OT.en händelse från igår.
Kände att jag ville skriva av mig en både lite sorgligt och positiv händelse från igår.
Snodden och jag gick en kvällsis och på vägen möter vi en amstaff-pittbull blandning,till saken hör att jag aldrig ser skillnad på någon blandning alls knappt ytterst sällan jag prickar rätt om jag ger mig på och gissar någon gång:-)), men jag kan ju se att det är en form av sådan hund i dem på ansiktet och kroppen;-).
Precis bakom kröken kom det en kille som jag vet har levt ett hårt liv men idag är helt ren,Snodden reagerade med att gör sig så fin som möjligt för hans tik förstås(snodd har nästan bara hanar som kompisar annars),och tiken blev så paff att hon backade undan, och då berättar killen att folk har gått fram till honom och gapat och skrikit en massa okvädnings ord bara för att han har en "mördarhund",vilket har gjort tiken väldigt osäker vid möten överhuvudtaget.
Snodden kastade sig ner på backen och talade om med hela sig att nu leker vi jippiii!,och tiken hade jätte kul med snodd en lång stund,jag såg på killen hur glad han var att hans hund hade hittat en kompis,vi stod en lång stund och pratade och jag berättade för honom att jag har inga fördomar om någon ras alls,och vi var rörande överens om att en man kan lika gärna få en collie till en "mördar hund" som den han själv äger eftersom att vall och vakt ligger mycket nära varandra och går hand i hand, han kunde inte nog tacka mig för att hans hund fick en rolig kompis och jag sade att träffas vi flera ggr och jag har tid så kan man ju stanna upp så dom får leka,(så länge tiken inte löper förstås).
Jag tänkte lite på lisette där också, för denna kille hade fått flytta från sitt område och upp till mitt, pgr av att grannar hade trakasserat både honom och hunden länge, helt sjukt egentligen att det ska vara så,och jag sade till honom att skit i vad grannarna säger har du rent samvete så nöj dig med det,du ser snart vilka du kan prata med och inte, det kändes himla skönt att kunna stötta honom faktiskt;-).så nu har snodd en ny kompis i sin långa lista av dem:-)))

Det är så kul då något sådant inträffar =) Skönt med folk som inte styrs av de fördommar som media matar oss med
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2, ja det finns inget finare för själen tycker jag än att kunna hjälpa andra som inte haft det så roligt oavsett vad det än gäller;-)

#2 det är tur att det finns människor som du =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
3,tack;-)
4, javisst blir man glad själv ;-),men jag måste ju ge snodden en eloge för hans roliga lekfulla sinne han har alltid också,det är bara att inse han kommer alltid vara en valp på många sätt i sinnet:-)))

Det är ju helt sjukt om folk är som du berättar. Det trodde jag faktist inte.
Men jag märker när man träffar på folk som har någon amstaff eller pitbull och jag frågar vad det är för ras. Så ser jag ibland att människorna är berädda på att jag ska bli rädd eller arg verkar det som. Som om dom skäms att berätta vad det är för ras.
Jag har haft en inackorderad som hade en pitbull och den var väldigt gullig och busig tex.
6, näe och i dom lägena är det ju så roligt att visa för dem att alla inte tänker likadant , det ger så mycket att bevisa att alla inte går på skitsnacket och fördomar;-),dessutom stärker man deras egna självkänsla och på det viset har man ju gett en bra start i deras hundägande, om även en liten sån;-)
Härligt Lena, det är bra med tantisar o snoddisar :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
8 , tack! men mellan tantis om jag får be:-)))))))))
Vad fint att du kunde göra killen glad :) Tur att inte alla har hemska fördomar :)
Hoppas ni träffas fler gånger så vovvarna får leka :)
10, det gör vi säkert han bor på gården bredvid mig här;-)
Vad snällt av dig:)
Sjukt att folk som är "rädda" för sådana hundar vågar gå fram och skrika sådär, det skulle nämligen aldrig jag våga (inte för att jag skulle göra det heller), för det är ju liksom när hundar blir trängda och nervösa/rädda etc som olyckor kan inträffa :P
Gulligt av dig Lena. Jag vet själv hur glad jag blir utav något så litet. Finns en tant här med en liten terrier och hon är jätte förtjust i Ecko och dem får gärna leka, fast terriern är mycket mindre. De hjälper ens själ en hel del faktist.
Fick höra nu föresten att de var en attack här i hundgården en bit ifrån. Det kanske var det dem hört och fördömde mig för. Dock var det tre stycken Engelska mastiffer som hade hoppat ut ur bilen och slitit itu en Pudel. Och Ecko ser långt ifrån ut som en engelsk mastiff. Men men.. Jag har sluppit undan grannen än så länge iaf. Har inte sett henne alls faktist. Men är orolig hela tiden för att något ska hända, att hyresvärd eller nått ska komma och ringa på dörren eller liknande.
Är ju tyvärr likadant här.. Ecko är osäker och rädd för det mesta och att hon stod och skrek på mig mot honom förbättrade ingenting precis. Han är jätte misstänksam just nu.
Fortsätt vara som du är Lena, det kan göra ens hela dag!:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
12, javisst är det sjukt fick precis höra av en granne att det har flyttat in en "sån där farlig" hund här alldeles nyligen och hon frågade mig om jag hade sett den!?,jamen sade jag det var ju den snodden lekte läääänge med igår, jättegullig är den sade jag; ägaren också, men sade jag…visst är det hemskt med alla fördomar??? tycker du inte frågade jag?….med en underton av ironi, hon sade inte ett skvatt mera hehehe….kul med lyckträffar också :-))).
13,Tack, ja jag kunde inte låta bli att tänka på dig och ecko,hade jag funnits närmare så hade jag och snoddis kommit och hjälp dig på en gång,sånt där kan reta mig till vansinne;-).
#14 haha, vad roligt att hon blev tyst då då ;) haha
Var med om en bra sak jag med, för någon dag sedan. =)
Gick på promenad med Balder (rottweiler 9 mån) när en bil stannade och "tanten" frågade om hon fick hälsa på honom.
Hon hade nämligen också rottweilers och Balder påminde så mycket om hennes ena, fast i mindre format.
Så vi stod där en bra stund och pratade.
När jag skulle gå sade hon att jag och Balder var väldigt välkomna hem till henne när som helst, så våra hundar kunde få leka ihop, då hon tyckte det var viktigt att de får ha leksinnet kvar.
Ska nog hälsa på henne någon dag i sommar, hon bor ju bara någon halvtimme-40 minuter bort. =)
Skönt att någon vill stanna och hälsa och prata lite, trots man har en "mördarhund".
Tycker det är väldigt bra gjort av dig Lena.
Har men en hund som folk är rädda för pga dess utseende, betyder det väldigt mycket att någon törs stanna och prata, samt låta hundarna hälsa/leka lite. =)
Fortsätt vara som du är. ^^
Jag talade ytterst sällan om vad det var för ras i Alfons om någon frågade. Det var lättare att säga att det var en dalmatinerblandning, det var ytterst sällan jag sa att han var en pitbull-blandning. Fast det syntes så väl.
Killen hälsar och talar om att han har det bra med sin mamma-kompis. Han har en hel gård att springa runt på och stormtrivs. Min Töntbull!

#17# Ja, det är ju helt sjukt att behöva nästan ljuga för att folk inte ska bli rädda osv.
Skönt att han har det bra nu och du har hittat en ny valp. Iofs fel ras men ändå. *fniss*
Ja som sagt. Jag är orolig att något ska hända hela tiden.. De skulle vara så oerhört tråkigt om hon ringde någon tex för att "kolla upp" mig eller liknande. En såndär människa är säkert kappabel till att ringa och ljuga ihop historier om min farliga kamphund. Så vart skit nervös när de plingade på dörren imorse.
Jag öppna inte, för inte går jag och öppnar när jag ligger och sover ärligt talat. Om de vart någon jag kännt hade den ringt mig innan och varnat eller ringt efteråt och frågat vart jag var. Och om de nu var någon jag inte kännde, vad ville den då?!
Förstå, jag blir helt paranoid av de här. Jag vill liksom inte att de ska gå så långt som de gjorde för den du träffa Lena. Att jag ska behöva flytta för att folk trackar ner på min hund och mig. Om hon har stora problem med ecko (som aldrig vart i närheten utav henne) så kan gärna hon få flytta ist. Men trackaserar hon mig igen ska jag anmäla på något vis, för de får inte fortsätta. Hon skrämmer Ecko från vettet genom att skrika!
När folk frågar vad ecko är för raser säger jag "blandras";) men jag har inga problem att säga Amstaff och Dogo argentino- de brukar komma efter jag sagt blandras. För ingen vet ändå vad en amstaff eller dogo är för något:P Förutom dem "tuffa" grabbarna.
Roligast är att säga American staffordshire terrier.. Det är ingen som vet ens vad de såkallade kamphundarna heter i rasnamn.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#19# förstår så väl att du saknar din töntbull. Tur du har den andre skiten att krama nu iaf. Och dom andra shafferhundarna. hihi

#20 Jag brukar också dra till med hela namnet på Puma eftersom ändå så få vet vad det är för ras även om faktiskt få vet vad en Am.staff också är, American staffordshire terrier låter väl inte så farligt antar jag :P haha För det mesta brukar folk fråga vad är det för ras och så säger man Am.satff eller American staffordshire terrier och de flesta svar som man faktiskt får är "ja jag tänkte nästan det" (Va faan är det för hundras???!!!) eller "Jasså en sån" (Det är i alla fall ingen shäffer)
Pumas bästa vän är en Samojed hane på 4 månader dom leker så fint ihop och är ett riktigt udda par :P
#19 varför har han flyttat då? :(