Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1191 ggr
Marylojs
0

Hjälp önskas med rastips

Ett par jag känner har frågat om rastips och det står fullkomligt still i mitt huvud. De är båda ca 30 år gamla, bor i lägenhet i stockholms innerstad.

Önskemål på hunden är lugn och stabilt temperament, inte lätt att utveckla t ex resursförsvar då det är troligt att det kommer barn inom hundens levnadstid. Inte jakt, dvs ska inte vara alltför svårt att träna hunden att gå lös utan att dra på spår. Inte alltför aktivitetskrävande, då de båda arbetar rätt mycket. Inte vaktig. Hunden kommer vara med honom på jobbet. Hon har kunskap och intresse för seriös hundträning men inte tid, han vill mest ha en kompis.  

Gärna stor ras, i alla fall inte någon liten pälsboll. Krävande pälsvård går helst bort.  Självklart allra helst en frisk sund ras.

Några förslag?

AnneN
0

Vad har de tänkt aktivera hunden med? Hur mkt tid har de att lägga på hunden varje dag?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Marylojs
0

Utöver normala promenader med lite trix, vardagsträning osv så kommer de inte träna något seriöst. Dock kommer hunden i princip aldrig behöva vara ensam (förutom några enstaka timmar då och då). De gillar båda att röra på sig, så långa promenader och långisar i skogen osv kommer hunden naturligtvis få.

Marylojs
0

Ingen?

[countess]
0

fick i huvet typ berner sennen men jag är ingen expert på raser som inte behöves så mkt "träning " eller typ GD en uppfödre sa en gång att en sån går jätte bra och ha i lägenhet och att dom är riktiga sällskaps hundar ingen expert på det heller,

Elcyion
0

GD funkar alldeles utmärkt i lägenhet! Det viktigaste för dem är att få lov att vara "med". De vill ha filtar i varje rum som de kan ligga på (när familjen är där). Eller ännu bättre, soffan Skrattande

Medarbetare på jack russel terrier

Marylojs
0

Tyvärr faller ju både GD och Berner Sennen på att det inte är särskilt sunda raser…

Elcyion
0

Vad räknar du med sunda? Kollar man på GD´s rasklubbssida, står det att de först och främst har problem med tonsillerna, magomvridning och kardiomyopati. I stort sett har de varken problem med AD eller HD. Både magomvridning och kardiomyopati drabbar i större utsträckning stora hundraser än små.

Mischa
0

Dalmatiner poppar upp i mitt huvud, hur det ligger till med vakten är jag däremot osäker på.

Annars är det ju inte en överdrivet krävande hund som gillar att motionera och är ursprunglgen bla. en vagnsprydnad altså skulle springa vid sidan om hästvagnen.

Rasklubben

≧◔◡◔≦

Jasmiin
0

labrador ??

Elcyion
0

En dalmatiner tycker om att jobba. Den har även (för länge länge sedan) använts som vakthund. Till det är den gjord för att springa länge bredvid (tex) en vagn eller häst. Det innebär att de brukar behöva en hel del motion med.

Mischa
0

#10 tycker om, eller kräver jobb?

utdraget från rasklubbens info:

"Dalmatinerns största funktion idag är att vara en sällskapshund, vilket den också är på ett utmärkt sätt med sin speciella charm. Den trivs när hela familjen är samlad och delar sin kärlek rättvist mellan familjens alla medlemmar. Det är typiskt för rasen att vara lugn och sansad inomhus och pigg och livad ute. Den är en mycket uthållig, men kräver ändå inte överdrivet mycket motion. Dalmatinern uppskattar att få vara lös en stund under promenaden. Mätt, välrastad och belåten ligger den helst i sängen eller knuffas med familjen i soffan och njuter av att få vara med."

om du läser tråden kommer hunden antagligen få en hel del motion och inte vara aktivitetslös.

≧◔◡◔≦

Marylojs
0

Dalmatiner, där sa ni något! Det ska jag be dem överväga.

Med sunda raser menar de (och jag) raser som inte har en massa rasbundna sjukdomar, som man inte behöver räkna kallt med att avliva innan de fyllt tio år i alla fall, typ.  Och att man inte har HD-röntgen som krav betyder ju inte att en ras inte har problem med HD…

blackangel
0

Jag har en dalmatinerblandis och hon e en perfekt hund, gillar dock att alltid vara med annars ryker gärna saker sönder hmmm, men hon e ju boxer oxå  o e snäll mot både barn o andra djur. Men de lossar en del päls så sllt blir typ vitt suck en nackdel…

Elcyion
0

#11 De jag har sett med fungerande dalmatiners (alltså inte dra som ett ånglok i koplet, skälla konstant osv) har jobbat sina. De som inte har gjort det, har fått en hund som jag aldrig skulle orka ha inomhus.

[countess]
0

en kompis tillmig hade en bara som sällskap hade bara tränat almän lydnad allså sitt ligga stanna och inkallning och har aldrig träffat en trevligare hund

dock så har jag hört mkt att dalmatin är en kompliserad ras

AnneN
0

Om man läser på dalmatinklubbens hemsida så står det att dalmatinen inte bara var vagnsprydnad utan att den var med för att vakta hästarna, ägarna från eventuella rån mm.

http://www.dalmatiner.nu/rasinfo.htm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Marylojs
0

Putt putt..

Brynhilde
0

Eurasier. Det finns en rasspecial om dom bland artiklarna.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Marylojs
0

Ja det är klart, det är trevliga hundar. I lite minsta laget kanske, men jag ska be dem kolla upp dem.

SaraC
0

Hur stor? Finns ju t.ex. Leonberger, Berner sennen, Newfoundland, St Bernard mf. Stora, snälla hundar som gärna ägnar sig åt skogspromenader och oftast är tåliga med barn.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LillMalin
0

Och Landseer! ;D

[Malin3033]
0

labrador, golden eller någon annan retriver ras.