kan urskillja bokstäver??
#2 hur menar du med sättet som hon visar upp dem på??
Hon kanske ar en speciell gest med handen när hon visa lappen med "ligg" på och en annan när hon visar lappen med "sitt" på? Något litet men inövat.
Eller så vet hunden vilken ordning den ska göra sakerna? För läsa kan de inte :P

Min kan
Hahaa.. Fast hon gillar inte reklam, så den drar hon bort..
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#6 Begåvad vovve!

#6 haha :)

Haha.. jag vet! Hon är jätteduktig. Det började ju bra (se bild). Men så tyckte hon det var mycket reklam i.. haha.
Ha en bra dag!

Nej, en hund kan inte läsa. Men hunden kan läsa av sin matte och gör det troligen också. På så sätt vet hunden vad den ska utföra.
Kan det inte vara så att hunden faktiskt känner igen formen ordet på lappen? Det skulle vara fantastiskt, fast jag skulle knappast kalla det för att läsa :)

Men vår gamla Frida kunde läsa. En jul hade alla hundarna paket under granen, ett grisöra var. Frida nosade rätt på dem, men hon ville ju inte stjäla, så hon hoppade över Fannys och Rakshas, och tog det som det stod Frida på.
Försök inte säga att det var slumpen, för hon KUNDE läsa! Jag hade bevisat det för er, om det inte var så illa att hon somnade in för flera år sedan…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
# 12 Växte inte näsan lite?

Nej, för hon TOG ju sitt paket, och då MÅSTE hon ju kunna läsa, eller???
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hundar kan nog mer än man tror. hihi Mina brukar smygläsa tidningen när dom tror att jag inte ser dom. *skratt*
SLUTA!!!!!!
Ni bara skriver dumheter som min matte läser. Sablar, attans nu ska hon börja lästräna med mig. Så SKÄRPNING och tänk på vad ni skriver!
//Alfons

#17 Hahahha!
Ha en bra dag!

#17 Hi hi… känns som om Din matte kommer få en heeel del att träna. Nog med att det är svårt att få en hund att läsa, men en töntbull!! Tillåt mig fnissa…. 
*fnys* jag kan allt om jag vill! Men jag har bestämt mig för att jag inte vill. En Töntbull har in värdighet att tänka på.
Sedan kan det tänkas att jag träffar "Nickis" shaffer-Arras i helgen. Kan jag då allra minstaste sak så hamnar han i underläge.
Medhundlig som jag är tänker jag på mina vänner som inte har så mycket förstånd. Visar jag att jag inget kan så kanske jag kan stärka Arras shaffer-självkänsla.
*muttrar* men jag tvivlar.
//Alfons

#10 oki, men funkar det även om hon/han själv inte utför uppgiften!?? Och om personen ej är närvarande hur skjutton fungerar det då??

*PUTTAR* Känns som att någon här inne borde veta hur detta kan vara möjligt?? Men ni som sa att de kan vara ett inlärt beteende, hur går man till väga för att lära något sådant?? Kanske till och med någon som har lust att prova att lära sin hund det!?? ;)
Jag tror att det kan vara som #11 sa; att den kanske har fått lära sig bokstavsmönstret på orden och därför vet den vad som ska göras.

Jag kan tro att det kan vara så att hunden läser av sn matte, för hundar är ju duktiga på sånnt. =)

#23 men hur skjutton lär man hunden att läsa av bokstavsmönster?? Ja menar en hund har väl inte så bra syn? Den ser ju inte som människor gör…
Den kan juh inte läsa, men nånting ser den juh på pappret och då lär den sig kankse att när den lappen hålls upp så ska den t.ex. sitta. Man kanske lär det på samma sätt som man lär hunden kommandot "trampa"?. Det är bara en tanke.. =) Haha, kanske jag skulle prova att lära min hund "läsa".

#26 ja gör det och tala sedan om hur det gick!! ;)

Nej inte kan hundar läsa. Men de uppfattar minsta lilla tecken om man har lärt hunden vad den ska göra när man visar det. Det räcker med att höja på ett finger för "sitt" ett annat för "ligg" osv. Jag har lärt min Sheltie sex olika övningar som han gör utan röstkommando

Tillägg: kan föreställa mig att om jag visar honom en lapp där det står "höger", "vänster, eller "dansa" och samtidigt gör gesten för "kommandot" så ser det ut som om han läser på lappen vad han ska göra.
Jag har också lärt min sheltie olika kommandon utan att använda rösten. Men om det är så att hunden kan göra kommandona utan att det är personen som har lärt den det så kan det juh inte ha med rörelserna att göra, lr?

den kanske har lärt sig mönstret på lapparna?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#31 Jo, precis. Det tror jag också.

hmm..vad skumt. så det är alltså ingen som ännu kommit på hur hon gör!?? När jag får en egen hund en dag så måste hon lära mig allt hon kan.. :)
jag tror den lär sig hur orden är mönstrade.
Hade min hund kunnar läsa hade jag ju lätt satsat stenhårt på rally lydnad :D

#36 ööööh den bilden är så hemsk!
nä fy..
det hade varit praktist med en hund som kunde läsa på ytterdörren där det står *var vänlig torka av fötterna innan du går in*
#38 hahaha :)

#38 tror min läste… Skaka av dig innanför dörren.. Inte i trp-huset, där städar någon annan….
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
hunden ser väl visst lika bra som människan? dock inte alla färger.

Hundar har bra rörelseseende. Färgseendet är det sämre med. Jag läste i nån hundbok (glömt vilken) att hundar har svårt att se tvådimensionella bilder.
Jag har sett min hund gå förbi kaniner på nära håll (ca 1m) utan att se dem. Men då måste kaninen sitta helt still, inte låta något och vinden måste ligga från hunden. Han såg dem inte. Däremot kunde han se dem hur bra som helst och på långt avstånd när de rörde på sej, även på nätterna.
Jag tror inte heller att hundar kan lära se bokstäver. Däremot är de fena på kroppsspråk.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Var för inte allt för längesedan i kontakt med en Etnolog just ang Syn och Synminne för hund.
Och enligt henne så har nya rön visat att hundar ser mycket mer färger än vad som tidigare trott, då man bara trodde att hundar endast så i gråtoner med inslag av blått och grönt.
Men så är tydligen inte fallet, dom har inte samma spectra som vi människor men det är mycket mer än vad som tidigare troddes.
Och visst Rörelsen är dom ju bäst på men det är likadant med människan. Vi uppfattar rörelsen ca: 5-250ggr snabbare än något som är stilla..
Och kropps språk och rörelse schemor är dom världsmästare på.. Känner igen rörelsescheman lika väl som röster..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Det här med att läsa.
Om jag ska ta ett exempel så har vi hästen som kunde räkna.
Alla tyckte det var väldigt konstigt att hästen kunde det, och han blev snabbt känd i byarna runtomkring som betalade för att se honom räkna.
Den hästen trampade i marken så många gånger som talet var, addition, muliplikation, subtraktion och dividition, och alltid blev det rätt.
Det roliga var att ägaren trodde verkligen också på att hästen kunde, men så var det ju inte.
De "forskade" lite på det där, testade olika metoder. Men till sist så hade de kommit fram till att ägaren gjorde en omedveten gest, det var något litet, en knapp nickning med huvudet.
Hästen hade lärt sig det, då hade den fått godis. Så den trampade tills den där omedvetna gesten från ägarens sida visades och han fick beröm.
Vips, en häst kunde räkna.
Ni tror inte att det kan vara någon omedveten gest hon gör för varje papperslapp som hunden isåfall lärt sig, och därmed rätt kommando? Sedan kanske lapparna är olika stora på något sätt, att sidorna inte är lika långa med mera. Texten kanske är klarare på en lapp eller så… Att det kopplas på något sätt så det blir rätt..?