Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1830 ggr
[Malin3033]
0

Getingstucken?

Vet inte riktigt vad som har hänt min Ronja, första tanken var getingstick, men hon verkar inte vara svullen.. ska förklara så kanske ni förstår och kan hjälpa mig.

Klockan 21.20 går jag och hundarna på den sista kissrundan, när vi är nästan hemma plockar Ronja glatt upp en pinne hon bär på den och "tappar den" jag går före henne med Ivan, så det ända jag ser är när hon försöker ta tag i pinnen en gång till och då skriker hon högt. Hon börjar gapa och krafsa med tassen vid munnen, hostar och gör kräkreflexer, jag ser även en liten svärm med något flygande kryp. Jag går med hundarna hem utan att ömka henne för att förstärka situationen. Väl hemma blir hon väldigt dämpad och öronen hängen på sidan (hon brukar alltid ha dem glatt framåt) och svansen är långt ner, inte mellan benen, men näst intill. Jag känner inte igen henne. Pappa kommer hem från en resa i bryssel och Ivan springer glatt fram till husse, men inte Ronja, hon kommer långsamt fram och viftar lite på svansen. Mamma ropar på hundarna för att ge dem en liten godis bit, Ronja vänder bort huvudet och vill inte ta den, nu började vi fundera mer ordentligt på vad som kunde ha hänt, men finner inte ett svar. Ronja har verkligen ont, ser ut som om hon går runt och gråter. Så vi bestämde oss för att ge henne smärtstillande, men inte ville hon ha den tabletten heller, så vi la in den i smör och då svalde hon den - utan att tugga. Nu ligger hon i min säng och andas fort.

Vad tror ni det kan vara?
Var det rätt att ge henne smärtstillande?
Vad ska vi göra nu?

Vi ska till veterinären imorgon för att vaccinera hundarna, är hon inte bättre så kan vi fråga veterinären då.

Anna77
0

HUGGORM! Ring veterinären och fråga vad ni ska göra, hunden kan behöva cortison kanske?! Det var nog ingen pinne, det var nog en orm?

Behöver du rådfråga en veterinär under helgen?
Agrias Telefonveterinärer har öppet alla dagar. Många gånger kan ett kvalificerat råd per telefon hjälpa dig att avgöra om ditt djur behöver akut vård och hur sjukdomen kan behandlas.

Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61.

[Malin3033]
0

#1 tack för ditt tips, men det var 100% säkert en pinne, eftersom jag lekte med den med henne, och då var den hård och stel, även vit/beige. så en huggorm kan det knappast vara. det var efter att jag hade släppt pinnen och vänt mig om som detta hände.

Anna77
0

aha! tur det…*pustar ut* hoppas vovven blir piggare snart!

kerstinjo
0

Min första tanke var också huggorm, eftersom djursjukhusen har fått ta emot fler huggormsbitna hundar i år, än de gjorde hela förra året.

Jag funderar ändå på om hon inte blev huggormsbiten. När vår labbe Bosse blev huggormsbiten reagerade han ungefär likadant.

Kerstin 

ingann
0

Har du kollat i munnen så det inte är någon flisa från pinnen? Åskar har fått stickor på insidan av kinden ett par gånger av pinnar och då legat o gnällt och flåsat…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

Vad gav du för smärtstillande tablett? Är du säker på att hunden tål det? Man får inte ge människomedicin hur som helst heller.

AnneN
0

Jag tycker ni bör ringa och rådfråga veterinär redan nu på en gång

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Marylojs
0

I sådana här lägen ringer man veterinär GENAST, dels för att det kan bli riktigt allvarligt och dels för att undvika onödigt lidande för hunden.

Mina hundar får inte leka med pinnar, det är inte alls ovanligt att hundar sätter flisor i halsen eller munnen och får stora problem.

Huggorm, bi, geting, VI kan inte veta vad som hänt.

[Malin3033]
0

#6 det var för hundar, inte alvedon inte. ;-)

jag ställde klockan 2 ggr under natten för att titta till henne, på morgonen var hon fortfarande inte sig lik men när jag sedan kom hem från skolan var hon precis som vanligt. så vi lär aldrig få veta vad som hänt henne, för det fanns ingenting i munnen. men om en kvart ska vi till veterinären för att vaccinera henne, ska kolla med vetten då vad hon tror att det kan ha varit.