Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 790 ggr
Tilda_8
0

Ni med STORA och små hundar..

Om man som jag har en 7 månaders STOR varghund och en 8 veckors liten lhasa apso/bichon frisé valp och inte varghunden är försiktig med valpen. Vad ska jag göra? Valpen är på vargen hela tiden. Och när den lilla börjar skälla på henne så tänder vargen till direkt, hon är van att leka med 2 goldrar och dom tar ju i lite när dom leker. Jag tror inte vargen vet hur stor hon är egentligen, hon slår med tassarna och börjar jaga den lilla och nästan springer över henne. Rädd att hon trampar på henne.

Någon som har stor o liten hund, hur har ni gjort, hur har det gått?

Bokskogens
0

Har whippet och Chihuahua. Inte lika stor skillnad som på dina hundar men ialla fall stor och liten.
Vavvan är ganska så tuff och kan hänga sig i ansiktet på whippan och bli mer upprörd när hon springer över honom. Känner jag att det går över styr går jag in och bryter. Mina har lärt sig att det räcker med att säja nej och knäppa med fingrarna. Så får båda lugna sig genom att sitta och söka ögonkontakt med mig innan jag säjer hopp och lek igen.
Vavvan är snart 7 månader och whippan snart 6 månader. Då jag ofta går på promenad med dem själv måste de kunna lugna sig när jag vill och inte hoppa runt och fara som tossingar.
Än så länge har det funkat bra ialla fall.
Lycka till med dina vovvar!

SaraC
0

Det har alltid gått bra. Men min hund är ju vuxen och kan både säga ifrån när det blir för mkt och tål ganska mkt hårdhänt med för del delen.

Tror på ungefär samma sak som #1, att man får hålla sig med och gå in och avbryta om det ser ut att bli för mycket. Och lugna ner hundarna. Det brukar kunna ta sin tid för en stor hund att inse att den faktiskt är stor och måste vara lite försiktig.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

linasvovvar
0

Jag har newfounland och sankt bernads och en liten blandras på 4 kg, dom kan leka ganska tufft men den lilla har ju fördelen att hon kan röra sig lite snabbare än dom stora. När hon va liten, tyckte jag att det va viktigt att dom stora hundarna också fick lugn och ro när dom låg i sina sängar då fick lillan inte busa med dom, den stora vovven måste ju fortfarande känna sig trygg och kunna få lugn och ro när dom känner för det.

Lycka till

Tilda_8
0

I den stora hundens huvud finns inte lugn o ro längre, hon är i sån jobbig ålder så jag vet inte vad jag gör. Den lilla sätter vi bakom galler så hon inte är på dom stora men vargen går fram till gallret där hon slår, ställer sig bredvid o kollar över kanten ner på den lilla, nopprar lite om filten sticker fram m.m m.m.

linasvovvar
0

#4 oj jösses alltså inte en lugn stund =0)

gejsa
0

Ja, jag är ju också lite orolig när jag ska hämta hem min 8 veckors schäfervalp. Hon är ju också skör och lite mindre i jämförelse med mina två stora hundar.

Som tur är växer dom till sig rätt så snabbt.